مضرات بی شمار سشوار برای مو

دغدغه آراستگی و زیبایی ظاهری هر روز جای پررنگ‌تری در ذهن و زندگی خانم‌ها برای خود باز می‌کند. روندی سریع و غیرقابل کنترل که هم هزینه زیادی برای ما و هم سود کلانی برای سالن‌های زیبایی دارد. با این حال هنوز هستند کسانی که برای انجام کارهای ساده‌تر خودشان دست به کار می‌شوند مثلا همین کشیدن سشوار که به سادگی و در زمانی کوتاه موها را آراسته و مرتب می‌کند. اما همین سشوار ساده گاهی دردسرهایی با خود به همراه دارد آن هم در مواقعی که با اصول استفاده از آن آشنا نباشید. پس با راهنمایی‌های مینو درخشانی آرایشگر و کارشناس زیبایی، همین جا اشتباهات رایج در استفاده از سشوار را بخوانید و مراقب موهای خود باشید.

 

اشتباه اول‌:

 

حرارت زیاد برای موها سم است. حالا چه دوش گرفتن با آب داغ باشد و چه استفاده از سشوار و اتوی مو با حرارت بالا برای حالت دادن به آنها، چون این کار علاوه بر آسیب رساندن به ساختمان موها و شکننده کردن آن، به مرور زمان ظاهر سالم و درخشان موها را برای همیشه از بین خواهد برد. پس اگر از سشوار یا هر وسیله داغی برای حالت دادن به موهای‌ خود استفاده می‌کنید، باید پیش از شروع از محصولاتی استفاده کنید که از موها در برابر آسیب و گرما محافظت کند. حتما می‌پرسید چگونه؟ قبل از کشیدن سشوار اسپری یا کرم‌های حفاظت‌کننده به موهای نم‌دار خود بزنید. این محصولات در کنار مراقبت، موها را نرم و خوش حالت می‌کند.

اشتباه دوم:

متعلقات سشوار که در داخل جعبه در کنار خود دستگاه چیده می‌شود برای زیبایی و تزیین نیستند، چون کارایی آنها در مواقع خشک کردن یا حالت دادن به موها بیشتر از خود سشوار خواهد بود. پس به جای پنهان کردن، از آنها استفاده کنید. به‌ویژه سری این دستگاه که چیزی شبیه نوک اردک است به این دلیل برای سشوار شما طراحی شده تا به شما کمک ‌کند جریان هوای سشوار را به جای پخش شدن، مستقیم روی موهای خود متمرکز کنید. از طرفی برای صاف کردن موها می‌توانید به کمک این سری‌ها از قسمت ریشه تا نوک موها را با چند بار بالا و پایین کردن سشوار به کمک برس صاف و یکدست کنید.

اشتباه سوم:

شاید یکی از سخت‌ترین کارها برای کسانی که موهایی حجیم و پر پیچ و تاب دارند، خشک کردن و حالت دادن به موها با سشوار باشد. اما اشتباه نکنید چون شما می‌توانید با تقسیم‌بندی موها از ریشه و سامان دادن به آشفتگی آن به راحتی موهای خود را آراسته کنید. پس به کمک کلیپس‌های نگهدارنده، قسمت‌هایی از مو که کاری با آنها ندارید را کنار بزنید و به‌راحتی با تقسیم‌بندی موها به قسمت‌های کوچک تمام موهای خود را خشک و آراسته کنید.

اشتباه چهارم:

نگه داشتن صحیح سشوار یکی از مهارت‌هایی است که با تسلط به آن سرعت و مهارت شما در سشوار کشیدن موها دو چندان می‌شود. حتما شما هم دیده‌اید که برخی برای استفاده از سشوار از بدنه آن برای نگه داشتن این وسیله در دست کمک می‌گیرند. اما این کار اشتباه است چون علاوه بر گرفتن دید شما حین کار، کنترل گرفتن و استفاده از آن را از شما سلب می‌کند. پس سشوار را از دسته‌ آن و موازی با شانه‌تان نگه دارید. به‌علاوه اینکه سر سشوار باید با دسته سشوار در یک جهت قرار گیرد. نه به صورت عمودی چون در این صورت موها از پشت شانه سوخته و وز می‌شوند.

اشتباه پنجم:

گاهی برخی قسمت‌های مو هنگام خشک کردن یا حالت دادن به موها از زیر دست‌تان در می‌رود. از طرفی خیس و در عین حال خشک ماندن موها در کنار هم موهای شما را وز و آسیب‌دیده می‌کند. پس برای اینکه از خشک شدن تمام قسمت‌های موی خود مطمئن شوید پس از پایان کار به کمک باد خنک سشوار خیس بودن یا خشک شدن موهای خود را بررسی کنید. موها بعد از سشوار کشیدن داغ می‌شوند اما این داغ شدن به این معنا نیست که موها خشک هم شده باشند. درنتیجه برای داشتن موهایی یک‌دست و زیبا به این نکته در استفاده از سشوار هم توجه داشته باشید.

اشتباه ششم:

 استفاده از برس‌های نامناسب در کشیدن سشوار یکی دیگر از اشتباهات ما در آراسته کردن موها با این وسیله حرارتی است. درست است که برس‌های فلزی در اندازه‌های مختلف می‌توانند حالت زیبایی هنگام کشیدن سشوار به موها ببخشند اما باید این نکته را درنظر داشته باشید که دندانه‌های فلزی این برس‌ها همراه با حرارت بالای سشوار، می‌توانند آسیبی جدی به موهای شما وارد کنند. به‌ویژه اگر موهای زبر یا نازک و ظریفی دارید. پس بعد از استفاده از محصولات محافظت‌کننده حتما از برس‌هایی با دندانه‌هایی که جنس آن طبیعی باشد استفاده کنید. چون این برس‌ها  موی‌ شما را به خوبی شانه کرده و از صدمه یا شکستن درامان نگه می‌دارد.

اشتباه هفتم:

سشوار را با آن همه حرارت مستقیم و نزدیک به موهای خود قرار ندهید. چون با این کار موهای شما سریع‌تر خشک نخواهد شد بلکه آنها را می‌سوزاند. شما باید سشوار را با حداقل سه تا چهار سانت فاصله از موهای‌تان نگه دارید و آن را مرتب حرکت دهید تا همه موها به یک اندازه گرما و حرارت غیرمستقیم دریافت کند. جدی نگرفتن این نکته عمر موهای شما را کوتاه خواهد کرد تا جایی که داشتن موهایی بلند و زیبا به آرزویی دست‌نیافتنی تبدیل خواهد شد.

اشتباه هشتم:

بعد از پایان سشوار کشیدن بهتر است از محصولاتی مانند سرم یا اسپری‌های مو برای جلوگیری از وز شدن و حالت گرفتن بهتر آن کمک بگیرید، چون این کار شادابی و ماندگاری موهای شما را دو چندان خواهد کرد. برای این کار مقداری از محصول را به انتهای موهای‌تان بزنید و به آرامی به بقیه قسمت‌های مو منتقل کنید. البته مراقب باشید افراط نکنید چون استفاده زیاد از روغن یا اسپری‌های اینچنینی باعث می‌شود تا موهای شما چرب و به‌هم چسبیده به نظر برسد.