به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ستاد حقوق بشر قوه قضاییه، محمد جواد لاریجانی در برنامه شبانه چارلی رز در شبکه پی بی اس حضور یافت و گفت: همانطور که ایران قبلاً توضیح داده است، شواهدی که از سوی آژانس ارائه شده است مربوط به لپ تاپی میشود که قطعههای مختلفی در آن وجود داشته است که هیچ کدام از اینها در معنای تخصصی آن یک سند محسوب نمیشوند. و چهار سال پیش به ایران گفته شده است و ایران به جزیئات درباره آنها توضیح داده است و از سوی آژانس به عنوان پاسخ قابل قبول تلقی شده است. اما این جالب است که دوباره همه آنها مطرح شده است.

متن پرسش و پاسخ مجری برنامه با لاریجانی را در زیر می‌خوانید.

چارلی رز:آنها می‌گویند اینها اسناد جدیدی است و اطلاعات جدیدی وجود دارد و نه اطلاعات قدیمی.
لاریجانی:خب، اطلاعات و اسناد در فرهنگ لغات آژانس معنای تخصصی دارد. هر کسی می‌تواند اطلاعاتی ارائه کند. اما آژانس باید اسناد را ایجاد کند. کشورها می‌توانند مسائل زیادی علیه یکدیگر ادعا کنند. هیچ سندی در معنای تخصصی از سوی آژانس ارائه نشده که نشان دهد ایران در حال پیشبرد و یا تلاش برای تولید یک بمب اتمی‌است. این کاملا درست است.

چارلی رز:آمریکایی ها این مسئله را زیر سوال نمی‌برند که دارند بر ایران تا جایی که می‌توانند تحریم اعمال کنند. آنها تلاش می‌کنند که حکومت‌های دیگر از جمله دولت چین را مجبور کنند که روابط تجاری و مالیشان را با ایران محدود کنند. این سیاست آشکار آمریکاست.
لاریجانی:من فقط می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که تا جایی که به برنامه انرژی هسته ای ما مربوط می‌شود چیز جدیدی اتفاق نیفتاده است. موفقیت‌های ایران در عرصه تکنولوژی هسته ای برای مقاصد مختلف چیز تازه ای نیست. هیچ کدام از این فعالیت و دستاوردها نظامی‌ نیست. راه بازرسی باز است. آژانس قبلاً بارها این کار را کرده است. دوربین‌هایی آنجا مستقر هستند. این یک مسئله است. اما مسئله دیگر این است که از این برای ایجاد فشار بر ایران استفاده کنند که متاسفانه هر از چند گاهی از مکانیزم‌های سازمان ملل هم استفاده می‌کنند.

چارلی رز:آیا این به نفع شما نیست که آژانس، ایالات متحده، سازمان ملل و دیگر کشورها از جمله روسیه و چین را متقاعد کنید که شما برنامه ای در این راستا ندارید؟
لاریجانی:قطعاً. منظور من این است که شواهد برای تکذیب معمولا سخت تر از شواهد برای اثبات هستند. در شواهد اثباتی شما فقط نشان می‌دهید که آن را دارید. اما این گاهی غیر ممکن است که به آنها بگویید چرا آن را ندارید. در یک مصاحبه، آقایی از من سوال کرد که چرا شما همه کشور را برای بازرسی باز نمی‌گذارید. چنین چیزی برای یک کشور بزرگ چه معنایی می‌تواند داشته باشد؟ به مزاح من به او گفتم که آنها می‌توانند از رختخواب من شروع کنند.

چارلی رز:آنها نمی‌خواهند به رختخواب شما بروند. آنها می‌خواهند به یک سری مجتمع‌های خاص بروند. نگاه کنید. آنها دوباره مجوز خواسته اند. دکتر یوکیا آمانو خواستار اجازه ایران شده که با یک گروه از کارشناسان آژآنس به ایران بیاید. این به نفع شما هست؟
لاریجانی:بله، قطعاً. اگر آنها بخواهند.

چارلی رز:اما آنها دعوت نشده اند.
لاریجانی:بنابراین نکته این است که اگر آنها باهوش هستند و می‌خواهند یک سایتی را بازدید کنند باید حداقل برای ما توجیه کنند که چرا آنها می‌خواهند از آن بازدید کنند. آنها باید توجیهی ارائه دهند. چرا که ما هم به فعالیت‌های آژانس مشکوکیم.

چارلی رز:شما به آژانس بین المللی انرژی اتمی‌مشکوک هستید؟
لاریجانی:بله کاملا. هیچ اعتمادی به نقش این آژانس وجود ندارد.

چارلی رز:شما به آژانس اعتماد ندارید. این چیز است که می‌گویید؟
لاریجانی:در مورد رازداری آن

چارلی رز:به بیان دیگر اطلاعاتی که آنها دارند محرمانه نیست.
لاریجانی:آنها می‌توانند این اطلاعات را به هر جایی درز دهند. همانطور که قبلا چنین کاری کرده اند و بنابراین ما باید توجیهی داشته باشیم. آنها نمی‌توانند انگشت خود را به سمت هر جایی دراز کنند و بگویند خیلی خب ما می‌خواهیم این نقطه را بازدید کنیم. آنها باید به ما اطلاع دهند و در این باره ما را توجیه کنند.

چارلی رز:من فکر می‌کنم آنها خوشحال خواهند شد که این کار را انجام دهند یعنی به شما اطلاع دهند و توجیه کنند. همچنین یک رای فرضی وجود دارد
لاریجانی:این باید بیش از این باشد که آنها فقط بگویند " ما می‌خواهیم بازدید کنیم ".

چارلی رز:آنها خواهند داشت. آنها آگاهی داده اند.
لاریجانی:آنها باید دلایلی ارائه دهند.

چارلی رز:آنها دلیلی ارائه داده اند که چرا می‌خواهند بازدید کنند. آنها می‌خواهند نگاهی به این سایت‌ها بیندازند.
لاریجانی:این اطلاعاتی که آنها درباره این سایت‌ها از دیگران جمع کرده اند را برای ما آشکار نمی‌کنند. اگر آنها این اطلاعات را برای ما فاش نکنند، این هیچ ارزشی برای ما ندارد.

چارلی رز:بنابراین این کافی است که آنها اطلاعاتی که دارند را به شما نشان دهند
لاریجانی:بله دقیقاً

چارلی رز:بعد شما احتمالا به آنها اجازه خواهید داد که بیایند.
لاریجانی:قطعا

چارلی رز:اگر آنها اطلاعاتی که در مورد اطلاعات شما دارند به شما نشان دهند شما آنها را دعوت خواهید کرد.
لاریجانی:بله مسلما

چارلی رز:بسیار خوب، اما اجازه دهید به این موضوع در این مسیر بپردازیم که در زمانی این ایده وجود داشت که ایران می‌تواند اورانیوم خود را به خارج از ایران منتقل کند و دیگر کشورها می‌توانند آن را غنی کنند و دوباره برای شما به ایران برای مصارف پزشکی بفرستند. این یک ایده بود. هیچ امکانی وجود دارد که که این طرح دوباره احیا شود؟
لاریجانی:بله. در حقیقت این مثالی است که در مورد همکاری در مقابل شفافیت می‌توان طرح کرد. این ایده توسط رئیس جمهور ما آقای احمدی نژاد مطرح شد به این دلیل که سوخت ما برای راکتور تهران.

چارلی رز:برای مصارف پزشکی
لاریجانی:مصارف متعددی دارد در حال تمام شدن است و ۱۰ سال پیش ما این را از آرژانتین خریده ایم. بنابراین طرح‌های مختلفی وجود دارد. یکی از این طرح‌ها فروش سوخت به ما است.

چارلی رز:فروش سوخت به شما
لاریجانی:بله سوخت ۲۰ درصد غنی شده. اگر آنها آماده نیستند که گفتند نه ما قصد نداریم این را به شما بفروشیم. خب این علامت بدی است. منظورم این است که این همکاری نیست. آنها می‌توانستند این را به ما بفروشند. ثانیا ما گفتیم بسیار خوب تا آن اندازه ای بفروشید …

چارلی رز:چرا شما به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد نیاز داشتید؟ آیا نیاز شما به چیزی بیش از اورانیوم با غنای ۵ درصد است؟
لاریجانی:راکتور با اورانیوم با غنای ۲۰ درصد کار میکند. مقدار کمیاورانیوم ۲۰ درصد غنی شد. بنابراین طرح دوم این بود که تا آن اندازه که میخواهید به ما بفروشید و اجازه دهید که بقیه آن را خودمان دست یابیم. آنها گفتند نه نه نه نه شما نمیتوانید به بیشتر از ۵ درصد دست یابید.