گزارش سیف به کمیسیون اقتصادی درباره کاسپین

 ده نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به هیات رئیسه، خواستار آغاز تحقیق و تفحص از بانک مرکزی شدند. پیش از این هم محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی خواستار ارایه گزارش کامل از وضعیت موسسات مالی غیرمجاز به خصوص کاسپین و فرشتگان شده و اعلام کرده بود که در صورت عدم ارایه گزارش جامع، ماده ۲۳۶ آئین‌نامه داخلی مجلس که موضوع تحقیق و تفحص را با درخواست نمایندگان پیگیری می‌کند، کلید خواهد خورد.

بر همین اساس، دیروز ولی الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس علاوه بر ارایه گزارش در مورد آخرین وضعیت ساماندهی موسسات مالی غیرمجاز، توضیحاتی را در رابطه با پرونده موسسه اعتباری کاسپین و فرشتگان اعلام کرد؛ اما بنا به گفته سخنگوی کمیسیون اقتصادی، با توجه به مشکلات و حجم بالای پرونده ها در خصوص موسسات مالی و اعتباری کاسپین و فرشتگان مقرر شد ادامه رسیدگی به این پرونده، به جلسه بعدی کمیسیون اقتصادی موکول شود؛ در این میان نظرات نمایندگان کمیسیون اقتصادی درباره اعمال ماده (۲۳۶) آیین نامه داخلی در خصوص ارجاع پرونده موسسات مالی و اعتباری کاسپین و فرشتگان به قوه قضائیه نیز بررسی شد.

در همین ارتباط، دیروز  ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس، طی نامه ای به رئیس مجلس شورای اسلامی، اجرای ماده ۲۳۶ و کلید خوردن تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را خواستار شده‌اند.

محمدرضا پورابراهیمی، علی اصغر یوسف‌نژاد، نادر قاضی پور، علی اکبر کریمی، زهرا سالمی، سیدجواد ابطحی، احمد سالک کاشانی، محمدمهدی زاهدی، محمدباسط درازهی از جمله نمایندگانی هستند که خواستار تحقیق و تفحص از بانک مرکزی شده‌اند.

متن کامل نامه نمایندگان به هیات رئیسه مجلس به شرح زیر است:

هیات رئیسه محترم مجلس شورای اسلامی

با سلام

با عنایت به وضعیت به وجود آمده برای موسسه کاسپین و فرشتگان به نظر می‌رسد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران عدم رعایت شئونات و نقض اجرای قانون و اجرای ناقص قانون توسط بانک مرکزی معمول گردیده است. بدینوسیله خواهان اعمال ماده ۲۳۶ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس در مورد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران هستیم. البته تلاش‌ها و کوشش‌های بانک مرکزی برای تحقق خواسته سپرده‌گذاران موسسات فوق الذکر هم قابل توجه بوده است.


به گزارش مهر، پیش از این نیز نمایندگان مجلس در تذکری به رئیس کل بانک مرکزی، بر ضرورت تعیین تکلیف سریع سپرده‌گذاران کاسپین با توجه به مذاکرات  مکاتبات قبلی تاکید کرده بود. ۲۶ نماینده مجلس پای این تذکر را امضا کرده بودند.