به گزارش بانکداری نیوز، محمد جلیلی مدیرعامل شرکت مشاوره رتبهبندی اعتباری ایران گفت: بانکها مکلف هستند تا با بررسی موردی ۱۶ شرط، به مشتریانشان تسهیلات ارائه دهند.

وی افزود: تاریخچه اعتباری خرد در ۲ سال گذشته یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که در چگونگی اعتبارسنجی مشتریان نظام بانکی مورد توجه قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: وام‌هایی که افراد در ۷۰۰ روز گذشته دریافت کرده‌اند در تاریخچه اعتباری آنها بسیار موثر است. جلیلی تعهدات آتی و وضعیت چک‌های برگشتی را از دیگر شاخص‌های اعتبارسنجی مشتریان نظام بانکی اعلام کرد و اظهار کرد: نداشتن بدهی‌ مالیاتی، ضمانت‌هایی که فرد در طول ۳-۲ سال اخیر انجام داده و تعداد مراجعات و درخواست‌های فرد برای اخذ تسهیلات به بانک‌های مختلف از دیگر شاخص‌های مورد بررسی در اعتبارسنجی مشتریان نظام بانکی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت مشاوره رتبه‌بندی ایران در ادامه تشریح روند همکاری بانک‌های کشور با سامانه اعتبار سنجی گفت: شواهد و آمارهای رسمی نشان می‌‌دهد روند همکاری بانک‌ها با شرکت اعتبارسنجی نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است. وی توضیح داد: هم‌اکنون از حدود ۱۹ هزار شعبه بانکی در کل کشور، ۱۸ هزار شعبه بانکی به سامانه اعتبارسنجی مجهزند و این آمار نشان می‌دهد که بانک‌ها به طور کامل ورود این سامانه را به حوزه مبادلات و تعاملات خود به خوبی پذیرفته‌اند. این مقام مسوول با بیان اینکه بانک‌ها سالانه حدود ۷ میلیون تسهیلات به مشتریانشان پرداخت می‌کنند، از استعلام روزانه بانک‌ها به ۱۲ هزار مورد در سامانه اعتبارسنجی خبر داد و گفت: آمار استعلام نیز نشان می‌دهد بانک‌ها به این سامانه اعتماد کامل دارند و از آن به خوبی استفاده می‌کنند.

وی با توضیح اینکه حدود ۹۶ درصد از نظام بانکی از سامانه اعتبارسنجی استفاده می‌کنند، گفت: بسیاری از بانک‌ها پس از استعلام از سامانه اعتبارسنجی، هنگامی که مشتری فاقد شروط ۱۶ گانه است به آنها تسهیلات نمی‌دهند. جلیلی در ادامه با بیان اینکه در نظام سنجش اعتبار برای هر یک از متقاضیان پرونده اعتباری سراسری تنظیم شده است، گفت: این پرونده اعتباری در اعطای تسهیلات تصمیم نهایی اتخاذ می‌کند و به این ترتیب کلیه متقاضیان تسهیلات در سطح کشور دارای یک پرونده مخصوص اعتباری بوده که این پرونده‌ها در سیستم پایگاه داده‌های شرکت اعتبارسنجی به گونه محرمانه نگهداری خواهد شد. وی با بیان اینکه تامین‌کنندگان اعتبار باید با بررسی این اطلاعات و رتبه‌ اعتباری متقاضیان تصمیم به اعطای تسهیلات بگیرند، گفت: در صورتی که متقاضی دارای پرونده مثبت و رتبه اعتباری قابل توجهی باشد، اعطاکننده تسهیلات نمی‌تواند به صورت سنتی گذشته تصمیم ناعادلانه بگیرد. بنابراین به مرور زمان تسهیلات بیشتری به تعداد بیشتری از اقشار جامعه اعطا شده و معادله نابرابری و بی‌عدالتی در سیستم بانکی خود به خود از بین می‌رود.

وظیفه سامانه چیست؟!
شروع عملیاتی سامانه اعتبارسنجی از ابتدای سال ۸۸ در دستور کار قرار گرفته است. اما سوال این است که این سامانه در حال حاضر تا به حال تا چه میزان برای نظام بانکی موثر واقع شده است و نقاط ضعف کجاست؟ آیا بانک‌ها واقعا طبق گفته جلیلی مدیرعامل شرکت رتبه‌بندی اعتباری ایران از سامانه اعتبارسنجی به خوبی استفاده می‌کنند؟ و آیا استفاده و استعلام بانک‌ها از سامانه اعتبارسنجی به صورت نمادین است؟! شواهد عینی نشان می‌دهد اگر بانک‌ها روزانه ۱۲ هزار مورد از سامانه اعتبارسنجی استعلام می‌گیرند پس دلیل روند افزایش معوقات بانکی چیست؟ سوءاستفاده اخیر بانکی موسوم به ۳ هزار میلیارد تومان چگونه صورت گرفته است؟! بنابراین به نظر می‌رسد تنها پاسخ این سوال توجه نکردن بانک‌ها به نتیجه استعلام‌ها از سامانه اعتبارسنجی مشتریان بانکی است.

سوال اساسی این است که اگر بانکها روزانه ۱۲ هزار مورد از سامانه اعتبارسنجی استعلام میگیرند، تا چه میزان نتیجه این استعلامها را در روند اعطای تسهیلات موثر میدانند؟! پاسخ به این سوال میتواند ابعاد این ماجرا را روشن کند.