خبر خوش برای جوانان بی سرپرست و بد سرپرست
 کودکان و نوجوانان بد سرپرست و یا بی سرپرستی که برای نگهداری به مراکز سازمان بهزیستی سپرده می‌شوند مورد حمایت این سازمان قرار گرفته تا شرایط خروج از مجموعه را پیدا کنند. 
 
در حال حاضر ۶۳۴ مرکز ویژه نگهداری از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست در سراسر کشور دایر بوده که از این تعداد ۳۴ مرکز ویژه نوزادان و شیرخواران است. 
 
بنا بر اعلام صورت گرفته، هم اکنون ۱۰ هزار کودک و نوجوان در مراکز سازمان بهزیستی کشور حضور داشته و ۱۵ هزار تن نیز برای نگهداری به خانواده‌ها واگذار شده اند. 
 
دخترانی که به مراکز سازمان بهزیستی واگذار می‌شوند تا زمان ازدواج در این مراکز نگهداری شده و پسران نیز تا وقتی که به سربازی روند، در مراکز سازمان بهزیستی حضور پیدا می‌کنند. 
 
در این شرایط، دختران و پسرانی که به نوعی فرزند سازمان بهزیستی تلقی می‌شوند حق درس خواندن نیز دارند و تمام مراحل تحصیل آن‌ها تا مقطع دکتری رایگان است. 
 
محمد نفریه، مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور در این رابطه می‌گوید: دختران و پسرانی که به هر دلیلی در مراکز سازمان بهزیستی کشور نگهداری می‌شوند همانند سایر افراد از حق تحصیل برخوردار بوده و می‌توانند تا مقطع دکتری به صورت رایگان تحصیل کنند. 
 
وی می‌افزاید: نظارت هایی بر روند تحصیل کودکان و نوجوانان تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور صورت گرفته تا اگر با مشکلی مواجه باشند برای رفع آن برنامه ریزی شود. 
 
مدیر کل دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت‌های حوزه مددکاری و نظارت آن‌ها بر عملکرد نوجوانان بی سرپرست پس از ازدواج یا خدمت سربازی می‌گوید: پس از خارج شدن فرزندان سازمان بهزیستی از مجموعه‌های سازمان به دلیل ازدواج یا خدمت سربازی، نظارت هایی بر عملکرد آن‌ها در زندگی خارج مجموعه شان صورت گرفته تا بدون مشکل به زندگی ادامه دهند. 
 
یکی از مهم‌ترین دغدغه هایی که طی سال‌های گذشته همواره مطرح بوده، بحث آینده افرادی است که پس از سن ۱۸ سالگی از مجموعه سازمان بهزیستی خارج می‌شوند. 
 
بدون شک فردی که از کودکی در مجموعه‌های سازمان بهزیستی کشور نگهداری شده باید طی مراحل مختلفی شرایط لازم برای خارج شدن از سازمان را طی کند تا بتواند در بیرون زندگی موفقی داشته باشد. 
 
سال‌های گذشته شرایط این گونه بود که افراد پس از ترخیص از مراکز سازمان بهزیستی به دلیل رسیدن به سن قانونی، مبلغی را برای ادامه زندگی از سازمان دریافت می‌کردند. 
 
به این خاطر که مبلغ دریافتی اندک بود، افراد ترخیص شده بیشتر در قالب گروه‌های چند نفره اقدام به اجاره یک خانه می‌کردند و در بسیاری از مواقع نیز دچار مشکلاتی می‌شدند. 
 
برای حل این معضل، از سال ۹۳ تغییراتی پیرامون وضعیت نوجوانان ترخیص شده از سازمان بهزیستی ایجاد شد تا این افراد پس از ترخیص دچار سردرگمی نشوند. 
 
انوشیروانی محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستیمی‌گوید:  اقدامات مددکاری پس از ترخیص نوجوانان و جوانان از سازمان بهزیستی کشور از اهمیت بالایی برخوردار بود و به همین خاطر نیز نیاز بود که از توان مددکاران و مشاوران سازمان برای کمک به افرادی که پیش‌تر تحت پوشش سازمان بهزیستی بوده اند، استفاده می‌شد. 
 
وی می‌افزاید: اصلاح فرآیند ترخیص جوانان و نوجوانان از سال ۹۳ در دستور کار قرار گرفت، زیرا اعتقاد ما، حمایت از فرزند سازمان بهزیستی بود. 
 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به ایجاد شرایط لازم برای تحصیل افراد ترخیص شده از سازمان بهزیستی می‌گوید: جوانان و نوجوانانی که فرزند سازمان بهزیستی بوده و از این مجموعه ترخیص می‌شوند، می‌توانند پس از ترخیص نیز به تحصیل خود ادامه داده و مددکاران ما نظارت کافی بر روند فعالیت‌های آن‌ها را دارند.