به گزارش مهر، محمد دهقان عصر امروز در مناظره با صادق زیبا کلام "استاد دانشگاه تهران" که با استقبال دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی با عنوان نظام پارلمانی، ریاستی در تالار حضرت فاطمه الزهرا دانشکده مدیریت این دانشگاه برگزار شد سخن می گفت با بیان اینکه ساختار سیاسی ایران نه ریاستی است نه پارلمانی افزود: نظام جمهوری اسلامی ایران برپایه ولایت فقیه تعریف شده است و با توجه به وجود ولی فقیه از بحرانهای سخت عبور کردهایم اما نباید نظام ایران را نظام ریاستی یا پارلمانی معرفی کرد چرا که رئیس جمهور در کشور ما رئیس وزرا است نه رئیس حکومت، همچنین مجلس نیز نمیتواند رئیس جمهور را انتخاب کند.

این نماینده مجلس در ادامه هدف از تفکیک قوا در ایران را به منزله خدمت رسانی بیشتر به مردم عنوان کرد و در عین حال با بیان اینکه اختلاف سلیقه بین رئیس جمهور و پارلمان امری طبیعی است گفت: البته نباید این اختلاف سلیقه‌ها به چالش مسئولین منجر شود البته معتقدم تاکنون مجلس از اختیارات کامل خود استفاده نکرده است و فقط در اوایل انقلاب، بنی صدر از سوی نمایندگان ملت برکنار شد.

وی در واکنش به مطالبی که از سوی زیبا کلام مطرح شد افزود: عنوان این مناظره " نظام پارلمانی، ریاستی " است و بنده با این عنوان در جمع شما دانشجویان شرکت کردم اما آقای زیبا کلام از همان ابتدا وارد مسائل سیاسی شدند در صورتی که انتظار داشتم مطالب تخصصی در این مناظره بیان شود؛ با این اوصاف آمادگی دارم به این مطالب پاسخ دهم.

دهقان گفت: به جای اینکه روزنامه ها به این مطالب بپردازند باید دانشگاه و دانشجویان از نگاه علمی ساختار سیاسی کشورشان را بررسی کنند تا بدین نتیجه برسند که آیا نظام ریاستی بهتر است یا پارلمانی و یا تلفیقی از این دو.

عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اصلا موضوع انتخاب نخست وزیر در مجلس آینده مطرح نشده است افزود: از این رو در دوره آینده ساختار سیاسی نظام تغییر نمی کند و انتخابات یازدهم ریاست جمهوری نیز برگزار خواهد شد البته دشمنان نظام می خواهند انتخابات در داخل کشورمان برگزار نشود و یا با عدم استقبال مردم مواجه شود اما این اتفاق نمی افتد و انتخابات آینده نیز با حضور حداکثری مردم رقم خواهد خورد.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی خاطرنشان کرد: انتخابات ۸۸ با مشارکت پرشور مردم رقم خود به طوری که ۴۰ میلیون نفر در ان دوره در انتخابات شرکت کردند اما متاسفانه فتنه گران سوء استفاده کردند و صحنه را به گونه ای دیگر مدیریت کردند. با این اوصاف در انتخابات آینده رجال سیاسی در عرصه انتخابات وارد خواهند شد و ما با قحط الرجال مواجه نیستیم.

وی در پاسخ به این سوال که تحزب در نظام پارلمانی چه جایگاهی دارد و آیا با وجود احزاب فعلی می توان نظام پارلمانی را محقق کرد؟ اظهار داشت: اگر روزی قرار باشد نوسازی در ساختار سیاسی ایران اجرایی شود باید مقدماتی داشته باید که یکی از مقدمات آن جایگاه تحزب در کشور است. هم اکنون برخی از تحزب گرایی گریزانند در صورتی که باید شاهد فعالیت احزاب قوی و کارآمد باشیم. براین اساس معتقدم تحزب گرایی در نظام پارلمانی نقش موثری را ایفا می کند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با تعجب از مواضع زیبا کلام مبنی بر وجود دموکراسی در غرب گفت: واقعا در آمریکا دموکراسی وجود دارد؟ آیا واقعا می تواند میزان مشارکت در کشورهای غربی را با ایران مقایسه کرد؟ بحثآراء حداد عادل در انتخبات مجلس هشتم مطرح شد. بله وی یک میلیون رای آورد و رای خوبی را هم بدست آورد اما چرا فقط آراء افراد را رصد می کنید. ملاک باید مشارکت مردم در انتخبات باشد.

وی گفت: آقای زیباکلام شما دموکراسی را در آمریکا می بینید اما مردم ما این نگاه را قبول ندارند واقعا جای تعجب است که چرا با همه ظلم‌هایی که در انگلیس صورت می گیرد شما از آن حمایت می کنید بد نیست که بدانید این جفا به ملت است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه زیباکلام یکی از شروط دموکراسی را نصب و عزل مدیران می داند گفت: نصب و عزل در کشور ما نیز صورت می گیرد اما به صورت غیر مستقیم چرا که نمایندگان بر عملکرد وزرا و حتی رئیس جمهور نظارت می کنند و به راحتی می توانند آنها را استیضاح کنند. همچنین مجلس خبرگان رهبری نیز بر عملکرد ولی فقیه نظارت می کند البته بعضی از جریانهای سیاسی در کشور می خواهند که مدام در داخل عده ای با هم دعوا کنند در صورتی که ما در حال حاضر نیاز به آرامش داریم.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سئوال که آیا با تغییر نظام ریاستی به پارلمانی نام جمهوری اسلامی ایران نیز تغییر می کند یا نه، افزود: اگر روزی قرار باشد از نظام ریاستی به پارلمانی تغییر جهت دهیم باید اصلاحاتی در قانون اساسی صورت گیرد اما تغییری در نام نظام ایجاد نمی شود.

وی درباره اینکه مجلس نیز می تواند رئیس جمهور را انتخاب کند افزود: متاسفانه آقای زیباکلام معتقد است که در ایران دموکراسی نیست این در حالی است که انتخابات متعددی در کشور برگزار شده است و در هر انتخابات سلایق مختلفی توانستند پیروز انتخابات شوند حال این دموکراسی نیست. آیا فقط دموکراسی و در کشورهای غربی دنبال می شود.

این نماینده مجلس همچنین عملکرد مجلس هشتم را ستود و با بیان اینکه اکثر نمایندگان مجلس از اعضای هیئت علمی دانشگاهها هستند افزود: بنده تجربه حضور در مجلس هفتم و هشتم را دارم. به همین جهت معتقدم که هر مجلسی نقاط ضعف و قوت خود را دارد و باید این نقاط را در کنار یکدیگر دید.

دانشجویی از دهقان سئوال کرد شما به عنوان یکی از نمایندگان از عملکرد مجلس هشتم دفاع کردید چه پاسخی برای استیضاح وزیر اقتصاد دارید؟ این استیضاح برگزار شد اما نمایندگان بار دیگر به وزیر اقتصاد رای دادند. اعتماد مجدد نمایندگان به شمس الدین حسینی را چگونه ارزیابی می کنید که وی در پاسخ گفت: اگر استیضاح را به خوبی دنبال می کردید متوجه می شدید که بنده جزو استیضاح کنندگان بودم و تمام تلاشم را کردم تا این استیضاح رای بیاورد اما عده ای از نمایندگان بر این باور بودند که اگر وزیر استیضاح شود این تلقی ایجاد می شود که وی نیز جزو متهمان در اختلاس سه هزار میلیاردی است. از این جهت مجلس بار دیگر به وی اعتماد کرد اما همانطور که اذعان داشتم بنده بر این باور بودم که باید از همان ابتدا که موضوع فساد اقتصادی مطرح شد وزیر اقتصاد باید استعفا می داد.

دهقان همچنین در این مناظره با واکنش دانشجویان در خصوص مصوبه اخیر مجلس مبنی بر حقوق مادام العمر مدیران سیاسی مواجه شد که وی ضمن تشکر از دانشجویان برای طرح این سئوال گفت: این موضوع اشتباه است که قرار است نمایندگان و مدیران حقوق مادام العمر دریافت کنند البته این احتمال وجود دارد که این مصوبه از سوی شورای نگهبان رد شود. بنده به عنوان یکی از نمایندگان مجلس اعلام می کنم که طرح حقوق مادام العمر نمایندگان دروغ بزرگ است.

عضو شورای مرکزی جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی همچنین درباره اینکه مصداق مردمسالاری در نظام اسلامی چیست؟ اظهار داشت: جمهوری اسلامی یعنی مردم سالاری دینی چرا که این نظام تلفیق هنرمندانه ای از دین و سیاست را ارائه داده است و نباید حماسه های عظیم را به نام فرد و گروهی ثبت و ضبط کرد. در این مناظره آقای زیباکلام مردم سالاری دینی را در حماسه دوم خرداد تعریف کردند در صورتی که این گونه نیست دوم خبرداد ۷۶ را رهبر معظم انقلاب را حماسه عظیم نامیدند.

وی گفت: همانگونه که آقای زیباکلام عنوان کردند در انتخابات ۷۶ عده ای در حاکمیت تمایل به ناطق نوری داشتند اما مردم خاتمی را انتخاب کردند ضمن آنکه در انتخابات ۸۴ برخی از مسئولین و احزاب تمایل داشتند هاشمی رفسنجانی پیروز عرصه انتخابات شود اما این گونه نشد و نام احمدی نژاد از صندوق های رای بیرون آمد که این مصداق کامل دموکراسی و مردمسالاری دینی است.

دهقان در پایان این مناظره در پاسخ به سئوال دانشجویی که چرا شورای نگهبان قانون اساسی نامزدهای انتخابات را تایید یا رد صلاحیت می کند؟ گفت: نظارت شورای نگهبان عقلی است و من به شما توضیح می دهم، شورای نگهبان پرونده های نامزدهای انتخابات را به دقت رصد می کند و اگر متوجه شود نامزدی صلاحیت حضور در انتخابات را ندارد آن را تایید صلاحیت نمی کند اما هیچگاه پرونده وی را رسما اعلام نمی کند.

وی گفت: بدون شک افرادی که در اختلاس ها و زد و بندها ی اقتصادی حضور دارند نمی توانند در انتخابات شرکت کنند و این وظیفه بنده یا شما نیست؛ این وظیفه را شورای نگهبان قانون اساسی را بر عهده دارد.

بنا بر این گزارش پس از پایان این مناظره محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در جمع دانشجویان حضور یافت و به سئوالها و ابهامات آنها در خصوص فضای سیاسی کشور پاسخ داد.