فیصل مرداسی در گفتگو با مهر با اشاره به صادرات فرش دستباف ایرانی به ۸۵ کشور دنیا در در هفت ماهه ابتدای سال جاری، گفت: صادرات فرش دستباف ایرانی در این مدت به ۲۷۲ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار رسیده که به لحاظ وزنی، معادل صادرات ۳ هزار و ۴۰۷ میلیون تن فرش دستباف بوده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران افزود: بر این اساس ایتالیا، ژاپن، کانادا، لبنان، سوئد، قطر، انگلستان و دانمارک رتبه‌های سوم تا دهم کشورهای واردکننده فرش دستباف ایرانی را به خود اختصاص داده‌اند.

امارات بزرگترین واردکننده فرش دستباف ایرانی

وی تصریح کرد: بیشترین رشد صادرات فرش دستباف ایرانی به لحاظ ارزشی به کشورهای پاکستان، ترکمنستان و دانمارک اختصاص داشته است، ضمن اینکه بیشترین رشد صادرات به لحاظ وزنی نیز متعلق به کشور پاکستان بوده است. در همین حال، افغانستان و دانمارک در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

به گفته مرداسی، امارات با واردات بیش از ۶۰ میلیون دلار فرش دستباف از ایران، رشدی ۴۰ درصدی را نسبت به مدت مشابه در سال گذشته تجربه کرده و در صدر واردکنندگان فرش دستباف از ایران قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: در این میان آلمان نیز با اختلاف ده میلیون دلاری با امارات و واردات ۵۰ میلیون دلار فرش دستباف در رده بعدی قرار گرفته است.

قاره آسیا پیشرو در واردات فرش ایران

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان کرد: میزان صادرات فرش دستباف ایران به کشورهای خریدار عمده فرش ایرانی نشانگر این است که بیشترین سهم واردات فرش ایرانی را قاره آسیا به خود اختصاص داده است که بیش از ۱۲۲ میلیون دلار فرش را از ایران وارد کرده است.

وی خاطرنشان کرد: بعد از آسیا، به ترتیب اروپا، آمریکا، اقیانوسیه و آفریقا قرار گرفته‌‌اند.

مرداسی در خصوص ورود فرش دستباف ایرانی به کشورهای جدید نیز گفت: برزیل، مالزی، ترکیه و سنگاپور رتبه‌های نخست را در واردات فرش دستباف از ایران به خود اختصاص داده‌اند که بر این اساس بازارهای مناسبی برای تداوم صادرات این هنر - صنعت اصیل ایرانی به شمار می‌روند.

وی اظهار داشت: در هفت‌ماهه نخست امسال کشورهای امارات، دانمارک، سوئد، ژاپن، کانادا، استرالیا و مالزی بیشترین واردات فرش به لحاظ وزنی و ارزشی را داشته اند، ضمن اینکه آلمان، ایتالیا، لبنان و انگلیس نیز به لحاظ ارزشی رشد را تجربه کرده‌اند.

به گفته مرداسی، سوییس و قطر نیز تنها رشد وزنی را در واردات فرش ایرانی تجربه کرده‌اند.

تحریم فرش دستباف و رونق صادرات

وی در خصوص تحریم فرش دستباف ایرانی از سوی آمریکا از ابتدای مهرماه سال گذشته نیز خاطرنشان رکد: علیرغم بروز چنین چالش‌هایی اما صادرات فرش دستباف ایرانی رونق و امید را تجربه می‌کند.

مرداسی گفت: تحریم فرش دستباف، بروز انقلابهای عربی و متاثرشدن بازارهای بینالمللی از این تحولات، زمینه را برای بروز چالش در بازار صادرات فرش دستباف ایرانی فراهم کرده است، اما باز هم جای امیدواری وجود دارد و آمارها رشد را نشان میدهند.