واگذاری هلدینگ‌های وزارت رفاه به بازنشستگان

کار و رفاه اجتماعی  با بیان اینکه حضور مردم در انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری نشان از جاری بودن عقلانیت در کشور است، گفت: انتخابات اخیر نشان داد که مردم در سایه تدبیر و عقلانیت به دنبال بهبود زندگی خود هستند.

‎وی با تاکید بر اینکه به انتخاب تمامی آنان که چه در انتخابات شرکت کردند و یا نکردند، احترام می گذاریم، مطرح کرد: آنچه که مسلم است عقلانیت، سخت کوشی و اجماع و مدارا نتیجه حضور پرشور مردم در انتخابات اخیر است.

صلح و امنیت در داخل و در کنار هم  بودن مهم ترین پیام این انتخابات بود

وی اضافه کرد: مردم در این انتخابات نشان دادند که به دنبال بهبود زندگی خود در سایه تداوم و عقلانیت هستند، ما به همه کسانی که درانتخابات شرکت کردند و تمام آنانی هم که در انتخابات شرکت نکردند احترام می گذاریم و شاید آن‌ها برای ما پیامی داشته اند؛ اما نکته اساسی این  است که مردم نشان دادند خواستار عقلانیت، سخت کوشی،‌ اجماع و مدارا هستند و دوست دارند در صلح و آرامش با یکدیگرکارکنند؛ صلح و امنیت در داخل و درکنار هم  بودن مهم‌ترین پیام این انتخابات بود.
وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: مهم‌ترین پیام این انتخابات در اجماع عمومی بود در آن چه فکر می‌کنیم و باید با عقلانیت در جهت پیشرفت کشور حرکت کنیم.

فقر و اشتغال در انتخابات اخیر به سپهر افکار عمومی کشیده شد 

ربیعی خاطرنشان کرد: اما برای هرکسی انتخابات اخیر خوبی‌هایی داشت و برای وزارتخانه من خوبی‌های بزرگ تری داشت، اینکه فقر و اشتغال به سپهر افکار عمومی کشیده شد.
وی خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مباحث انتخابات حوزه‌هایی بود که قلب ما برای آن‌ها می‌تپید؛‌ من از منظر خودم زیبایی انتخابات را در گفتمان بیکاری، فقر و اشتغال تلقی کردم و این امر را برای خانواده‌ای که امروز گردهم آمده‌ایم، برکت می‌دانم؛ برکت اخلاقی انتخابات این بود که هر قدر به یکدیگر اتهام بزنیم به سمت دیگری می‌بریم؛ ما باید فقر و اشتغال را ذیل حرکت اخلاقی و با عقلانیت پیش ببریم؛ باید فقر را در کوتاه مدت محو کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: باید نابرابری را در میان کارگران و بازنشستگان کم کنیم؛ ای کاش امروز یک نهاد مردمی بیکاران وجود داشت و از آنان در این جمع دعوت می‌کردیم. ماباید بیکاری را رفع کنیم و اشتغال را در سایه عقلانیت، اجماع و اخلاق به وجود آوریم. 
ربیعی خاطرنشان کرد: درآخرین دست آوردهای علمی خود به این نتیجه رسیده ام که اگر بتوانیم آخرین حلقه  رفاه را از سیستم صدقه ای دور کنیم و آن را به سمت توانمند سازی ببریم آخر وزارت رفاه ابتدای وزارت کار می‌شود، ابتدای فنی و حرفه‌ای و اشتغال می‌شود و در دنیا نیز این تجربه وجود دارد؛ ما باید خودمان را کوچک و جامعه مان را بزرگ کنیم.
ماه مبارک رمضان را  به عنوان ماه مبارزه با فقر پیشنهاد می کنم 
وی افزود: در این نشست در خصوص موضوعات مختلفی از جمله کودکان کار، بازنشستگان، حمایت اجتماعی از  بازنشستگان و .... صحبت شد؛ بنده جمله ای را در مورد یخچال  خالی پدربزرگ و طرح کارورزی دوسه  سال پیش بیان کردم و شخصی در انتخابات ازآن استفاده کرد.

همکارانی که از بازنشستگی آمده‌اند می‌دانند، ما سعی کردیم شیب افزایش حقوق‌ها را زیاد کنیم اما 65 درصد شکاف وجود داشت. مسیر طولانی بود، اما سعی کردیم شیب را درست کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به دیدگاه‌های هریک از نمایندگان تشکل‌ها، گفت: ما سعی کردیم در تامین اجتماعی نیز از اموال دفاع کنیم و بسیاری از کارها را هم نتوانستیم انجام بدهیم اما دولت‌ها برای برخی از کارهایی هم که انجام نداده‌اند، دوست بدارید. ما نگذاشتیم دزدی شود، بنا و تلاش ما براین بود که اموال کارگر حفظ شود؛ خداوند را شاهد و ناظرگرفتیم که این اموال حفظ شوند و به نحوی باشد که ما امانت دار باشیم.
وی تصریح کرد: سعی می‌کنیم امروز زندگی روزمره مردم را به جهتی ببریم که مردم راحت تر و بهتر زندگی کنند ، من فکر می‌کنم کارهایی که انجام داده‌ایم کم و کوتاه بوده اما بنای ما پی ریزی کارهایی بوده است که در آینده بتواند جواب بدهد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: فرصت کردیم برای بازنشسته‌ها سهام بانک رفاه را بگیریم؛ رئیس سازمان بازنشستگی کشوری بیمه ملت را برای بازنشستگان آغاز کرده که تداوم خواهیم داد؛ سرریز بهترین هلدینگ‌هایمان را به بازنشستگان واگذار خواهیم کرد.
ربیعی گفت: امروز که گردهم آمده‌ایم، سعی کردیم درقالب قانون مداری حرکت کرده باشیم؛ خوشحالم که بگویم روزنامه‌نگاران ما نیز صاحب کانون شدند و اواخر هفته این موضوع ثبت می شود و مشکلات آنان بر طرف می شود؛ علاوه بر این در دولت تدبیر و امید 55 درصد افزایش تشکل‌ها را داشتیم و می‌دانم، نقص‌هایی نیز وجود داشت اما سعی کردیم که کارها را غیر سیاسی به سلامت پیش ببریم و گردش گفتمان صورت بگیرد.
تشکل‌ها راه بی بدیل نجات کشور است 
وی اظهار کرد: معتقدم که  مثلت جامعه، ما و تشکل‌ها می‌تواند به موفقیت دولت روحانی کمک کند؛ ما باید این مثلث را تقویت کنیم؛ ماه مبارک رمضان را به عنوان ماه مبارزه با فقر پیشنهاد داده‌ایم و همه بنای ما براین است که از رنج ودرد وآلام  مردم کم کنیم و این اتفاق وقتی رخ می دهد که بتوانیم دولتی داشته باشیم که خود را از جنسی بدانیم که نهادهای مدنی درآن تقویت و بزرگ شود و شکل بگیرد؛ شما نیز دراین  خانواده اوامرخود را بیان کردید؛ تشکل‌ها راه بی بدیل نجات کشور است و باید پایمردی و ایستادگی کنند و در سیاست‌گذاری تاثیر داشته باشند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ادامه داد: از تشکل‌ها خواهش می‌کنم، همه باهم برای کاستن از درد و رنج مردم تلاش کنند؛ تشکل نهادی است که  خود باید مظهر خیر و برکت باشد؛ همه سعی کنیم به نوعی رفتار کنیم که مانند پدیده ای که دردولت ها رخ داد جای خادم و مخدوم عوض نشود؛ دولت خادم و مخدوم جایش عوض نشود؛ باید هم افزایی داشته باشیم به صورتی که درهر ماه مبارک رمضان وقتی به پشت سر خود نگاهی می‌اندازیم بگوییم خدایا شکرت که در یک سال گذشته  توانستیم مقداری از درد و رنج مردم کم کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خاتمه گفت: از خداوند می‌خواهم به برکت ماه رمضان به ما کمک کند که از درد ورنج مردم کم کنیم؛ زندگی سالم برای بچه های آینده ایران بیاوریم  و کمک کند آن چنان که او دوست دارد زندگی و حرکت کنیم.

اشتغال بین المللی جایگاه مهمی در بستر سازی اشتغال 

کرباسی دبیر انجمن صنفی کاریابی های بین المللی ایران گفت: با توجه به موفقیت برجام ، اشتغال بین المللی می تواند جایگاه مهمی در بستر سازی اشتغال داشته باشد.

وی با بیان اینکه عدم اعتماد به بخش خصوصی یکی از مشکلاتی است که کاریابی ها با آن روبرو هستند گفت: ببا اعزام نیرو به ایرلند اولین توافق نامه بین بخش خصوصی و دولت با حمایت دکتر ربیعی به سرانجام رسید.

وی ابراز امیدواری کرد در دولت جدید با همکاری های بیشتر با بخش خصوصی و همچنین تبادل نیروی کار بتوانیم در توسعه روابط بین کشورها، تبادل فرهنگ و ارز آوری موفق باشیم. 

 تصویب سند راهبردی ورزش کارگران در سال 95

امیر حسینی رئیس فدراسیون وزرش های کارگری گفت: موجب افتخار است که وزیری کارگر زاده بر مسند وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشسته است.
سال گذشته با حمایت ربیعی توانستیم سند راهبردی ورزش کارگران را به تصویب برسانیم و بر اساس این سند کیفیت زندگی بهتری برای کارگران داشته باشیم.

 موفقیت طرح «نذر تخصص‌ها» با حمایت وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی 

کیانی از خیرین فعال در دانشگاه تهران گفت: 3 سال پیش که طرح «نذر تخصص ها » مطرح شد به خاطر حمایتهای  معاونت رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح به موفقیتهای چشمگیری دست یافت به نحوی که  باعث شد کانون دانشجویی ما به یک موسسه ملی تبدیل شود.
وی افزود: ما از ربیعی به خاطر توجه ویژه به مسائل مربوط به خیریه ها تشکر می کنیم.

تداوم فعالیت‌ها در سال تولید و اشتغال

کریمی عضو هیات رییسه اتاق تعاون گفت:  امیدوارم دولت تدبیر و امید کارهای ناتمام  خود را در سال تولید و اشتغال ادامه دهد. 

وی با بیان اینکه تولید و اشتغال در تعاون مستتر است گفت: امیدوارم در تفکیک وزارتخانه ها تعاون به وزارت بازرگانی ملحق نشود و یا به عنوان یک وزارتخانه تفکیک شود و یا در وضع موجود باقی بماند.

گذر اشتغال از مسیر مهارت 

نماینده هیئت مدیره کانون انجمن صنفی آموزشگاه های آزاد فنی وحرفه ای گفت : یقینا توسعه اشتغال از مسیر مهارت می گذرد.

قشقایی با تشکر از دکتر ربیعی به خاطر جدی گرفتن بحث آموزش های فنی و حرفه ای گفت: دکتر سازگار نژاد رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور  ما را شریک آموزش های سازمان فنی و حرفه ای می داند ولی ما به حمایت های فرا سازمانی نیز نیاز داریم .

وی به پتانسیل 12 هزار آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: آموزش های آزاد بازوی سازمان فنی و حرفه ای هستند و می توانند به عنوان کلید اشتغال عمل کنند.

تعریف شغل های مربوط به سینما در وزارت کار 

نماینده خانه سینما در نشست صمیمی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با وزیر کار گفت : شغل های مربوط به سینما در وزارت کار تعریف شود. 

معینی گفت: برخی مشاغل حوزه سینما در وزارت کار تعریف نشده است و ما خواستار تعریف آن هستیم. 

معینی افزود: در برخی موارد نویسنده ها و یا کارگردان ها با یک قرارداد دو یا سه سال کار می کنند و بنابراین قراردادهای یکساله کاری برای آنها سودمند نیست.

وی همچنین از ثبت 32 تشکل از سال 93 تا کنون خبر داد و افزود: امیدوارم این روند تسریع پیدا کند.

 ربیعی به وعده خود در زمینه بازگشت لایحه اصلاح قانون کار عمل کرد 

اولیا علی بیگی در نشست صمیمی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد با دکتر ربیعی گفت: ربیعی با عمل به وعده خود در زمینه بازگشت لایحه اصلاح قانون کار اعتماد سازی کرده است. 

وی افزود : حمایت از وزیر کار، کار ساز بوده و هست.

رئیس کانون شوراهای اسلامی کار کشور با بیان اینکه مسأله امنیت شغلی با حیات کارگران گره خورده است، گفت : امنیت شغلی به عنوان یک مسأله أساسی سنون پیشرفت و اقتصاد جامعه است که امروز   مغفول واقع شده است.

وی افزود: خوشبختانه در دولت یازدهم تکلیف بدون پشتوانه ای به سازمان تامین اجتماعی ابلاغ نشده است و امیدواریم در طرح کارورزی نیز این اتفاق نیفتد.

تاکید بر تداوم ساماندهی تشکل ها در  دولت دوازدهم  /  کارفرمایان موتور متحرکه اقتصاد کشور هستند

حمید رضا سیفی رئیس کانون انجمن های صنفی کارفرمایی استان تهران گفت: امیدواریم ساماندهی تشکل ها در  دولت دوازدهم  ادامه داشته باشد. 

وی در ادامه پیشنهاد جدا سازی سه وزارتخانه تعاون، کار و وزارت رفاه را مطرح کرد و افزود: فعالیت این وزارتخانه ها در کنار هم زیاد است و فعالیت ها کمتر می تواند خروجی محور باشد .

وی بر تکمیل برخی از فرایندها در تامین اجتماعی تاکید کرد و گفت: اساسنامه سازمان تامین اجتماعی نیز باید اصلاح شود چرا که تامین اجتماعی حق کارفرمایان و کارگران است. 

وی با اشاره به اینکه برنامه های دولت می بایست زمان بندی شده  و خروجی محور باشد خاطر نشان کرد: اگر امروز سازمان ها بخواهند کار کنند باید یک برنامه استراتژیک منظم داشته باشند و بدانند  امروز کجا هستند و در 4 سال آینده‌ به کجا خواهند رفت.

 تعامل بسیار سازنده وزیر کار با کانون های بازنشستگی /تعامل سازنده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشکل های کارگری

 نائب رئیس کانون عالی بازنشستگان کشور اعلام کرد: ربیعی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی وهمچنین دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تعامل بسیارخوبی با تشکل های کارگری و تعامل بسیار سازنده ای با کانون های عالی  بازنشستگی درسطوح مختلف شهرستان و استان ها داشتند.

شادی بخش  همچنین به خدمات و فعالیتهای  وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی در زمینه‌های توسعه مراکز درمانی ملکی به ویژه در بخش هلدینگ بیمارستان‌ها اشاره کرد.

وی تاکید کرد: با همکاری و مساعدت ربیعی و دکتر نوربخش بیمه‌های بازنشستگی و عمر به عنوان دغدغه‌های این افراد کاهش پیدا کرد.

رئیس هیات مدیره شبکه یاری کودکان کار و خیابان با اشاره به تجاربی در زمینه کودکان کار و خیابان گفت: هماهنگی و تعامل  میان بخش‌های دولتی وًغیر دولتی منجر به کاهش مشکلات این کودکان می‌شود.

قاسم زاده افزود: بخش دولتی با برنامه ریزی و تعهد به انجام وظایف و بخش غیر دولتی با مشارکت و تعامل می توانند به کودکان کار و خیابان کمک کنند.

این فعال مدنی مشکلات کودکان کار را در فهرستی با ٨٠ مورد بیان کرد و افزود: با تعامل بخش های دولتی و غیر دولتی می توان بسیاری از این موارد را حل کرد.

 قاسم زاده اشاره کرد: خوشبختانه انسان هابه کودکان علاقه مند هستند و این امر خود نقطه امیدی برای حل مشکلات بیش از پیش برای کودکان کار وخیابان به شمار می‌رود.