رئیس مرکز آمار ایران گفت : گردآوری اطلاعات اقتصادی بیش از ۶۷ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برای اجرای قانون هدفمندی یارانه ها ، گنجینه ای فوق العاده در اختیار برنامه ریزان قرار داده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، عادل آذر به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه امروز تهران افزود: اهداف سند چشم انداز و برنامه پنج ساله توسعه و نیز طرح تحول اقتصادی به عنوان معماری جدید اقتصاد کشور فقط باجمع آوری اطلاعات و آمار دقیق و روزآمد و نیز حمایت مردم تحقق خواهد یافت.

وی همچنین بر ارتقای دانش آماری مردم تاکید و اضافه کرد: از آموزش و پرورش و آموزش عالی تقاضا داریم دانش آماری را در سطوح پایه، ابتدایی و راهنمایی و نیز در دانشگاه ها تدریس کنند تا بیگانگان با ارقام نادرست نتوانند مردم را ناامید و دلسرد کنند.

عادل آذر گفت: گاهی نرخ بیکاری را درایران۴۰ درصد اعلام می کنند، مانند این که درجه تب انسانی را بالای۶۰ درصد بدانیم اما همانطورکه افراد آگاه از اطلاعات عمومی پزشکی این موضوع را نمی پذیرند، ممکن نیست نرخ بیکاری که تب کشور است بالای ۳۰ درصد باشد.

وی آمار پیشرفت در حوزه های مختلف را نوید بخش تحول اقتصادی و آینده روشن برای ایران دانست و افزود: بر اساس آخرین آمارهای دریافتی، میزان ساخت و ساز در تهران ۶۹ درصد و در کشور حدود ۴۳ درصد در مقایسه با سال ۸۷ افزایش یافته است.

عادل آذر اضافه کرد: این به مفهوم شکل گیری کارگاه عظیم ساخت و ساز و پویایی درجامعه و ایجاد اشتغال است.

وی همچنین گفت: درآمد سرانه هر ایرانی، قبل از انقلاب اسلامی به قیمت جاری ۳۱ هزار تومان بوده درحالی که اکنون حدود پنج میلیون تومان است که این توسعه، آبادانی و رفاه در کشور را نشان می دهد.

عادل آذر میزان رشد در قیمت های ثابت را نیز امیدوار کننده دانست و افزود: ‌ بر اساس آخرین آمارها، ضریب نفوذ استفاده از تلفن همراه در روستاها ۶۵ درصد و در شهرها ۸۶ درصد و ضریب استفاده از تلویزیون رنگی در روستاها بیش از ۹۲ درصد است.

وی بهره مندی صد در صد روستاها از آب و برق را نشانه افزایش استاندارد زندگی در مردم و خدمات ارزنده نظام جمهوری اسلامی بیان کرد.

عادل آذر همچنین با اشاره به اهمیت و جایگاه مرکز آمار ایران گفت: این مرکز در ۶۰ هزار روستا و ۱۱۰۰ شهر کشور فعالیت دارد و در حال اجرای بیش از ۶۰ طرح ملی است.

وی افزود: این مرکز به عنوان چشم و گوش نظام باید بتواند کشور را در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رصد کند و با دریافت اطلاعات و پردازش درست آن در اختیار برنامه ریزان قرار دهد.

عادل آذر رمز موفقیت کشورهای پیشرفته را در برنامه ریزی ها و پاسخگویی دقیق جمع آوری دقیق اطلاعات و پردازش و ارائه به موقع آن به تصمیم گیران کشور برشمرد.

وی گفت: مرکز آمار ایران به عنوان امانتدار مردم با بی طرفی و اعتمادسازی کامل تلاش می کند بدون مداخله در روابط ریاضی، استانداردها و فرمول ها، اطلاعات را به درستی دریافت، پردازش و با حفظ جوانب محرمانه دراختیار مردم، دولت و برنامه ریزان قرار دهد.

عادل آذر افزود: در ۴۴ سال فعالیت مرکز آمار، حتی یک شکایت از این نهاد نشده است که اطلاعات فردی را در اختیار مرجعی قرار دهد که از آن سوء استفاده شده باشد.

وی همچنین با اشاره به فرمایشاتی از مقام معظم رهبری در جمع اعضای هیات دولت در ماه رمضان گذشته گفت: معظم له فرمودند " می بینیم گاهی بی دلیل و بی جهت در آمارهایی که ارائه می شود خدشه می شود، چرا در آمارها خدشه بی جا و بی مورد می شود؛ آماری است که یک دستگاه مسئول می دهد، حرفش مسموع است ".

عادل آذر افزود: یک وجه فرمایشات معظم له مربوط به ماست که باید با امانت و تخصص آمارها را با دقت جمع آوری کنیم که لازمه آن جذب و آموزش نیروهای متخصص و متدین است که در مرکز آمار ایران چنین نیروهایی جذب شده اند یا درحال جذب هستند.

وی اضافه کرد: خطاب دوم ایشان، مردم و استفاده کنندگان از آمار و اطلاعات است که بر اساس آن نباید آمار و اطلاعاتی ارائه کرد که بی پایه و اساس و بدون مرجع باشد.

رئیس مرکز آمار ایران همچنین از اجرای طرح سرشماری در آبان سال ۹۰ با فعالیت حدود صد هزار آمارگیر خبر داد و از مردم خواست اطلاعات و آمار دقیق به پرسشگران و آمارگیران ارائه کنند.