مهر: مدتی است این مسابقه به کارگردانی امیر نیکسرشت و تهیه کنندگی سید علیرضا سبط احمدی از شبکه دو سیما پخش می شود، اما در کنار آن محصولات لوازم آشپزخانه GSF با شیوه ای جدید تبلیغ می شوند؛ محصولی که طی تماس خبرنگار مهر با نمایندگی فروش این شرکت بر این مسئله تأکید شد که "محصولات GSF درجه یک چینی هستند".

تبلیغ گسترده و ویژه محصولی غیرایرانی در برنامه ای که تلاش است بر هویت ایرانی آن صحه گذاشته شود، تناقضی آشکار و البته عجیب است که برای بیننده فهیم و هوشیار تلویزیون مشخص نیست با چه توجیهی انجام می شود.

برای مخاطبان رسانه ملی که مسابقه را دیده‌اند این سؤال مطرح است: اگر طرح مسابقه با هدف گسترش فرهنگ ایرانی و سنتی غذا و تغدیه اسلامی ارائه و تصویب شده، تبلیغ کالایی که نمایندگان فروش، آنرا محصول چین معرفی می‌کنند، از ابتدا تا انتهای برنامه بر چه مبنایی انجام می شود؟

خبرنگار مهر برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت پاسخی برای این سؤال که چرا در یک برنامه کاملا ایرانی محصولی خارجی تبلیغ می شود با سبط احمدی تهیه کننده برنامه " سرآشپز بزرگ " تماس گرفت و وی در پاسخ به سؤال مهر اظهار داشت: محصولات GSF در ایران تولید می شوند، مواد اولیه آن شاید از چین بیاید اما محصول در داخل ایران تولید می شود.

وی تأکید کرد: تبلیغ محصولات این شرکت با موافقت اصولی وزارت صنایع است و با علم به این مسئله با این شرکت قرارداد بستیم. این محصول کاملا ایرانی است و اسم این شرکت " الماس تابان کیش " است که با نام تجاریGSF فعالیت می کند و کارخانه آن در مشهد است و برخی محصولات آن در کیش فروخته می شود.

این تهیه کننده تلویزیونی یادآور شد: البته نام این محصول در چین GSF است و به همین نام نیز صادر می شود و شاید این شرکت امتیاز این برند را خریده و به همان امتیاز تولیدات را می فروشد.

سبط احمدی تصریح کرد: ما برای بستن قرارداد جهت تبلیغ در صدا و سیما باید موافقت اصولی و تأیید وزارت صنایع و معادن را داشته باشیم که این شرکت داشته و این مدارک به اداره بازرگانی صدا و سیما تحویل داده شد.

سعید اشناب مدیر گروه اجتماعی شبکه دو سیما نیز در گفتگو با خبرنگار مهر، در پاسخ به این سؤال که چرا یک محصول چینی - بنا به ادعای نمایندگی شرکت GSF - در یک برنامه آشپزی سنتی و ایرانی تبلیغ می شود، گفت: GSF برند چینی نیست بلکه یک برند ایرانی است. ممکن است خیلی از تولیدات داخلی تحت لیسانس شرکتهای معتبر جهانی باشند اما این برند، برند چینی نیست.

وی در پاسخ به اینکه نمایندگی فروش شرکت، محصولات آن را درجه یک چینی معرفی کرده است، گفت: شاید خواستند با این ادعا کیفیت محصولات خود را بالا نشان دهند. اما از نظر ما این برند(GSF)، ایرانی است. البته ممکن است برخی قطعات و مواد اولیه آن از کشورهای خارجی وارد شود که این مسئله در تولید و صنعت امری بدیهی است.

اشناب در مورد چگونگی اطمینان از ادعای تولید کننده ها گفت: ما این امکان را نداریم که از نزدیک مراجعه کرده و خط تولید را دنبال کنیم، ضمن اینکه صنعت هم امری پیچیده است؛ ما تنها بر اساس تأییدیه وزارت صنایع و یا سازمانهای معتبر نسبت به صحت ادعای تولیدکنندگان اطمینان حاصل می کنیم.

خبرگزاری مهر پیگیر تأییدیه وزارت صنایع برای این محصول خواهد بود، اما بهرحال تبلیغ افراطی در برنامه تلویزیونی در قالب احیای سنتها و ارزشهای ایرانی، خود دلیلی بر دور شدن صداوسیما از رسالتها و توجه صرف به منافعی است که تنها برای سازندگان برنامه است و مخاطبان بهره ای ندارند.

اینکه برنامه ای به تبعیت از برنامه های ماهواره ای با هدف ظاهری جلب مخاطب و کنار زدن شبکه های بیگانه تهیه و پخش شود، به تنهایی هیچ اثری بدنبال نخواهد داشت، کما اینکه تا امروز هم تلویزیون در رقابت با شبکه های بیگانه ناکام بوده است.

وقتی برنامه ای به ظاهر ارزشی در دام برخی حاشیه ها و منافع گرفتار شود، از اصل دور شده، نمی تواند تأثیر مثبتی داشته باشد.

رقابت در شرایطی مؤثر است که سالم و سازنده باشد و سازنده بودن مشروط به هدفگذاری دقیق، مشخص و همه جانبه است .