عادل الجبیر: نظام سیاسی تهران را باید مجازات کرد

عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان، در گفتگو با فرانس 24 در اظهاراتی گزاف ادعا کرد: ایران به فکر زنده کردن امپراتوری پارس است و تحقق این کار در گرو سیطره بر کشورهای منطقه است.

 

وی در این گفتگوی اختصاصی درباره علت قطع روابط کشورش با قطر و اقدام کشورهای متحد آن علیه دوحه، با مطرح کردن ادعاهای تکراری و مضحک ریاض علیه کشورمان گفت: «ما آشکارا به همه گفته‌ایم که ایران، نیرویی برهم زننده ثبات است که هرج و مرج را تشویق می‌کند. ایران، نیرویی برای مرگ و ویرانی است. ما بارها اعلام کرده‌ایم که سیاست ایران از فرقه‌گرایی در خاورمیانه تغذیه می‌شود و همچنین به همه اعلام کرده‌ایم که آرزوی ایران برای زنده کردن امپراتوری پارس، مستلزم آن است که بر کشورهای خاورمیانه تسلط پیدا کند و سیطره خود را بر خاورمیانه گسترش دهد.»

 

وزیر خارجه بزرگترین کشور حامی تروریست در ادامه ادعاهای گزاف خود افزود: «همه این سیاست‌های ایران برای ما قابل قبول نیست. «حمایت ایران از تروریسم» نباید بیش از این ادامه یابد و به همین علت ایران به عنوان بزرگترین حامی تروریسم در جهان شناخته شده است. با توجه به این، ما بر این باوریم که هرگونه رابطه با ایران و هرگونه نزدیک شدن به ایران، پیامدهای بسیار منفی خواهد داشت.»

 

جبیر در ادامه این مصاحبه، در اظهاراتی گستاخانه گفت: «نظام سیاسی ایران را به دلیل مداخله در امور داخلی دیگر کشورها باید مجازات کرد.»

 

وی در بخشی دیگر از اظهاراتش در توجیه علت اقدام کشورش و متحدان آن علیه قطر گفت: ما می‌خواهیم قطر به قول‌هایی که چند سال پیش داده بود، عمل کند؛ یعنی به حمایت از گروه‌های تروریستی پایان دهد، جلو فعالیت رسانه‌های دشمن را بگیرد و به دخالت در امور دیگر کشورها خاتمه دهد. ما این تصمیم را با ناراحتی گرفتیم، اما این کار را انجام دادیم تا قطر متوجه شود که سیاست‌هایش قابل قبول و پایدار نیست و باید تغییر کند.