پرویز سروری نماینده مردم تهران و رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتوگوی مشروح با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، با اشاره به قطعنامه اخیر شورای حکام درباره ایران و عدم اجماع بینالمللی در این قطعنامه، اظهار داشت: نتیجهای که امروز آمریکاییها از برنامهریزیها و سرمایهگذاریهای سنگین در مثلث شومی که علیه ایران آغاز کردند، به دست آوردند، نشان میدهد که آنان با شکست فضاحتبار دیگری مواجه شدند؛ هر چند ما اساساً گزارش آمانو را قابل استنباط و معتبر نمیدانیم چراکه این گزارش کاملاً سیاسی و به دور از ارائه هر گونه مستندات قابل اتکاء منتشر شده است.

* یک قطعنامه نمی‌تواند بر اساس بیانیه سیاسی صادر شود

وی افزود: ما فکر نمی‌کنیم قطعنامه‌ای بتواند بر اساس یک بیانیه سیاسی و در یک موزه کارشناسی صادر شود؛ باید دانست با وجود آنکه آمریکایی‌ها تلاش زیادی برای برای صدور این قطعنامه انجام دادند، ‌آنان با عدم موفقیت جدی مواجه شدند.

سروری همچنین گفت: آمریکایی‌ها در موضوع هسته‌ای ایران تلاش کردند ‌پس از انتشار گزارش آمانو، قطعنامه‌ای علیه ایران صادر شده و به شورای امنیت کشانده شود و پرونده ‌در این شورا مورد بررسی قرار گیرد؛ آنان می‌خواستند با اعمال فشار بیشتر بر ایران، تلاش کنند تا سنگینی که امروز بر دولت این کشور وجود دارد، چه در رابطه با شکست سنگینی که در منطقه از ایران بر آنان عارض شد، چه در زمینه جنبش وال استریت و چه بحران اقتصادی حاکم بر این کشور، تا حدودی کمتر شود.

* تلاش آمریکا ‌برای انحراف افکار از بحران اقتصادی و جنبش وال استریت از طریق فشار به ایران

وی با بیان اینکه دامنه‌های بحرانی که امروز اروپا را فرا گرفته به اقتصاد آمریکا نیز برمی‌گردد، تصریح کرد: همه اقدامات آمریکایی‌ها این موضوع را تداعی می‌کند که مشکلات این کشور از جمله بحران اقتصادی، جنبش وال‌استریت و … از صدر توجه خبرگزاری‌ها و رسانه‌های دنیا خارج و ایران جایگزین این موضوعات شود تا آمریکایی‌ها با فراغ بال بتوانند به نوعی هم به سرکوب جنبش وال‌استریت بپردازند و نفسی در منطقه بکشند و هم حرکات خودشان را برای بازگشت به حوزه نفوذ آمریکا در منطقه انجام دهند.

* گزارش آمانو صرفاً برای صدور قطعنامه علیه ایران بود

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه یادآور شد: آمریکا در پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با شکست مواجه شد یعنی اساساً گزارش آمانو دبیرکل آژانس انرژی اتمی مورد توجه قرار نگرفت و می‌توان گفت که گزارش آمانو صرفاً برای صدور این قطعنامه بود وگرنه قطعنامه مذکور هیچ‌گونه موضوع تعهدآوری را برای ایران ایجاد نکرد و از طرفی در خود شورای حکام آژانس مورد توجه قرار گرفت اما نتوانستند به اجماع برسند و مجبور به رأی‌گیری شدند، همه این موارد نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها حتی به اهداف مطلوب مورد نظرشان نیز نرسیدند.

* ایران قانون جنگل را نمی‌پذیرد

وی تأکید کرد: ایران نمی‌تواند بپذیرد که به قانون جنگل رأی سفید دهد و آن را قبول کند چراکه ایران به تمام تعهدات منظور شده در NPT عمل و آنها را رعایت کرده و در بالاترین سطح نیز با آژانس همکاری داشته و راستی‌آزمایی کرده است.

" مأموران آژانس بین‌ا‌لمللی انرژی اتمی بارها از مراکز هسته‌ای ایران بازدید کردند و دوربین‌های آژانس نیز به طور ۲۴ ساعته در مراکز هسته‌ای ایران نصب است و آنان نظارت خودشان را بر مراکز هسته‌ای ما همواره داشته‌اند. "

این نماینده مجلس متذکر شد: قطعنامه‌ای که چند ماه قبل با پیشنهاد ایران صادر شد، نشان‌دهنده توجه نظام بین‌الملل، کشورها، دولت‌ها و ملت‌ها بر حقانیت ملت ایران است، این امر نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران نه تنها به سمت سلاح اتمی نمی‌رود، بلکه مخالف وجود حتی یک سلاح هسته‌ای در دنیاست چراکه آن را مخل آرامش، صلح و امنیت جامعه بین‌الملل می‌داند.

* تبعیض ناروایی توسط نظام سلطه در حال حاکم شدن بر جهان است / ملل دنیا از بی‌عدالتی خسته شدند

وی با طرح این سؤال که چطور می‌شود ایران حاضر شود زورگویی آمریکا که مبتنی بر قانون جنگل است را بپذیرد، آن هم آمریکایی که تمام قد از رژیم صهیونیستی دارای سلاح اتمی حمایت می‌کند؟ یادآور شد: آنان به ایران مبتنی بر اطلاعات مدعایی، ‌ فشار می‌آورند، همه این موارد تبعیض بسیار ناروایی را نشان می‌دهد که امروز از سوی نظام سلطه در حال حاکم شدن بر جهان است.

" دنیا دیگر از این همه بی‌عدالتی، تبعیض و روند ظالمانه‌ای که بر اجرای قوانین بین‌المللی وجود دارد و به صورت گزینشی، دل‌بخواهی و ابزاری اجرایی می‌شود، خسته شده است. "

رئیس کمیته امنیت داخلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری گفت‌وگوی خود با فارس اعلام کرد: آمریکایی‌ها در موضوع حقوق‌بشر نیز با شکست مفتضحی مواجه شدند و نتوانستند این موضوع را به شورای امنیت بکشانند و این موضوع به مجمع عمومی سازمان ملل کشیده شد اما باز هم با عدم استقبال ملت‌ها مواجه شد یعنی همه اقدامات سه‌گانه‌ای که آمریکایی‌ها برای ایجاد محدودیت بر ایران انجام می‌دادند، با شکست مواجه شد.

* ایران قطعاً روند پرشتاب فعالیت هسته‌ای خودش را ادامه می‌دهد

" ایران قطعاً به روند پرشتاب خودش در بعد استفاده صلح‌آمیز هسته‌ای ادامه می‌دهد و هیچ خللی را در این موضوع نخواهد پذیرفت چراکه ایران متناسب با قواعد و ضوابط NPT کار خودش را ادامه داده و تاکنون هیچ‌گونه تخلفی در فعالیت‌های هسته‌ای ایران صورت نگرفته است، جامعه بین‌الملل و آژانس انرژی اتمی نیز امروز باید ایران را به عنوان کشوری که صد در صد مفاد NPT را رعایت کرده، ‌ مورد تشویق قرار دهد اما متأسفانه آژانس از یک روند کاملاً سیاسی و دیکته شده از سوی نظام سلطه تبعیت و در این مسیر حرکت می‌کند. "

* اقدامات آمریکا علیه ایران ‌افول آنان را سرعت می‌بخشد

سروری تأکید کرد: به نظرم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعتبار خودش را از دست داده و این قطعنامه حتی به صورت ضعیف هم مورد قبول ایران نیست، ایران هر اقدامی را که بخواهد با یک روند دیکته شده از طرف نظام سلطه و نه مبتنی بر یک اقدام کارشناسی و فنی صورت گرفته گیرد را قبول نخواهد کرد و قطعاً در سرعت با شتاب خودش برای رسیدن به حداکثر حقوق خود در روند استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب NPT ادامه می‌دهد و آمریکایی‌ها باید بدانند که این اقدامات جز آنکه روند رو به افول آنها را سرعت خواهد بخشید، خاصیت و ارمغان دیگری به دنبال نخواهد داشت.

* ایران هرگز از حقوق هسته‌ای خود عقب‌نشینی نمی‌کند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا ایران با صدور این قطعنامه‌ها روند غنی‌سازی اورانیوم را کنار می‌گذارد، توضیح داد: ما قبلاً هم اعلام کرده‌ایم که در هیچ حوزه و موردی از حقوق هسته‌ای خودمان مبتنی بر قوانین تعریف شده بین‌المللی که امروز در NPT متجلی است، عقب‌نشینی نمی‌کنیم، البته پیش از این اعلام کرده بودیم ایران در صورتی که جامعه بین‌الملل و آژانس انرژی اتمی تضمین‌های لازم را برای فروش سوخت رآکتورها که اورانیوم با غنای ۲۰ درصد است، بدهد، حاضر است غنی‌سازی اورانیوم ۲۰ درصد را متوقف کند اما این امر را مبتنی بر اخذ نیازهای خودمان بیان کرده‌ایم.

" غیر از این مورد، ایران در تمام حوزه‌هایی که اقداماتمان را صورت داده‌ایم، توقفی نخواهد داشت و البته باید دانست که این توقف یعنی تأیید قانون جنگل و حرکت تبعیض‌آمیز و به دور از ضوابط و قوانین بین‌المللی ".

سروری در ادامه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا اساساً کسی می‌تواند ایران هسته‌ای را متوقف کند؟ گفت: از آنجا که ایران در یک روند کاملاً منطقی و قانونی حرکت کرده و اساساً انقلاب اسلامی ایران نیز برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های نظام سلطه به وجود آمده، بنابراین ‌هرگز حاضر نیست اصول خودش را زیر پا گذاشته و حق مسلم خودش را آن هم در چارچوب‌های تعیین شده به خاطر فشارهای آمریکا نادیده بگیرد.

وی تأکید کرد: قطعاً همان‌طور که تاکنون جمهوری اسلامی ایران نشان داده، هر زمان فشار بیشتری به ایران وارد شده، سرعت بیشتری در روند هسته‌ای کشورمان صورت گرفته و این فشارها کمک و خدمت بزرگی به انسجام، وحدت ملی، روند رو به رشد و سرعت بیشتر ما کرده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس بر همین اساس در واکنش به موضع‌گیری اخیر کلینتون درباره ایران که گفته بود " جهان به صورتی متحد پیامی روشن برای ایران فرستاد مبنی بر اینکه شواهد ارائه شده در تازه ترین گزارش یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، این کشور را عمیقاً به دردسر انداخته است "، گفت: آمریکایی‌ها در این اظهارات در حال فرار رو به جلو هستند.

* آمریکایی‌ها به دلیل عدم توفیق سرشان را به دیوار می‌زنند

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به دلیل عدم توفیقی که داشتند، امروز از عصبانیت به تعبیری سر خودشان را به دیوار می‌کوبند و می‌زنند و می‌خواهند به گونه‌ای پرستیژ یک کشور پیروز را در این هم‌آوردی با ایران داشته باشند.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با بیان اینکه آمریکایی‌ها نتوانستند به اجماع برسند و پرونده ایران را به شورای امنیت بفرستند، تصریح کرد: آمریکایی‌ها نتوانستند هیچ یک از خواسته‌های خودشان را در این قطعنامه بگنجانند و البته مفاد اظهارات آمانو نیز عملاً در این قطعنامه نتوانست مؤثر واقع شود و می‌توان گفت که همه حرکات آمریکایی‌ها در این مسیر با شکست مواجه شده است.

وی با ذکر این نکته که بنده نمی‌دانم این پیام جامعه بین‌الملل به آمریکایی‌ها بود یا به ما؟ تأکید کرد: به نظرم پیام جامعه بین‌الملل به ما این است که نظام بین‌الملل روند تبعیض‌آمیز کنونی را نمی‌پذیرد و حاضر نیست تسلیم حرکات سیاسی که در یک بستر کارشناسی باید صورت گیرد، شود و پیام آنان به آمریکایی‌ها هم آن است که در اقتصاد بحران‌زده آمریکا بیش از این سرمایه‌گذاری نکنند چرا که این سرمایه‌گذاری‌ها هدر خواهد رفت.

* جامعه بین‌الملل خواهان نظام عاری از سلطه‌گران است

این عضو کمیسیون سیاست خارجی مجلس یادآور شد: رفته رفته نظام و جامعه بین‌الملل در حال رسیدن به این واقعیت شیرین است که نظامی عاری از سلطه‌گران می‌تواند الهام‌بخش عدالت بین‌المللی باشد و وجود نظام‌های سلطه‌گر ارمغانی جزء تبعیض و زیاده‌خواهی نخواهد داشت، به نظر می‌رسد روند رو به پیشرفتی که جامعه بین‌الملل در پیش گرفته حکایت از جامعه عاری از سلطه‌گران در آینده خواهد داشت و این پیامی به آمریکایی‌ها بود که نظام بین‌الملل با زیاده‌خواهی‌های این کشور همراهی نخواهد داشت.

وی در خصوص موضع روسیه درباره قطعنامه اخیر شورای حکام، متذکر شد: به نظرم موضع روسیه سؤال برانگیز نیست، روس‌ها و چینی‌ها تلاش کردند قطعنامه مطلوب آمریکایی‌ها را تهی کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: روس‌ها مدعی هستند که آمریکایی‌ها می‌خواستند پرونده را به شورای امنیت بفرستند و گزارش آمانو را محور این قطعنامه قرار دهند اما آنان به شدت با این موضوع مخالفت و این گزارش را به نوعی غیرواقعی قلمداد کردند؛ قطعنامه‌ای که تهیه شد، هر چند ما این قطعنامه را قبول نداریم و معتقدیم که این قطعنامه به نوعی زیاده‌خواهی است، اما روس‌ها معتقدند که تمام اهداف آمریکایی‌ها را بی‌اعتبار کردند و در یک قطعنامه بی‌خاصیت که به صورت کلی نه مصداقی صادر شده، نقش داشتند.

" هر چند تا این مقدار نیز ما از روس‌ها توقع نداشتیم که با آمریکایی‌ها همکاری داشته باشند اما باید بپذیریم که روس‌ها و چینی‌ها نقش سازنده و مفیدی در رابطه با عدم تحقق مطالبات آمریکایی‌ها داشتند و ما از این اقدامات روسیه اظهار رضایت داریم البته از این مقدار همکاری روسیه با آمریکا هم ناخشنود هستیم اما روسیه مدعی است که یک قطعنامه بی‌خاصیت را تنظیم کرد و مجبور بود برای آنکه آن قطعنامه مورد نظر آمریکایی‌ها به نتیجه نرسد، در اجرایی کردن این قطعنامه سهیم باشد. "

رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس اضافه کرد: ما از روس‌ها توقع داریم که تا این مقدار هم با سیاست‌های آمریکا همکاری و هماهنگی نداشته باشند.

* آمانو جامعه بین‌الملل را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌داند

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آمانو گفته که " او موظف است جامعه بین‌الملل را درباره فعالیت‌های نگران‌کننده هسته‌ای ایران آگاه کند "، آیا جامعه بین‌الملل نگران برنامه هسته‌ای ایران است و اگر این گونه است چرا کشورهای عضو جنبش عدم تعهد از فعالیت‌های هسته‌ای ایران حمایت کردند، ‌ توضیح داد: آمانو حق دارد که چنین اظهارنظراتی را داشته باشد چراکه او جامعه بین‌الملل را آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌بیند و می‌داند.

سروری ادامه داد: آمانو به دنبال رفع نگرانی از این دو کشور است و اساساً برای کشورهای غیرمتعهد ارزشی قائل نیستند و معتقدند همان‌طور که حقوق‌بشر ممتاز و غیرممتاز و سفید و سیاه دارد، در اینجا نیز این‌گونه تحلیل می‌کنند.

" تحلیل آمانو این است که آمریکا و رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی جامعه بین‌الملل را تشکیل می‌دهند و باید از آنان رفع نگرانی شود اما کشورهای دیگر ارزشی ندارند؛ آمانو اگر به دنبال رفع نگرانی از جامعه بین‌الملل است، بهتر است گوش خود را به سوی شعارهای خشمگینی که امروز مردم دنیا به خصوص ملل منطقه علیه رژیم غاصب صهیونیستی سر می‌دهند و نگرانی خودشان را از وجود سلاح‌های اتمی این رژیم غاصب بیان می‌کنند، فرا دهد. "

* کلاهک‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی تهدیدی بزرگ برای دنیاست

به گفته وی، مبنای ادعای آمانو درباره ایران را مطالعات ادعایی شکل می‌دهد اما در اسرائیل دیگر مطالعات " ادعایی " نیست بلکه واقعیات مسلم و تأیید شده‌ای است که امروز این کشور کلاهک‌های هسته‌ای بسیاری را طراحی کرده و در اختیار دارد و تهدید بزرگی برای جامعه بین‌الملل محسوب می‌شود.

پرویز سروری افزود: چطور می‌شود خود آمریکایی‌ها هیچ نگرانی برای جامعه بین‌الملل از کسانی که سلاح اتمی در اختیار دارند، نمی‌بینند اما همه نگرانی آمانو متمرکز بر ایرانی شده که هم عضو NPT است و هم به همه تعهداتش در قالب ضوابط و مقررات NPT عمل کرده است.

* قطع رابطه با آژانس انرژی اتمی تیر آخر است / لزوم استفاده حداکثری از دیپلماسی هسته‌ای

وی این ادعاها را بهانه تراشی‌های آمانو برای همکاری دقیق برای آمریکا و رژیم صهیونیستی دانست و از موضوع تجدیدنظر در همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخن به میان آورد و تصریح کرد: ما باید از ظرفیت‌های آژانس انرژی اتمی استفاده حداکثری را داشته باشیم و باید بدانیم که قطع رابطه با آژانس تیر آخر است.

نماینده مردم تهران در خانه ملت با تأکید بر اینکه خروج ما از آژانس بینالمللی انرژی اتمی باید با بررسیهای دقیق کارشناسی صورت گیرد، گفت: ما باید از ظرفیتهای آژانس برای روشنگری و بصیرتبخشی، ارائه سخنان و مواضع خودمان به منظور بیان حقانیت هستهای ایران و واهی بودن ادعاهای آمانو و کشورهای غربی در گرایش ایران به سلاح هستهای استفاده کنیم و فکر میکنم در حال استفاده هم هستیم اما باید از دیپلماسی هستهای در این زمینه بیشتر بهره ببریم.