سرنوشت وعده دائمی‌شدن نمایشگاه‌های زنان و تولید ملی

2975 زن سرپرست خانوار تحت حمایت 74 برند پوشاک هستند. این آماری است که مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران ارائه داده و نشا‌ن‌دهنده پتانسیل بالای صنعت پوشاک برای اشتغال و درآمدزایی زنان سرپرست خانور است. برای حمایت از تولیدات این زنان، تاکنون دوره‌های مختلف نمایشگاه زنان و تولید ملی توسط شهرداری تهران برگزار شده و در آخرین دوره نیز وعده دائمی‌شدن این نمایشگاه، توسط مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری داده شد. وعده‌ای که برای تحقق، نیازمند حمایت‌های دولتی است.

ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران در سال‌های گذشته مراکزی را تحت عنوان کوثر ایجاد کرد تا زنانی که مسؤولیت تأمین خانواده را دارند، بتوانند مهارتی بیاموزند و به تولید محصولات بپردازند. پس از این مرحله، به‌منظور ورود این افراد به بازار فروش محصولات‌شان، از سال 1391 جشنواره زنان و تولید ملی پایه‌ریزی شد که طی آن با شعار تولید ملی تلاش می‌شود علاوه بر عرضه نمایشگاهی محصولات کوثر (حداقل 2 نوبت در سال)، بستر لازم برای آشنایی تولیدکنندگان کوثرها با سازوکارهای حضور در بازارهای گسترده‌تر در سطوح ملی و حتی بین‌المللی با توجه به مزیت‌های نسبی صنایع دستی و پوشاک در ایران فراهم شود و تاکنون 10 دوره از نمایشگاه زنان و تولید ملی در بوستان گفت‌و‌گو برگزار شده است.

بخش‌های مختلف نمایشگاه زنان و تولید ملی
این نمایشگاه از چند بخش اصلی تشکیل می‌شود. مهم‌ترین بخش آن شامل پوشاک برندهای ایرانی است که مشتریان و بازدیدکنندگان را با این برندها آشنا می‌کند. برندهایی که نامشان و حتی کیفیت‌شان مشابه با اجناس خارجی است و کمتر کسی به فکرش خطور می‌کند که این کالا ساخته دست تولید کنندگان ایرانی باشد. 

بخش دیگر این نمایشگاه به صنایع دستی اختصاص دارد که شامل فروش انواع وسایل چرمی، زیورآلات، نمددوزی، پرورش گل‌های طبیعی و... می‌شود و معمولاً استقبال بازدیدکنندگان از آن نیز زیاد بوده است. اغلب خارج از سالن‌های اصلی نمایشگاه نیز چادرهایی برپا می‌شود و در آن محصولات خوراکی شامل آجیل و شیرینی و همچنین محصولات صنایع دستی به فروش می‌رسد.

درباره اهداف برگزاری نمایشگاه و نحوه اختصاص غرفه به تولیدکنندگان
در حوزه حمایت از زنان سرپرست خانوار یکی از فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده، عرصه تولید پوشاک است. فهیمه فیروزفر مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران پیشتر در خصوص اهداف برگزاری این نمایشگاه گفت: برای این‌که این اجناس تولید شده توسط زنان سرپرست خانوار به مردم معرفی شود، اقدام به برگزاری این نمایشگاه کردیم که برگزاری این نمایشگاه سبب می‌شود مردم با برندهای پوشاک برتر در کشور آشنا شوند و این نوعی حمایت از تولید داخلی، کمک به اشتغال پایدار زنان سرپرست خانوار و کمک به تحقق اقتصاد مقاومتی در کشور است.

در این نمایشگاه، غرفه‌ها به صورت رایگان در اختیار زنان قرار می‌گیرد و به همین سبب کارآفرینان بیشتری تمایل به شرکت در این نمایشگاه را خواهند داشت. چون متقاضی برای شرکت در این نمایشگاه زیاد است، باید شرایط خاصی را داشته باشند مثلاً باید درلیست بیمه باشند و یا جزو برندهای مراکر مهارت‌آموزی کوثر باشند و یا برندهایی باشند که تولیدات آنها بررسی شده و کیفیت محصولات آنها در حد مطلوب و خوب باشد.

وعده دائمی‌شدن نمایشگاه زنان و تولید ملی
اسفندماه سال گذشته و در زمانی که نمایشگاه زنان و تولید ملی روزهای پایانی دهمین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذاشت، مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار عنوان کرد که این ستاد به دنبال دائمی کردن نمایشگاه زنان و تولید ملی است. فهیمه فیروزفر در این خصوص گفت: قصد داریم این نمایشگاه را دائمی کنیم یعنی فضای بزرگتری را در اختیار گیریم تا مردم هر وقت قصد تهیه پوشاک ایرانی را داشته باشند، بتوانند به این کالاها دسترسی پیدا کنند. البته برای رسیدن به این هدف لازم است تولیدکنندگان هزینه بیشتری برای اجاره غرفه بپردازند و شهرداری هم بیشتر تبلیغات کند تا مردم تولید ملی را بشناسند. او حتی از تدوین لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران برای ارائه به شورای شهر در این خصوص خبرداد تا در صورت تصویب، شهرداری تهران بتواند فضایی را در اختیار برندهای داخلی قرار دهد.

آیا ایجاد نمایشگاه‌های دائمی تحقق می‌یابد؟
وعده دائمی شدن نمایشگاه باعث شد که سرنوشت تحقق آن را از مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران پیگیری کنیم. فهیمه فیروزفر در گفت‌وگو با مهرخانه گفت: بحث، صرفاً دائمی شدن این نمایشگاه نیست بلکه این است که فضایی ایجاد شود که مردم به تولید ملی دسترسی داشته باشند. در حال حاضر بیشتر فضاهای شهری به عرضه تولیدات خارجی اختصاص دارد چون برندهای خارجی تحت حمایت دولت‌های خود توانسته‌اند مکان‌های مناسبی برای نمایش محصولاتشان در کشورهای مختلف از جمله در ایران به دست آورند. ولی تولیدکننده ملی به‌خصوص در حوزه پوشاک، از عهده برآورد هزینه‌های آن بر نمی‌آیند و در نتیجه مردم نیز با تولیدات داخلی آشنایی کافی ندارند.

او ادامه داد: چگونه است که با برپایی یک نمایشگاه این‌قدر از جانب مردم استقبال صورت می‌گیرد؟؛ چون مردم با محصولات داخلی از نزدیک آشنا می‌شوند. پس ما باید به فکر ایجاد یک‌چنین فضایی باشیم که محصولات ملی به طور دائم در منظر عموم قرار گیرد و مردم از نزدیک با تولیدکننده‌های ایرانی ارتباط برقرار کنند.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار شهرداری تهران با بیان این‌که رقابت در بازار داخلی باید رقابتی برابر و سالم باشد، افزود: ما در این بحث منکر رقابت نیستیم بلکه عقیده داریم اگر قرار است رقابت به‌وجود آید، بایستی این رقابت سالم باشد و یک طرف از همه نوع حمایت برخوردار نباشد و طرف دیگر هیچ توجهی به نیازهایش نشود.

شورای شهر توپ را به زمین بخش خصوصی می‌اندازد
فیروزفر در رابطه با ایجاد فضاهایی دائمی برای عرضه محصولات داخلی افزود: بحث دائمی‌شدن نمایشگاه هم به همین دلیل مطرح شد که مردم دسترسی راحت‌تری به تولیدات ملی داشته باشند. این وعده می‌تواند به صورت اختصاص سهمی از فضاهای فروشگاه‌های بزرگ شهر به تولیدات داخلی باشد یا این‌که مسؤولان مکانی بزرگ در اختیار قرار دهند و اعلام کنند که هرکس تولید ملی فاخر دارد، با قیمتی مناسب غرفه در اختیارش قرار می‌دهیم. به هرحال تولیدکننده باید حمایت شود تا بتواند کالای خود را در بازار عرضه کند.

او درباره اقدامات صورت‌گرفته از جانب ستاد در رابطه با تحقق این موضوع گفت: با شورای شهر رایزنی‌های لازم را انجام داده‌ایم اما جوابی که گرفتیم این بود که این اقدام صرفاً یک کار اقتصادی است و در حیطه وظایف شهرداری نیست که از تولیدکننده حمایت کند.

فیروزفر ادامه داد: من با دو نماینده شورای شهر صحبت کردم و از آنها خواستم که بخشی از فضاهای شهری را در مکان‌های مختلف به تولیدکنندگان ایرانی اختصاص دهند که آنها گفتند که این فضاها در اختیار بخش خصوصی است و هرکس که مایل باشد می‌تواند هزینه آن را پرداخت کند و فضا را در اختیار بگیرد و این‌طور نیست که ما به عنوان شورای شهر، بخش خصوصی را ملزم کنیم که این فضا را ایجاد کند. در کل این موضوعی است که بایستی همت جمعی در رابطه با آن شکل گیرد و به همین دلیل من تصمیم دارم با نمایندگان مجلس نیز در این خصوص صحبت کنم.

فضاهایی که شهرداری در اختیار دارد مناسب برای عرضه محصولات نیست
مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران در رابطه با امکانات شهرداری گفت: درحال حاضر در شهرداری فضاهای تولید بسیار زیادی در اختیار زنان سرپرست خانوار قرار داده‌ایم ولی فضاهای فروش، فضای دیگر است که با توجه به امکانات موجود خیلی برای عرضه دائمی محصولات مناسب نیست.

او در خصوص این‌که آیا با بخش خصوصی رایزنی‌های لازم صورت گرفته است یا خیر گفت: بخش خصوصی بیشتر به دنبال منفعت خودش است و حمایتی از این موضوع نمی‌کند و این حمایت بایستی از جانب دولت شکل گیرد. البته می‌توان بخش کمک‌های اجتماعی قطب‌های صنعتی کشور را فعال کنیم که به ارائه خدمات اجتماعی بپردازند و باید با فعالان این حوزه نیز بحث شود که این بخش هم فعال شود.

فیروزفر در پایان صحبت‌هایش با اشاره به کیفیت محصولات پوشاک ایرانی و ظرفیت‌های ناشناخته این عرصه اشاره کرد: زمانی‌که تا این اندازه در حوزه پوشاک در کشور مصرف داریم حیف است که بازار کشور را برندهای خارجی دست بگیرند؛ در صورتی‌که تولیدکنندگان ایرانی قادر به تولید محصولات باکیفیت هستند و بیشتر بازدیدکنندگان نمایشگاه از این کیفیت حیرت‌زده بودند.