سردار سیدمحمد باقرزاده در گفتوگو با فارس اظهار داشت: بعد از ۸ سال پیگیری و مذاکره با مسئولان عراقی و کمیته بینالمللی صلیب سرخ، سرانجام عملیات کاوش پیکرهای مطهر شهدا از روز جمعه ۲۷ آبانماه در منطقه عملیات فاو با رمز یا زهرا (س) آغاز شد و همزمان پیکرهای مطهر دو شهید کشف شد.

وی با بیان اینکه این عملیات توسط یک تیم فنی مشترک که ایرانی و عراقی هستند و با نظارت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ انجام می‌گیرد، از نتایج مذاکرات صورت گرفته در بصره که ۲۶ آبان‌ماه جاری انجام شد، ابراز رضایت کرد.

فرمانده کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح با قدردانی از تلاش‌های به عمل آمده توسط کنسولگری ایران در بصره و همچنین مساعدت مسئولان استانداری بصره، وزارت حقوق بشر و وزارت دفاع عراق و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، خواستار تدوام روند همکاری‌های مثبت کنونی برای خاتمه دادن به پرونده مفقودین دو کشور شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر براساس توافق به عمل آمده یکی از مناطق شناسایی شده در اطراف دریاچه نمک فاو، به صورت آزمایشی مورد کاوش قرار می‌گیرد از توسعه مناطق مورد علاقه در تمام محورهای عملیاتی در آینده خبر داد و اظهار امیدواری کرد: با کشف پیکرهای شهدا در منطقه عمومی فاو به تدریج جزایر اروند، مجنون و دیگر نقاط عملیاتی در دستور کار قرار ‌گیرد.

سردار باقرازده خاطرنشان کرد: اجساد ۹۰ سرباز عراقی در خاک جمهوری اسلامی ایران کشف شده است که امیدواریم در آینده‌ای نزدیک زمینه تبادل اجساد اشاره شده با شهدایی که در فاو کشف خواهند شد، فراهم شود.

عملیات جستجوی مفقودین و شهدا همزمان با اشغال کشور عراق توسط متجاوزین آمریکایی متوقف شده بود اما با خروج تدریجی نیروهای اشغالگر و متجاوز زمینه برای انجام این عملیات انسانی به تدریج فراهم میشود.