هزینه های بی شمار سازش

در سال‌های اخیر واژه  «عقلانیت»  به کلید واژه جریان  غربگرا برای عبور از ارزش‌های انقلاب اسلامی تبدیل شده است. جریان سازشکار به بهانه هزینه‌های چالش برای کشور که عمده ترین آنها فشارهای اقتصادی و تهدیدات نظامی است، به دنبال تجویز «خط سازش» و خارج کردن نظام جمهوری اسلامی از جریان مقاومت هستند.این در حالیست که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیرشان هزینه های سازش را بیشتر از هزینه های چالش دانستند و  فرمودند: «بله چالش هزینه دارد اما سازش هم هزینه‌های گزاف دارد.» حال سؤال اصلی این است که  هزینه های سازش با آمریکا چیست؟ 

 

هزینه های سازش بین ایران و آمریکا در حوزه هایی است که طبق نظر آنها ایران باید تغییر رفتار بدهد. برخی از این هزینه‌ها عبارت است از:

 

1 ـ تحریم‌های هسته‌ای، نظامی و موشکی(برجام 1 ، 2،3 و...):  علارغم میل آمریکا و اعمال انواع تهدیدها و فشارهای اقتصادی و غیر اقتصادی بر علیه ایران؛ ایران به دانش هسته ای دست یافت اما جریان سازشکار در نهایت برای برداشته شدن تحریم‌ها، مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را  در قالب توافق برجام پذیرفت. این محدودیت‌ها هزینه‌های سنگینی را بر ملت ایران و نظام اسلامی تحمیل کرد و در نهایت نه تنها بسیاری از تحریم ها  به بهانه فعالیت های نظامی و موشکی ایران برجای خود باقی ماند بلکه طرف غربی اکنون نیز‌ بر خلاف آنچه در برجام توافق کردند به دنبال  وضع تحریم‌های جدید هستند. از نگاه آمریکا ایران برای برداشته شدن این تحریم ها می‌بایست مجموعه‌ای از محدودیت‌ها را در برنامه موشکی خود بپذیرد؛ که این به معنای محدودسازی قدرت دفاعی کشور و از بین رفتن استقلال و تمامیت ارضی آن است. 

2. ‌تحریم‌ها به بهانه  حقوق‌بشر:  یکی از بهانه های آمریکا برای تشدید فشارها بر علیه ایران مساله « حقوق بشر » است. غرب با محوریت آمریکا به دنبال از بین بردن هویت اسلامی و انقلابی ملت ایران است چرا که  عامل اصلی مقاومت آنها بر علیه استکبار جهانی است. هزینه سازش برای برداشتن تحریم‌های حقوق بشری، یعنی از بین رفتن هویت اسلامی-انقلابی و  پذیرش ارزش‌های غربی . حال باید از جریان سازشکار پرسید  هویت ملی و دینی یک کشور در کجای هزینه و فایده شما قرار دارد و بر اساس کدام منطق  عقلانی یک ملت مسلمان  باید برای عبور از هزینه‌های چالش، از هویت خود دست بردارد؟ 

 

3ـ تحریم‌ها به بهانه حمایت ایران از جریان مقاومت : بخشی از تحریم‌های وضع شده علیه ایران، تحریم‌هایی است که به بهانه حمایت ایران از جریان مقاومت وضع شده است.جریان سازشکار در این سالها تمام تلاش خود را برای اجرای برجام 2 و ... و پذیرفتن این محدودیت ها به کار بسته است،  در صورت سازش به طور قطع ایران باید دست از حمایت از جریان مقاومت بردارد؛ که این به معنای  زیر پا گذاشتن اصول اعتقادی، باورهای دینی و ارزش‌های انسانی و انقلابی و ناامید کردن جریان های مقاومت در جهان  است. 

 

موارد ذکر شده تنها بخشی از هزینه‌های سازش با امریکا است که نشان می‌دهد که برای دشمنی های امریکا علیه جمهوری اسلامی پایانی متصور نیست و به طور حتم حرکت در مسیر سازش، هزینه‌های سنگین غیر قابل تصوری را به دنبال خواهد داشت؛  هزینه‌هایی که  نتیجه نهایی آن  بازگرداندن سلطه امریکا بر ایران است.

محمد عبدالهی