آخوندی: منتقدان سند ۲۰۳۰ ناجوانمرد هستند

متن مطلب منتشر شده در کانال تلگرام عباس آخوندی عیناً در ادامه  می‌آید؛

«یکی از انتقادهایی که دوستداران رییس جمهور و دولت از دولت در جریان انتخابات داشتند، ضعف نظام اطلاع‌رسانی دولت بود. بسیاری می‌گفتند که "ما علی‌رغم تمایل به دولت به‌لحاظ سیاست‌های عمومی آن، از مجموعه اقدامات دولت تا دوره تبلیغات انتخاباتی، آگاهی روشنی نداشتیم."، از این رو، دولت را مورد نقد قرار می‌دادند. این یادداشت در پی پرتوافکندن بر این موضوع است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی درخصوص مسئله انتخابات و تصویر دولت در این حوزه در کانال تلگرامی خود نوشت: این که مردم حق دارند که به اطلاعات به‌طور آزادانه دسترسی داشته باشند، تردیدی نیست لیکن، همین نکته بسیار آشکار و بدیهی اجزای بسیار پیچیده‌ای دارد. همین جمله ساده بزرگترین دستاورد بشر طی هزاران سال زیست اجتماعی است و هنوز، جدی‌ترین مسئله اجتماعی در بسیاری از جوامع از جمله ایران است.

در موضوع مورد بحث این یادداشت، اولین نکته تصویری است که دولت از خود به جامعه ارائه می‌کند. باید پذیرفت که دولت در این زمینه دارای ضعف جدی است و مشکل ریشه‌دارتر از ضعف سیستم ارتباطی است. این حق مردم است که بدانند دولت چه تصویری از خود به آنان ارائه می‌کند و باز حق مردم است که به اطلاعات دسترسی آزاد داشته باشند.

نبود یا ضعف شدید حس ارتباطی در مدیران دولت، باعث شده آنان اساساً نسبت به این موضوع درک روشن و شفافی نداشته باشند و به‌تبع اقدام مشخصی نیز نکنند. در عصر ارتباطات رفتار جامعه در برابر دولت بر اساس تصویری که از دولت در افکار عمومی شکل می‌گیرد، بروز می‌کند. در همین ارتباط دو نکته ظریف تکمیلی وجود دارد؛ یکی آنکه اگر دولت از خود تصویری ارائه نکند، دیگران از وی تصویرمی‌سازند، آن‌گاه دولت هیچ کنترلی بر آن ندارد. دیگر آنکه تصویری که دولت از خود می‌سازد، ثابت نیست و در دادوستد با جامعه مرتب تغییر می‌کند. افزون‌براین، این تصویر هرچند واقعی و غیرتبلیغاتی، بازهم مرتب توسط دیگران دستکاری می‌شود، بنابراین، نیاز به مراقبت مداوم دارد تا بدشکل و مهیب جلوه نکند.

چند مثال این موضوع را نمایان‌تر می‌کند.

به تصویری که مخالفان از دولت در جریانِ سند 2030 ساختند توجه کنید؛ دولت اباحه‌گرا، طرفدار آموزش‌های جنسی به جوانان و حتی هم‌جنس‌بازی! درست است که این کار بسیار بی‌شرمانه و خلاف تمام اصول اخلاقی و دینی بود و تصورِ آن هم برای دولت غیرممکن می‎نمود ولی، واقعیت نشان داد که در محیط جنگ روانی به‌سر می‎بریم و مخالفان از هیچ اقدام ناجوانمردانه‌ای فروگذار نمی‌کنند.

دولتی که توجه جدی به آموزش و پرورش نموده، به آموزش‌های بنیادین پرداخته و تربیت نسل انسان‌های پاک را در دستور کار خود قرار داده بود، به‌دلیل عدم عرضه تصویر واقعی از خود، دیگران از وی چنین تصویرِ پلشتی ساختند، تصویری که هیچ ارتباطی با واقعیت نداشت و توهین مستقیم به یک ملت و به بیش از یک‌میلیون معلم متدین و متعهد و نیروی  انسانی آموزش و پرورش بود. تو گویی معلمان مهره‌ای بیش نیستند که به‌یک‌باره تغییر سیرت می‌دهند و تبدیل به آموزگاران جنسی می‌شوند، ولی دیدیم که مخالفان این‌کار را کردند و توسط ضدرسانه‌ خود تخم تردید را در دل‌ها کاشتند.

در مورد ثابت نبودن تصویر نیز می‌توان به موفقیت‌های بزرگ دولت چون برجام، کنترل تورم، بازپس‌گیری سهم ایران از بازار نفت، ارتقای نظام سلامت، اصلاح نظام کشت و بهره‌وری از زمین، توجه به محیط زیست، توسعه زیرساخت‌های آب و برق، نوسازی صنعت هوانوردی و یا حمل‌ونقل دریایی و ریلی و نمونه‌هایی از این دست اشاره نمود، که در این جنگ روانی توسط ضدرسانه‌ها تصویر هریک به‌نحوی مورد دستکاری قرار ‌گرفت. دولت در تصحیحِ تصویرهای دستکاری‌شده گاهی موفق و گاهی نه و یا کمتر موفق بود. 

در مورد فراهم کردن امکان دسترسی ــ آزاد شهروندان به اطلاعات، وضعیت از این دشوارتر است. حفظ انحصار گردش اطلاعات بزرگترین ابزارِ دیوانسالاری جهت حفظ مشروعیت و تداوم تسلط خود بر شهروندان، است. بنابراین، برترین مانعِ آزادی اطلاعات، خودِ دیوانسالاری است.

شکست مقاومت درون دستگاه‌های دولتی و تغییر رفتارِ سازمانی آنها بسیار سخت است و نیاز به تدبیرِ کارساز و مؤثر دارد. از سوی دیگر، کارآمدترین روش مبارزه با ضدرسانه و جنگ روانی که راه می‌اندازند، در اختیار قرار دادن اطلاعات درست به مردم است. در این ارتباط نیز نقد جدی به دولت وارد است. این اولین درسی است که دولت باید از انتخابات بیاموزد.

امیدوارم که همکاران در دولت به عمق این مطلب پی ببرند و تمام وجهه خود را برای ترمیم و اصلاح آن به‌کار گیرند. در این باره در وزارتخانه شروع به اقدام کردم. دوستانی که تمایل داشته باشند می‌توانند به لینک زیر مراجعه کنند. این موضوع را در یادداشت‌های بعدی پی خواهم گرفت».