کورکر: ترامپ می تواند به سادگی از برجام خارج شود

«باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز چهارشنبه گفت واشنگتن می‌تواند به سادگی از توافق هسته‌ای با ایران خارج شود.

وی که در جلسه بررسی تحریم‌های جدید علیه ایران صحبت می‌کرد، با متهم کردن ایران به بی‌ثبات کردن خاورمیانه و به خطر انداختن منافع آمریکا، گفت: «خروج از توافق هسته‌ای حتی از خروج از توافقنامه پاریس هم ساده‌تر است... چراکه رئیس‌جمهور برای خروج از این توافق، حتی لازم نیست کاری انجام دهد.»

رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا افزود: «کافی است که او معافیت تحریمی ایران را تمدید نکند.»

بر اساس توافق هسته‌ای، رئیس‌جمهور آمریکا باید بر اساس اختیار خود مانع اجرای تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران شود. بر این اساس، رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را که از سوی کنگره وضع شده‌اند، به صورت دوره‌ای (گروهی را هر چهار ماه و گروهی را هر شش ماه) تعلیق می‌کند.

در صورت امتناع رئیس‌جمهور آمریکا از ادامه تعلیق تحریم‌ها، عملا ایالات متحده توافق هسته‌ای را نقض کرده است.

کورکر در بخش دیگری از این نشست، با حمایت از تصویب تحریم‌های تازه علیه ایران، گفت تحریم‌های مورد بحث در سنا ایران را در برابر اقداماتش در منطقه خاورمیانه «پاسخگو» نگه می‌دارد.

وی افزود: «همانطور که من و بسیاری دیگر پیش‌بینی می‌کردیم، فعالیت‌های تحریک‌آمیز ایران، پس از توافق هسته‌ای، چند برابر شده است.»

سنای آمریکا قرار است این هفته طرحی را به رأی بگذارد که در صورت تائید در مجلس نمایندگان و امضا توسط «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، مجموعه گسترده‌ای از تحریم‌ها را علیه ایران وضع می‌کند.