پیوستن نمایندگان سازمان ملل به نمایندگان ایران و ترکیه در مسکو

کارشناسان سازمان ملل در پیش‌جلسه 2 روزه دور بعدی نشست آستانه در مسکو شرکت کردند.

در نشست قبلی آستانه که در ماه مه برگزار شد، ایران، ترکیه و روسیه بر سر ایجاد 4 منطقه عاری از تنش در خاک سوریه موافقت کرده بودند و در نشست امروز و فردای مسکو، نمایندگان این 3 کشور در خصوص مختصات دقیق این 4 منطقه بر اساس GPS بحث خواهند کرد.

بناست موضوع مناطق عاری از تنش در درو بعدی نشست آستانه نهایی شود؛ روس‌ها پیش از این گفته بودند که این نشست در ماه ژوئن برگزار خواهد شد.

تا پیش از برگزاری نشست آستانه، اتحادیه اروپا و آمریکا اصرار داشتند که راهکار دیپلماتیک بحران سوریه باید در نشست‌های زیر نظر سازمان ملل در ژنو پیدا شود.

در صورت اجرایی شدن طرح مناطق عاری از تنش، 2 و نیم میلیون شهروند سوری در این مناطق در آرامش زندگی خواهند کرد؛ معارضین و نمایندگان دولت مرکزی سوریه هم با این طرح موافقت کرده‌اند.

«جان اگلند» مشاور امور بشردوستانه دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این شروع نشست با رویترز مصاحبه کرد و ضمن اعلام امیدواری به ثمربخش بودن نشست مسکو، درخواست‌هایی را نیز مطرح کرد.

وی گفت که معارضان مسلح مستقر در شهر درعا به سازمان ملل در خصوص بمباران این منطقه با بمب‌های خوشه‌ای شکایت کرده‌اند؛ اگلند با اعلام این مطلب، اضافه شدن گزینه «دسترسی آزاد برای محموله‌های امدادی و بشردوستانه» به ویژگی‌های مناطق عاری از تنش را خواستار شد.