اٌفت دسته جمعی نماگرهای بورس

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه 27 خرداد ماه 96 با کاهش 180 واحدی روی رقم 79 هزار و 285 واحد ایستاد.

شاخص کل هم ‌وزن اما با کاهش 35 واحدی عدد 17 هزار و 148 واحد را به نمایش گذاشت.

شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 303 واحدی به رقم  86 هزار و 313  واحد دست یافت.

شاخص بازار اول اما  در حالی با کاهش 144 واحدی به رقم  54 هزار و 723  واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 291 واحدی عدد  177 هزار و 424  واحد را به نمایش گذاشت.

امروز همچنین شاخص کل فرابورس (آیفکس) با کاهش یک واحدی به 900 واحد رضایت داد.

براساس این گزارش، امروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت های سه شرکت فولاد مبارکه با 36 واحد ،ایران خودرو با 21 واحد و کشتیرانی ج.ا.ا با 18 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی  را بر محاسبه شاخص کل بورس به نام خود ثبت کردند.

در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی سه شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی با 19 واحد، هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 12 واحد و پالایش نفت بندر عباس با 10 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند.

به گزارش فارس، ارزش کل معاملات امروز بورس تهران به بیش از 84 میلیارد تومان رسید که ناشی از دست به دست شدن بیش از 379 میلیون  سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 35 هزار و 599  نوبت داد و ستد بود.

طی معاملات امروز نماد معاملاتی شرکت‌های لامپ پارس شهاب، لیزینگ ایران، گروه دارویی سبحان، فرآورده‌های تزریقی و دارویی ایران، کربن ایران، صنایع ریخته‌گری ایران، حق‌تقدم خرید سهام پتروشیمی شاه‌زند، حق‌تقدم خرید سهام سینا دارو، اوراق مشارکت میدکو، اوراق اجاره «صدانا»، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، سرمایه‌گذاری فنی و مهندسی مشانیر، سیمان ممتازان کرمان از سوی ناظر بازار سهام بازگشایی و در مقابل نماد معاملاتی شرکت‌ فرآورده‌های غذایی و قند پیرانشهر،‌ بهمن دیزل، مهندسی تکنوتار، پتروشیمی فجر، سرمایه‌گذاری توکافولاد، سرمایه‌گذاری کوه نور و فارسیت دورود متوقف شدند.

امروز همچنین اندکی بیش از 736 هزار حق‌تقدم استفاده‌ نشده شرکت فولادافزا سپاهان تا تاریخ 21 تیرماه 96 آماده پذیره‌نویسی شد، همچنین پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار شرکت گروه توسعه هنر ایران به تعداد 150 میلیون سهم به ارزش هر سهم 100 تومان از امروز شنبه به مدت 15 روز روانه میز فروش فرابورس شد. متعهد خرید این دارایی بانک آینده و عامل فروش آن نیز کارگزاری این بانک می‌باشد.

به گزارش فارس، امروز در بازار بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهام عمده اختصاص دارد، 30 میلیون سهم بانک ملت به ارزش 3 میلیارد تومان از سوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی منتقل شد. در شرکت ارتباطات سیار ایران نیز 930 هزار سهم به ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان کد به کد شد.

امروز همچنین در بازار معاملات بلوکی سهام تعداد 800 میلیون سهم بانک آینده به ارزش بیش از 102 میلیارد و 500 میلیون تومان از کد حقوقی به کد حقیقی واگذار شد.

بر اساس این گزارش امروز بورس تهران در حالی در میانه بازار شاهد معاملاتی متعادل و در دامنه مثبت قیمت‌ها بود که با تداوم بی‌میلی حقوقی‌ها و از طرفی افزایش انگیزه خریداران برای حضور در بازار بدهی، بورس تهران نتوانست نماگرهای سبزپوش را برای خود تثبیت کند.

از نکات قابل‌توجه بازار سهام امروز اینکه گرایش معامله‌گران کم‌تعداد بازار سهام که استراتژی کوتاه‌نگری را مبنای عمل خود را در این روزها قرار داده‌اند و تمرکز بر سهم‌های کوچک و برخوردار از سهام شناوری پایین،باعث شده تا ارزش معاملات روزانه بازار فرابورس 54 هزار میلیارد تومانی از ارزش معاملات روازنه بازار 322 هزار میلیارد تومانی بورس تهران پیشی گیرد.

در فرابورس ایران که به یمن نوسان 10 درصدی بازار پایه علی‌رغم تعداد انگشت‌شمار بازیگران این بازار در اوج رکود بازار سرمایه شاهد تحرک سفته‌بازان در نمادهای اغلب اخراجی به این بازار است، اینکه در حالی صف‌های خرید ناپایدار در برخی از این نمادها تثبیت شده که برخی از این شرکت‌ها با توقف فعالیت و یا با زیاندهی و یا عدم راه‌اندازی کامل طرح‌های توسعه‌ای مواجه هستند، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به کارخانه‌های صنعتی آزمایش، لوازم خانگی پارس، پتروشیمی زنجان، آذریت، مهندسی فیروزا، کابل‌سازی تک، تولی‌پرس، کف (داروگر) و شرکت‌هایی از این دست اشاره کرد.

به گزارش فارس، بازده مؤثر بیش از 25 درصدی اوراق اسناد خزانه اسلامی در کنار ورود دوباره برخی مؤسسات اعتباری و بانک‌ها به بازار بین بانکی به‌منظور جذب بازدهی باعث شده تا این روزها بازار سهام تنها به ویترینی برای وقت‌گذرانی برای سهامداران این بازار تبدیل شود، بازاری که وظیفه اصلی آن جذب سرمایه‌های سرگردان و به گردش درآوردن آن به‌منظور افزایش بهره‌وری و کارایی سرمایه در شرکت‌های صنعتی و خدماتی است.