سفیر آمریکا در دوحه در پی انتقاد ترامپ از قطر استعفا داد

 جان هارفورد خبرنگار شبکه تلویزیونی " CNBC " آمریکا در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر نوشت: سفیر آمریکا در قطر چند روز پس از انتقاد دونالد ترامپ از قطر استعفای خود را تقدیم کرد که این امر تلاش وزارت خارجه آمریکا برای کاستن از شدت تنش را به شکست کشاند.

 

ترامپ روز جمعه با جانبداری از موضع گیری عربستان، امارات، بحرین و مصر و برخی دیگر از کشورهای عربی علیه قطر، این کشور را به حمایت مالی از تروریسم متهم کرد و گفت: زمان برای پایان دادن به این امر فرا رسیده است.

 

روابط قطر با تعدادی از کشورهای عربی از جمله امارات، عربستان، بحرین و مصر به شدت تیره شده است.

 

این تیرگی و تنش بی سابقه در سایه مطالب منتشر شده در سایت رسمی خبرگزاری دولتی قطر به نقل از امیر این کشور بوجود آمد که با حمله متقابل رسانه های دوطرف همراه بوده است.

 

دولت قطر اعلام کرده است که این سایت هدف حمله سایبری قرار گرفته و مطالب منتشر شده متعلق به امیر قطر نیست اما عربستان و امارات این توضیح قطر را رد کرده اند.

 

در پی بالا گرفتن این تنش ها که درست چند روز بعد از اجلاس سران تعدادی از کشورهای عربی و اسلامی با ترامپ به میزبانی عربستان در شهر ریاض آغاز شد، دولت کویت درصدد میانجیگری برآمد که این میانجیگری بی نتیجه بود.

 

کشورهای بحرین، عربستان، مصر و امارات و چند کشور عربی دیگر دوشنبه گذشته در اقدامی هماهنگ قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر را اعلام کردند و در پی آن پروازهای شرکت های هواپیمایی مصر، امارات و عربستان با قطر به حالت تعلیق درآمد.

 

این کشورها دولت قطر را به حمایت از تروریسم متهم کردند و در مقابل مقامات قطری نیز از تلاش کشورهای یاد شده برای قیمومیت بر کشور مستقل قطر سخن گفتند.

 

درپی این امر، کویت بار دیگر وارد میدان شد و برای میانجیگری به سه کشور عربستان، امارات و قطر رفت اما این میانجیگری نیز به نتیجه نرسید زیرا کشورهای بحرین، امارات، عربستان و مصر پنجشنبه شب با صدور بیانیه ای مشترک،  59 شخصیت و 12 نهاد قطری را در فهرست تروریسم خود قرار دادند.

 

حال بار دیگر اتحادیه عرب از میانجیگری امیر کویت برای سومین بار خبر داده است.