به گزارش فارس به نقل از راشاتودی، تنشهای بین واشنگتن و بیجینگ طی هفته گذشته و همزمان با دیدار سران کشورها در خصوص نحوه اداره منطقه دریای جنوبی چین شدت گرفت. در شرایطی که ایالات متحده آمریکا تلاش میکند خود را به عنوان یک بازیگر در این منطقه نشان دهد اما چین از اوباما میخواهد که از این کار صرفنظر کند.

بنابراین گزارش، کنترل اقتصادی آمریکا بیش از هر زمان دیگری مورد تهدید واقع شده است چرا که اقتصاددانان پیش‌بینی می‌کنند که دلار آمریکا در معاملات بین‌المللی ظرف دوره زمانی ۱۰ ساله جای خود را به یوان بدهد.

کمیسیون بررسی امور اقتصادی امنیتی چین - آمریکا در آخرین گزارش خود به کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است که یوان تنها ظرف یک دهه می‌تواند جای دلار را به عنوان پولی که به عنوان ذخیره ارزی در جهان مورد استفاده است، بگیرد.

این گزارش حاکی است که دیر یا زود و با مطرح شدن چین به عنوان یک ابرقدرت اقتصادی، دلار آمریکا جایگاه خود را از دست خواهد داد.

بنابر گزارش کمیسیون مزبور، " مقامات مالی چین پیش‌زمینه‌های لازم را برای جاه‌طلبی‌های خود از طریق مناسبات دوجانبه با شرکت‌های خارجی و مراکز مالی فراهم آورده‌اند. طی یک سال گذشته بازارهایی که در آنها یوان به عنوان ارز حاکم بر دیگر ارزها مطرح است، پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته‌اند. "

اقتصاددانی به نام " آرویند سوبرامانیان " در کتاب جدید خود تحت عنوان " زندگی تحت کنترل سایه استیلای اقتصادی چین " می‌نویسد: " استیلای اقتصادی چین بسیار قریب‌الوقوع‌تر و بسیار تاثیرگذارتر - در زمینه تجارت و ارز - از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد. "

بنابراین گزارش، استیلای اقتصادی چین در سال ۲۰۳۰ تقریبا مشابه قدرت اقتصادی آمریکا در دهه ۱۹۷۰ میلادی و قدرت اقتصادی انگلیس در ۱۸۷۰ میلادی است.

به نوشته راشاتودی، قدرت آمریکا تنها در زمینه اقتصادی نیست که به چالش کشیده شده است. مقامات آمریکایی تحت فشارهای بیجینگ حتی در حال کاهش روابط نظامی خود با تایوان هستند.

چین و آمریکا طی هفتههای اخیر بحثهایی جدی بر سر حضور آمریکا به عنوان یک قدرت در منطقه آسیا و اقیانوسیه داشتند. در حالی که اوباما مدعی بود که آمریکا آمده است تا در این منطقه بماند اما چینیها انتقادات شدیدی را از دخالت کشورهای غیرهمسایه در امور این منطقه به عمل آوردند.