به گزارش ايسنا به نقل از وال استريت ژورنال، شوراي جهاني طلا در گزارش سه ماهه خود اعلام كرد خريد طلا در ميان بانكهاي مركزي با ۱۴۸.۴ تن به بالاترين ميزان از زماني رسيد كه اين صنعت در سه ماهه دوم سال ۲۰۰۹ به خريدار خالص اين فلز ارزشمند تبديل شد.

بانک‌های مرکزی و موسسات رسمی در سه ماهه دوم سال جاری ۶۶.۵ تن طلا و در سه ماهه سوم سال ۲۰۱۰ به میزان ۲۲.۶ تن طلا خریداری کرده بودند.

گزارش این گروه صنعتی شامل شماری خریدهای قابل توجه بوده که به طور عمومی گزارش نشده اند و خریداران به دلیل محدودیت‌های محرمانگی، معلوم نشده اند.

این انجمن صنعتی که نماینده ۲۲ معدن طلا است، تسریع تقاضای بانک‌های مرکزی را به نگرانی نسبت به ارزش اعتبار دولت‌های غربی به دلیل پابرجا ماندن مشکلات بدهی دولتی، نسبت داد.

خریدهای بانک مرکزی از سوی کشورهای در حال توسعه در سال‌های اخیر افزایش یافته زیرا این کشورها دارایی‌های خود را به دلیل افزایش ذخایر ارزی خارجی که بواسطه رشد صادراتشان بوده، متنوع می کنند و به تازگی نیز به بحران‌های بدهی دولتی واکنش نشان داده اند که بر ذخایر ارزی سنتی مانند دلار اثر گذاشته است. با این همه پیش از سال ۲۰۰۹، بانک‌های مرکزی به مدت دو دهه فروشنده محض شمش طلا بودند.

شوراي جهاني طلا پيش بيني كرده است رشد تقاضاي طلا بانك مركزي در سال ۲۰۱۲ نيز ادامه پيدا كند.