مواد غذایی مفید و مضر برای تیروئید

تیروئید برای عملکرد خوب نیازمند ید است. جهت استفاده از ید در غذاهای خود مطمئن شوید.

نمک

البته در محصولات لبنی و ماهی به فراوانی یافت می‌شود و همچنین با دقت به بسته بندی محصولات از وجود ید می‌توانید اطمینان حاصل کنید.

سبزیجات

اسفناج، کاهو و سایر گیاهان برگ پهن منبع مناسبی از منیزیم هستند. این ماده معدنی نقش حیاتی را در فرآیندهای بدن بازی می‌کند. وجود برخی از بیماری‌ها نظیر خستگی، گرفتگی عضلانی و تغییرات در ضربان قلب نشانه‌هایی از عدم دریافت ناکافی منیزیم می‌باشد.

آجیل

بادام زمینی، بادام و تخم کدو تنبل منابع بسیار خوبی از آهن هستند. نه تنها منبع خوبی از آهن هستند بلکه سرشا از سلنیوم نیز می‌باشند. همچنین با مصرف سایر مواد معدنی می‌توانید از این عضو حمایت کنید.

سویا

در موارد نادر برخی از مواد شیمیایی سویا مانند شیر سویا می‌توانند به عملکرد تیروئید در ساخت هورمون آسیب برسانند. اما اگر شما به اندازه کافی از منابع غذایی حاوی ید استفاده کنید، نیاز به نگرانی درباره مصرف سویا نخواهید بود.

گوشت

اگر شما عادت به خوردن کلیه، قلب و یا جگر گوسفند دارید، ممکن است مقدار زیادی اسید لیپوئیک دریافت کنید که یک اسید چرب می‌باشد. با مصرف بیش از حد این مواد ممکن است بر کارکرد تیروئید و داروهای دریافتی تاثیر‌گذار باشد.

گلوتن و تیروئید شما

گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. اگر شما مبتلا به بیماری سلیاک باشید، بنابراین گلوتن به روده کوچک افراد مبتلا به این بیماری آسیب می‌رساند. که این صدمه می‌تواند یک مشکل جدی به نام بیماری هاشیموتو (کم کاری و پرکاری) را به وجود آورد. اگر شما این بیماری را دارید، برای پیشگیری از این عارضه از رژیم غذایی فاقد گلوتن پیروی کنید.

داروهای تیروئید و مواد غذایی

غذاهایی که شما مصرف می‌کنید ممکن است بر روی داروهای تیروئید شما تاثیر‌گذار باشد و موجب جذب سریع و یا کند داروها در بدن گردد.