راه اندازی سامانه توانیار در آینده نزدیک

بهمن‌ماه سال گذشته پایلوت طرح سامانه توانیار در منطقه 11 تهران شروع به کار کرد. این طرح برای ارایه خدمات بهتر و سریع‌تر به شهروندان از طریق گوشی‌های موبایل طراحی شد. در طرح "توانیار " که به صورت اپلیکیشن موبایلی طراحی شده است، ارتباط مردم با مدیریت شهری و ارتباط شهروندان با یکدیگر مبتی بر فناوری اطلاعات مدنظر قرار گرفت.

تلاش برای شروع به کار کانال زنان توانیار
در فاز نخست و در مرحله اجرای آزمایشی این طرح، نیازهای خدماتی گروهی از زنان سرپرست خانوار منطقه ۱۱ به وسیله سامانه "توانیار" دریافت شد و به گفته مسؤولان، پس از آن برای استفاده تمام شهروندان قابلیت اجرایی پیدا می‌کند. به‌منظور بررسی وضعیت سامانه توانیار به سراغ فهیمه فیروزفر، مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران رفتیم. او در گفت‌و‌گو با خبرنگار مهرخانه با اشاره به این‌که موضوع زنان توانیار در دو بخش پیگیری می‌شود، بیان کرد: بحث زنان توانیار در دو بخش سامانه زنان توانیار و کانال زنان توانیار مطرح است که کانال هنوز شروع به کار نکرده است.

سامانه توانیار شبکه‌ای را برای سرویس‌دهندگان و سرویس‌گیرندگان فراهم می‌کند
او درباره زنان تحت پوشش این سامانه تصریح کرد: زنان تحت پوشش شهرداری، هسته اولیه را تشکیل می‌دهند و آن‌ها سایر افراد را عضو می‌کنند؛ زیرا کانالی است که در آن پس از مصاحبه و با مشخص شدن توانمندی‌شان، عضو می‌شوند. سامانه توانیار نیز به سیستم توانمندسازی وصل می‌شود و خیرین هم به آن وصل شده و شبکه‌ای ایجاد می‌شود که سرویس‌دهنگان، مشکلات سرویس‌گیرندگان را حل می‌کنند. مثلاً فرد سرویس‌دهنده می‌تواند معلم، روانشناس، پزشک و... باشد. این سامانه تحت برنامه‌های موبایل است.

ارتباط، دوسویه می‌شود
مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران به مزایای سامانه توانیار اشاره کرد و ادامه داد: در این سامانه، ارتباط‌مان مستقیم‌تر می‌شود. یعنی الان ارتباط یک‌سویه است و ما با این زنان ارتباط داریم اما با این سامانه دوسویه می‌شود و آن‌ها هم مستقیم با ما ارتباط پیدا می‌کنند. در نتیجه همان موقع که نیازشان مطرح می‌شود، کسی که بخواهد نیازشان را برطرف کند، نیاز را می‌بیند. با ایجاد چنین نرم‌افزاری، سیکل کاری کوتاه‌تر می‌شود. در حال حاضر این سامانه دردست تهیه است و احتمالاً تا اوایل نیمه دوم امسال راه‌اندازی می‌شود.

سامانه توانیار مانند نرم‌افزارهای حمل و نقل است
فیروزفر در مورد چگونگی عملکرد این سامانه بیان کرد: روش کار این سامانه مانند نرم‌افزارهای حمل و نقل است که مسافر با ورود به اپلیکیشن، نیاز خود را اعلام می‌کند و راننده‌ای که بتواند آن نیاز را برطرف کند، پاسخ می‌دهد. علاوه بر آن هم مسافر هم راننده از قبل عضو اپلیکیشن شده‌اند. راننده که از قبل شناسایی شده و کد و عکس دارد، به مسافر وصل می‌شود و کار او را انجام می‌دهد. درواقع در این سامانه ما دو طرف را از قبل شناسایی می‌کنیم و به آن‌ها اجازه اتصال می‌دهیم. قبلاً در نذر فرهنگی، فرد خیر ثبت‌نام می‌کرد و منتظر می‌ماند که ما کارهایش را هماهنگ کنیم تا بیاید درس بدهد اما در سیستم جدید به معلمی که ثبت‌نام می‌کند، کد ورود می‌دهیم و می‌بیند که مثلاً دانش‌آموزانی به تدریس ریاضی نیاز دارند و او قبول می‌کند و درس می‌دهد. در نتیجه کار راحت‌تر می‌شود.

داستان موفقیت زنان سرپرست خانوار
او همچنین درباره کتاب زنان سرپرست خانوار گفت: تاکنون دو نسخه از کتاب زنان سرپرست خانوار چاپ و منتشر شده است. هدف از چاپ این کتاب معرفی زنانی بود که توانستند موفق شوند و زندگی خوبی داشته باشند. هر کتاب، داستان زندگی یک نفر است که چطور دچار مشکل شده و پس از آن خودش را پیدا کرده است.