به گزارش مهر، جواد اوجی با اشاره به اینکه وزیر نفت ایران به نمایندگی از رئیس جمهور در نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور یافت، گفت: یکی از بحثهای مهم که کشورهای ایران و روسیه در این نشست مطرح کردند و مورد استقبال هیاتهای شرکت کننده در این اجلاس قرار گرفت، مساله قیمت گاز و بی نظمی در مورد قیمتهای گاز و ضرورت ارائه راهکار برای اصلاح آن بود.
مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه در مورد تعیین قیمت عادلانه گاز، کمیته‌های کارشناسی در دبیرخانه مجمع این موضوع را بررسی و پیشنهادهای خود را ارایه خواهند داد، تصریح کرد: با توجه به ارزش حرارتی گاز، قیمت این حامل انرژی در حال حاضر ۶۰ درصد قیمت نفت است که ناعادلانه است و باید قیمت گاز از نظر ارزش حرارتی هم پای قیمت نفت باشد.

معاون وزیر نفت از دیگر مسایل مطرح شده در این نشست را انتقال فناوری بین کشورهای عضو و روشهای توسعه میادین گاز و سرمایه گذاری در این بخش عنوان کرد و افزود: پذیرش عضویت عمان در مجمع کشورهای صادرکننده گاز از دیگر نتایج این نشست بوده است.

به گفته این مقام مسئول بدین ترتیب تعداد اعضای این مجمع به ۱۲ عضو افزایش یافت و کشورهای قزاقستان، نروژ و هلند نیز اعضای ناظر این مجمع هستند.

اوجی تاکید کرد: کشور گینه در سال ۲۰۱۲ میلادی میزبان نشست وزارتی این مجمع است و جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۳ میلادی میزبان اجلاس وزارتی خواهد بود، در همین راستا، هیات نمایندگی ایران پیشنهاد میزبانی نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۳ میلادی را مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز با بیان اینکه روسیه نیز برای میزبانی نشست سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز در سال ۲۰۱۳ میلادی اعلام آمادگی کرده است، بیان کرد: همچنین در این نشست دوره دبیرکلی " لئونید بوخانوفسکی " برای دو سال دیگر تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه تعدادی از اعضای این مجمع عضو سازمان اوپک نیز هستند، از رایزنی وزیر نفت ایران با این اعضا در حاشیه نشست مجمع کشورهای صادرکننده گاز خبر داد و افزود: درحالی که کمتر از یکماه به نشست اوپک باقی مانده است، رایزنی خوبی بین وزیر نفت ایران به عنوان رئیس اوپک و دیگر وزرای نفت اوپک حاضر در این نشست انجام گرفت.

به گزارش مهر، نخستین اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکنندگان گاز سه شنبه هفته جاری(۲۴ آبان ماه ۱۳۹۰) با حضور برخی از روسای جمهور ۱۲ کشور بزرگ صادرکننده گاز طبیعی در دوحه قطر برگزار شد.

در حال حاضر ۱۱ کشور به عنوان عضو و سه کشور ناظر در مجمع کشورهای صادرکننده گاز حضور دارند که کشورهای عضو ۴۲ درصد از تولید گاز جهان، ۷۰ درصد از ذخایر گازی جهان، ۳۸ درصد از انتقال گاز با خط لوله و ۸۵ درصد از تجارت گاز طبیعی مایع شده(ال. ان. جی) را در اختیار دارند.

الجزایر، بولیوی، ایران، قطر، گینه استوایی، لیبی، مصر، نیجریه، روسیه، ترینیداد وتوباگو، ونزوئلا اعضای مجمع کشورهای صادرکننده گاز هستند.