حملات تروریستی در تهران..؛ آغاز ماموریت ناتوی عربی؟

 حملات تروریستی روز چهارشنبه (دیروز) در ایران، در صدر اخبار رسانه‌های عربی منطقه قرار گرفت و گمانه‌زنی‌های متعددی درباره طرف‌های پشت‌پرده این حملات تروریستی انجام شد.

در این میان پایگاه خبری مصری «البدیل» طی یادداشتی به قلم «هدیر محمود» به بررسی ابعاد این حملات تروریستی، اهمیت آنها و طرف‌های پشت پرده آن منتشر کرد.

در این یادداشت که با تیتر «انفجارهای ایران...مجازات داعشی یا آغاز ماموریت ناتوی عربی»، آمده است: گروه تروریستی داعش، برای نخستین بار، پایتخت جمهوری اسلامی ایران را برای انفجارهای تروریستی انتخاب کرد. روز گذشته تروریست‌ها مجلس شورای اسلامی و حرم امام خمینی (ره) را هدف حمله قرار دادند و طی آن 12 نفر کشته و ده‌ها تن زخمی شدند.

در حالی که در پی این حملات تکان‌دهنده در تهران، وزیر کشور ایران اعلام کرد که تحقیق درباره این دو حادثه آغاز شده، داعش مسئولیت هر دو حمله تروریستی را برعهده گرفت و از طریق خبرگزاری رسمی خود موسوم به «أعماق» این امر را اعلام کرد.

تهدیدهای سابق

این حملات ناگهانی و بی‌سابقه در ایران، در حالی انجام شد که نزدیک به سه ماه پیش، در اواسط ماه مارس گذشته، داعش با انتشار یک فایل تصویری به زبان فارسی، ایران را تهدید به حمله تروریستی و اعلام کرده بود که یک نیروی نظامی را مامور هدف‌گیری سازمانها و نهادهای این کشور کرده است.

در این فایل تصویری 36 دقیقه‌ای با عنوان «بلاد فارس بین گذشته و آینده»، ایران به مجموعه حملاتی تهدید شد. داعش در این ویدئو ایران را به طرد مسلمانان اهل سنت متهم کرد و سپس تصاویری از نیروهای نظامی خود موسوم به «گردانهای سلمان فارسی» در حال آموزش در «الرمایة» واقع در استان «دیالی» در شرق عراق پخش و اعلام کرد که جنگش با ایران آغاز شده است. انجام حملات انتحاری در اولویت این نیروها قرار دارد.

در این ویدئو 3 ایرانی عضو داعش با نامهای مستعار «ابوالفاروق الفارسی»، «أبو مجاهد البلوشی» و «أبو سعد الأهوازی» سخن گفتند و با اشاره به تاریخ ایران، داعش از ایرانی‌ها خواست که به حوزه‌های علمیه در تهران، اصفهان، قم و سایر شهرها حمله کنند.

مجازات داعشی

برخی ناظران سیاسی بین حملات تروریستی ایران و عملیات ارتش عراق و بسیج مردمی این کشور در شهر موصل و مرزهای عراق و سوریه، ارتباط قائل می‌شوند و می‌گویند: ارتش عراق با حمایت بسیج مردمی، قدمهای بزرگی در راه آزادسازی موصل برداشته است و حتی «ابومهدی المهندس» نائب رئیس هیأت «الحشد الشعبی» اعلام کرد که طی دو روز آینده، عملیات نظامی در موصل پایان می‌یابد و منطقه غرب موصل، کاملا آزاد خواهد شد و این منطقه به استثنای «تلعفر» کاملا پاکسازی خواهد شد و نیروهای بسیج مردمی در انتظار دستور «حیدرالعبادی» نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق برای آغاز عملیات تلعفرند.

همزمان با این پیشروی‌ها، نیروهای بسیج مردمی، مرزهای مشترک عراق با سوریه را کاملا ایمن کرده‌اند و نظامیان عراقی تاکید دارند که امنیت در مرزهای سوریه و عراق کاملا برقرار شده است و بخشی از این مرزها تحت کنترل نیروهای بسیج مردمی و بخش دیگر در کنترل نیروهای کرد سوری قرار دارد. در پی بسته شدن تمامی راه‌ها برای فرار داعشی‌ها به سوریه، این نیروها در داخل عراق محاصره شده‌اند و به همین دلیل ورود به ایران و انجام حملات تروریستی در این کشور را انتخاب کردند. تا این کشور را به دلیل حمایت چندین ساله‌اش از مبارزه با داعش در سوریه و عراق مجازات کنند. زیرا داعش معتقد است که ایران با حزب‌الله در سوریه و با بسیج مردمی در عراق، مسئول اول شکست‌های نظامی این گروه تروریستی در این دو کشور است.

آیا ماموریت ناتوی عربی - آمریکای آغاز شده است؟

کاملا روشن است که فشار بر ایران و کاستن تاثیر‌گذاریش از اهداف سفر اخیر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به عربستان بوده است. به نظر می‌رسد که ترامپ می‌خواهد هرچه سریعتر، محصول این سفر را برداشت کند حتی اگر این امر به ضرر همپیمانان عرب و مسلمان منطقه تمام شود. وی از ملوک و امرای کشورهای حاشیه خلیج فارس خواسته تا بی درنگ و هرچه سریعتر اهداف این سفر را محقق کنند.

این امر با حملات آتشین و رسانه‌ای گسترده عربستان، امارات و بحرین به قطر تنها چند روز پس از سفر ترامپ به ریاض، کلید خورد و با قطع روابط بحرین، عربستان، بحرین، مصر، لیبی، موریتانی و دولت مستعفی یمن با دوحه ادامه یافت. پس از آن، تلاش‌های میانجیگرانه کویت آغاز شد و امارات و عربستان شروطی را برای بیرون آوردن دوحه از انزاوا در میان کشورهای عربی طرح کردند. تمامی اینها در حقیقت اوامر صهیونیستی - آمریکایی بود.

پس از آنکه قطر با کمک عروسک‌های بازیچه دست آمریکا در خلیج فارس، مجازات شد، نوبت به جنبش حماس رسید که خاری در چشم رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود به همین دلیل نیز از جمله شروط تحمیلی امارات و عربستان برای پذیرش مجدد دوحه، توقف حمایت سیاسی و اقتصادی‌اش از رهبران جنبش حماس اعلام شد. عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز گفت که هدف ریاض خسارت وارد کردن به دوحه نیست بلکه تنها بر آن فشار می‌آورد تا راه دیگری را انتخاب کند و از حمایت حماس و اخوان المسلمین دست بردارد.

فهرست اوامر آمریکا به عربستان به همین اندازه محدود نشد، بلکه نوبت به ایران‌هراسی بزرگ رسید. کشوری که دشمن اصلی ناتوی عربی به سرکردگی عربستان و امارات در منطقه، به شمار می‌آید.

برخی گزارش‌ها بیانگر وجود ارتباط میان انفجارهای اخیر تهران و اظهارات «عادل الجبیر» که گفته بود: تهران باید به دلیل دخالت و حمایتش از تروریسم در منطقه، مجازات شود و برخی می‌گویند که این انفجارها در پاسخ به درخواست الجبیر و همپیمانانش مبنی بر مجازات ایران صورت گرفته است.

همچنین میان این انفجارها و اظهارات «محمد بن سلمان» جانشین ولی‌عهد عربستان در ماه گذشته که تهدید کرده بود، درگیری‌ها به داخل ایران کشیده خواهد شد، رابطه وجود دارد. وی گفته بود: ما منتظر نخواهیم ماند که درگیری‌ها در عربستان صورت گیرد بلکه تلاش می‌کنیم که این نبرد و درگیری به ایران کشیده شود.