خطر مرگ در جاده فشم - شمشک

سرویس اجتماعی افکار نیوز - مشکلات و خسارات مالی و جانی ، توقف های بسیار طولانی و دیوانه کننده و گاهی اوقات نیز انسداد جاده و آوارگی ساکنان این منطقه!

یازدهم آبان ماه شاهد ریزش سنگ از کوه در جاده ی لشگرک - فشم در محدوده ی کمر خانی بودیم؛ که این حادثه منجر به مسدود شدن چند روزه ی جاده شد.

سالهاست که این اتفاق رخ می دهد و تبدیل به اضطراب و تنش دائمی برای اهالی این منطقه ی کوهستانی شده است. مردم که دیگر کاملا نقاط احتمالی ریزش را می شناسند با صلوات و ذکر از آن نقاط عبور می کنند و با توکل به خدا در مقابل کم توجهی مسئولان مسیر روزانه شان را طی می کنند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی افکار نیوز، طی ۴سال گذشته و در جریان اولین دور از سفرهای ریاست جمهوری، طبق مصوبه وزارت راه و ترابری برای ایمن سازی این مسیر و توده سنگی سه پروژه شامل اجرای گالری بتونی، حفر تونل و یا استفاده از سیستم سنگ گیر در دستور کار قرار گرفت که در نهایت قرعه به نام سیستم سنگ گیر یا حفاظ سنگ گیر افتاد که متصدیان این امر این روش را مطمئن ترین و با دوام ترین روش معرفی می کردند و پس از تصویب در شورای فنی اداره کل راه و ترابری تهران به صورت طرح و اجرا و نظارت به شرکت ژئوتک به عنوان نماینده ی شرکت ژئوبروگ سوئیس در ایران واگذار گردید و در نهایت این پروژه ی اقتصادی ۷ماهه و با صرف هزینه ای نزدیک به ۳میلیارد تومان آماده استفاده شد.

عملا می توان گفت این سیستم سنگ گیر یا همان حفاظ های فلزی ۳ملیاردی فقط و فقط ۳سال مورد استفاده قرار گرفت و در ریزش اخیر فنس های مطمئن با دوام سوئیسی ۳ میلیاردی به راحتی پاره شده و سنگ های بسیاری از کوه به داخل جاده پرتاپ شدند!

ماجرا به این جا ختم نمی شود؛ پس از این اتفاق دردسرها و مشکلات اهالی این منطقه ۲چندان شد، در روزهای انسداد این محور جاده ای جایگزین برای تردد در نظر گرفته شد جاده ی روستایی راحت آباد - امامه جاده ای بسیار خطرناک با پرتگاه های عمیق و کشنده.
طی چند روز استفاده از این جاده ی جایگزین چندین تصادف رخ داد که برخی منجر به مرگ تعدادی از سرنشینان خودروها نیز شد که نیمی از مجروهان و فوتی ها بومیان این منطقه بودند و مجبور به گذر از این جاده ی هولناک!

با گذشت بیش از دو هفته از ریزش سنگ هنوز تعداد زیادی از این سنگ ها در کنار جاده دیده می شود و سنگ های بسیاری نیز آماده پرش اند! ولی مسئولان اقدام در خوری در جهت امنیت مسافران جاده ای نداشته اند.