بازگشت کرانچار به آزادى در ال کلاسیکوى ایرانى

سرویس ورزشی افکار نیوز - در ادامه مسابقات هفته سیزدهم لیگ برتر فوتبال که بعد از تعطیلى چند هفته اى لیگ دنبال مى شود، حساس ترین دیدار هفته بین دو تیم پرسپولیس و سپاهان برگزار مى شود؛ دیدارى که‌به دلیل حساسیت هاى موجود و جذابیت هاى نهان و پیدا از آن به ال کلاسیکوى فوتبال ایران تعبیر مى شود.

به گزارش سرویس ورزشی افکار نیوز، سپاهان در مقام مدافع عنوان قهرمانى در این فصل هنوز نتوانسته در جمع تیم‌هاى صدرشنین جایى داشته باشد و فعلا در مکان پنجم جدول رده بندى جاخوش کرده است.
از طرفى دیدار با سرخ‌پوشان و اولین تجربه مربیگرى کرانچار بر روى نیمکت سپاهان در مصاف با تیم سابق این مربى رقم مى خورد.

طلایى پوشان اصفهانى در مقام مدافع عنوان قهرمانى نتوانسته اند در این فصل تاکنون بالانشینى را تجربه کنند و در پایان هفته دوازدهم با ۲۱امتیاز در رده پنجم جدول رده بندى جاى دارند اما در مقابل پرسولیسى ها که بعد از قهرمانى در جام ولایت تا حدى به آرامش رسیده و از بحران و حاشیه فاصله گرفته‌اند، با ۱۶امتیاز دو رده پایین تر از حریف جاخوش کرده اند.

سپاهان اگر بتواند سه امتیاز بازى را بگیرد فاصله‌اش را با مربع قدرت صدر جدول(استقلال، نفت تهران، صباى قم و تراکتورسازى) کمتر مى‌کند ولى اگر پرسپولیس بتواند سپاهان را شکست دهد فقط یک پله مى‌تواند صعود کند و به رده ششم برسد.

بازگشت دوباره کرانچار به آزادى
آخرین خاطره اهالى فوتبال ایران از زلاتکو کرانچار به حضور وى در پرسپولیس و نمایشى که حبیب کاشانى براى رد کردن او و آوردن دایى به راه انداخت، مربوط مى شود.
مرد کروات به اروپا برگشت و سرمربى تیم ملى مونته نگرو شد؛ اما دست تقدیر در کمتراز دو سال وى را به فوتبال ایران بازگرداند. کرانچار در پرسپولیس بد کار نکرد و بد نتیجه نگرفت. او اگر چه حضور چندان مدت دارى در جمع سرخ‌پوشان نداشت اما توانست تاثیر گذار ظاهر شود. این تاثیرگذارى زمانى بیشتر به چشم آمد که بعد از او دایى همان تیم را تحویل گرفت و با همان تیم نتیجه نگرفت.

مهم‌ترین ویژگى فنى کرانچار که عامل اصلى موفقیت او بوده و در آینده هم خواهد بود قابلیت و توانایى این مربى در کار کردن با ستاره هاست یعنى دقیقا چیزى که لوکا بوناچیچ با آن بیگانه بود. بوناچیچ مربى قابلى است اما بزرگ نیست چون نمى تواند در تیم‌هاى پرمهره کار کند.
اینکه یک مربى، ساختارگرا و با دیسیپلین باشد خیلى خوب است اما اینکه بتواند به روش‌هاى مختلف از جمله انعطاف‌هاى به موقع ستاره ها را به بیشترین بازده شان برساند هم خودش یک قابلیت مهم در کار مربیگرى محسوب مى شود. از این منظر کرانچار یک شطرنج باز است یعنى مى تواند با سالارهاى تیم کنار بیاید و به خوبى با مهره هایش بازى کند. ‌ ‌

یکى دیگر از خصوصیات فنى کرانچار به توان بالاى هوشى او در رساندن کوتاه مدت تیم به شرایط فنى ایده آل برمى گردد. کرانچار این کار را از طریق چینش درست نفرات در زمین انجام مى دهد. او بر خلاف بسیارى از مربیان که تاکتیک و ارنج تیم را بر اساس آنالیزشان از حریف تنظیم مى کنند قائل به انسجام تاکتیکى از طریق رسیدن به ترکیبى ثابت در تیم خودش است.

کرانچار که برخلاف رویه موجود در فوتبال ایران بسیار راحت با برکناریش از نیمکت پرسولیس کنار آمد و حتى در مراسم معارفه على دایى با بازیکنان و کادر جدید عکس یادگارى گرفت، امروز باید در برابر تیم سابقش، تیم فعلى را طورى کوچ کند که از همین بازى اول بتواند اعتماد هوداران تیم اصفهانى را جلب کند.

جذابیت ال کلاسیکوى ایرانى
کرانچار در بازى از علیرضا مرزبان در سمت دستیار استفاده خواهد کرد، مربى که با حمید استیلى به فوتبال ایران معرفى شد و سه سال متوالى وردست سرمربى سابق استیل آذین و شاهین بود.

‌این مسابقه مهم‌ترین بازى این هفته لیگ محاسبه مى‌شود و شکست و پیروزى در آن براى هر دو مربى بسیار تأثیرگذار خواهد بود. پرسپولیسى‌ها در حضور تماشاگران خودى باید سه امتیاز این مسابقه را به دست بیاورند و سپاهان با کادرفنى جدید به یک برد الهام‌بخش احتیاج دارد.
‌سال گذشته در این روزها و در اوج کرى کرى مربیان سابق دو تیم این مسابقه جذابیتى در حد ال کلاسیکو داشت اما پرسپولیس و سپاهان هر دو با کادرفنى جدید دور از آن شرایط سال گذشته‌اند. این بازى اما مى‌تواند نقطه بازگشت هر دو مدعى به لیگ باشد، لیگى که سپاهان و پرسپولیس گرماى بیشترى به آن خواهند داد البته به شرطى که در حد خودشان باشند و ال کلاسیکو ورژن ایران مطابق با انتظارات روى صحنه بیاید.