به گزارش مهر، درحالیکه وزیر راه و شهرسازی قیمت ساخت مسکن مهر را برای سال آینده همان متری ۳۰۰ هزار تومان اعلام کرده است اما انبوه سازان مخالفت خود را با این قیمت از چند ماه پیش اعلام کرده بودند. انبوه سازان معتقدند باتوجه به تورم و افزایش نرخ مصالح ساختمانی، دستمزد کارگر و سوخت، قیمت فعلی نمی تواند برای سال آینده هم اجرا شود ضمن آنکه برخی از انبوه سازان برای امسال هم با مشکلاتی مواجه شدند.

در کنار این موضوع، علی نیکزاد در گفتگو با مهر بر ساخت مسکن مهر خودمالکین تاکید کرد و گفت که برای سال آینده بیشترین تمرکز بر ساخت مسکن مهر در بافت های فرسوده خواهد بود زیرا تاسیسات زیربنایی و روبنایی آنها از قبل تامین شده است.

البته کندی دیگر دستگاه های دولتی برای تامین زیرساخت های مسکن مهر یکی از مهمترین دلایلی است که وزیر راه و شهرسازی به بافت های فرسوده تاکید بیشتری داشته است ضمن آنکه هزینه های کمتری هم برای تامین امکانات به دولت تحمیل می شود.

اما تفاوتی که میان مسکن مهر خودمالکین و زمین های ۹۹ ساله وجود دارد این است که در طرح خودمالکین زمین برای متقاضی است و به شرط اینکه قبلا از خدمات دولتی استفاده نکرده باشد می تواند وام های مسکن مهر را با کارمزد ۴ درصد دریافت کند اما در طرح ۹۹ ساله زمین برای دولت است اما بطور رایگان در اختیار متقاضی قرار می گیرد.

بنابراین انبوه سازان هم که از نرخ ۳۰۰ هزار تومانی برای ساخت مسکن مهر راضی نیستند به طرح خودمالک روی می آورند که با نرخ های رقابتی و بنابه درخواست متقاضی می توانند ساخت و ساز داشته باشند زیرا انبوه سازان در این طرح با توجه به نرخ های تورم و درخواست متقاضی برای چگونگی ساخت، قیمت مشخصی را ارایه می دهند. در واقع برای سال آینده امکان حضور دوباره انبوه سازان در طرح مسکن مهر ۹۹ ساله کمی بعید به نظر می رسد.

نباید نرخ دستوری تعیین شود

در این خصوص رئیس کانون سراسری انبوه سازان در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه وزیر هم بر مسکن مهر خودمالکان تاکید بیشتری دارد، گفت: در مسکن مهر خودمالکین، دولت قیمت ها را تعیین نمی کند و متقاضی زمین اگر ۳ شرط مسکن مهر را داشته باشد می تواند از تسهیلات استفاده کند.

ایرج رهبر بابیان اینکه قیمت ها در این طرح براساس موقعیت ملک، قیمت مصالح ساختمانی و نوع ساخت تعیین می شود، اظهار داشت: براساس نظر سنجی های انجام گرفته هم بیشتر با این طرح موافق بودند و از آنجاییکه فرهنگ مردم ایران بیشتر مالکیتی است بنابراین به طرح خودمالکین تمایل بیشتری دارند.

وی افزود: در این طرح ممکن است هر مالکی بخواهد با قیمت خاصی مسکن بسازد که بستگی به شرایط ملک دارد بنابراین متری ۳۰۰ هزار تومان برای زمین های ۹۹ ساله است.

رهبر با تایید اینکه انبوه سازان با متری ۳۰۰ هزار تومان در سال آینده وارد طرح مسکن مهر ۹۹ ساله نمی شوند، گفت: با توجه به قیمت های فعلی و نرخ تورم انبوه ساز نمی تواند وارد ساخت مسکن مهر ۹۹ ساله شود و کار معقولی هم نیست ضمن آنکه دستوری هم نمی توان نرخ تعیین کرد.