جزئیات پرونده تخلف گمرکی سه شرکت لوازم خانگی

یک مقام آگاه در گمرک ایران، در مورد آخرین وضعیت پرونده گمرکی دو شرکت کره‌ای ال‌جی و سامسونگ اظهار داشت: رسیدگی به پرونده این دو شرکت در جریان است و برای رسیدگی به تخلفات ال‌جی در کمیسیون تخلفات باید تضامین لازم اخذ شود که اکنون اختلافاتی در این زمینه وجود دارد.

وی ادامه داد: شرکت ال‌جی حاضر نیست، برای کالاهایی که با کارت‌های بازرگانی اصطلاحاً یکبار مصرف وارد شده، وثیقه یا ضمانت بانکی ارائه دهد.

این مقام گمرکی با بیان اینکه برای پرونده حدود 3 هزار میلیارد تومانی ال‌جی بالغ بر 15 میلیارد تومان وثیقه یا ضمانت بانکی نیاز است، تصریح کرد: رایزنی‌ها و هماهنگی‌ برای این موضوع در حال انجام است، اما هنوز به نتیجه قطعی نرسیده است، شرکت ال‌حی به دنبال ارائه ضمانت‌نامه کمتر است.

وی در مورد وضعیت پرونده سامسونگ نیز گفت: پرونده این شرکت هم که مربوط به قاعده 2 الف است، حدود 336 میلیارد تومان فقط برای یک قلم کالا (یخچال) بود که اکنون اسناد و مدارکی دال بر تولید در سال‌های 92 و 93 ارائه کرده که باید بررسی و صحت آن احراز شود.

این مقام گمرکی در مورد 30 هزار اسپیلت جنرال مکشوفه توسط وزارت اطلاعات که ستاد قاچاق کالا از آن خبر داد، بیان داشت: اگر اسناد گمرکی داشته باشد که قاچاق نیست و اینکه گفته شد تخلف قاعده 2 الف مرتکب شده، هنوز اسناد گمرکی ارائه نکرده است که در این صورت قاچاق خواهد بود.

وی ادامه داد: اگر مدعی هستند که کالاها از گمرک آمده باید اظهارنامه و پروانه ارائه کنند که نشان دهد کالا ترخیص شده و در صورت تایید این موضوع، قاعده 2 الف مطرح می‌شود که البته در حال حاضر هنوز سندی به دست ما نرسیده است.