به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري آسوشيتدپرس، در شهر سانفرانسيسكو آمريكا انتشار يك فايل ويدئويي نشان داده كه پليس عليه معترضاني كه در دانشكده ديويس دانشگاه كاليفرنيا تحصن كرده و در حمايت از جنبش اشغال وال استريت روي زمين نشستهاند، از اسپري فلفل در فاصلهاي نزديك استفاده ميكند و معترضان را سركوب كرده است.

لیندا کاته هی، رئیس دانشکده دیویس دانشگاه کالیفرنیا، این فایل ویدئویی را وحشت‌آور خوانده و اعلام کرده که یک گروه را برای انجام تحقیقات در خصوص این حادثه تشکیل داده است.

این در حالی است که یکی از انجمن‌های دانشگاه کالیفرنیا به خاطر سرکوب پلیس که طی روز جمعه علیه معترضان صورت گرفت، خواهان استعفای وی شده است.

با وجود این یک مقام پلیس گفته که در این فایل ویدئویی هیچ اتفاق خاصی صورت نگرفته و تنها عملیات استاندارد پلیس صورت گرفته است!

در این فایل ویدئویی نشان داده می‌شود که یک افسر پلیس با استفاده از اسپری فلفل به طرزی کاملا خشونت‌آمیز گروهی از معترضان نشسته بر روی زمین را مورد حمله قرار می‌دهند اما با وجود این معترضان تنها روی برگردانده و صورت‌های خود را می‌پوشانند و بی‌تفاوت باقی می‌مانند و همچنان بازوهای خود را به هم گره می‌کنند.

تماشاچیان اما علیه افسران پلیس جیغ می‌زنند تا سرکوب خود را متوقف کنند. رئیس دانشکده دیویس در پیامی که بر روی وب سایت این دانشکده قرار گرفت، گفت: استفاده از اسپری فلفل همان طور که در این فایل ویدئویی نشان داده شده برای ما بسیار وحشت‌آور است و سئوال‌هایی را در خصوص بهترین راه تعامل وضعیت‌هایی همچون شبیه به این وضعیت مطرح می‌کند.

این اعتراض‌ها در حمایت از جنبش اشغال وال استریت و در همبستگی با معترضان دانشکده برکلی دانشگاه کالیفرنیا که در تاریخ ۹ نوامبر مورد ضرب و شتم پلیس قرار گرفتند، انجام شد.

انتشار تصاویر سرکوب پلیس در دانشکده دیویس خشم دانشجویان و مقامات دانشکده را برانگیخته است. انجمن دانشگاه دیویس در نامه‌ای روز شنبه خواهان استعفای لیندا کاته هی شد.

این انجمن در نامه خود نوشت: نقش رئیس دانشکده این است که موجبات تحقیقات آزاد و باز را فراهم سازد نه اینکه آن را سرکوب کند.

در این نامه نوشته شد که صدور مجوز حضور نیروهای پلیس از سوی لیندا کاته هی یک شکست بزرگ در رهبری است.

لیندا کاته هی در یک کنفرانس خبری گفت که اتفاقات این فایل ویدئویی تاسف برانگیز و بسیار نامناسب است.

وی افزود که اتفاقات رخ داده در حین اعتراضات برای وی بسیار سخت بوده اما وی تصمیم به استعفا ندارد.

کاته هی عنوان کرد: فکر نمی‌کنم که من سیاست دانشگاه‌ها را نقض کرده‌ام. من شخصا به سختی کار کردم تا این دانشکده را برای همه یک دانشکده امن سازم.

شورای انجمن‌های دانشکده‌های دانشگاه کالیفرنیا در بیانیه‌ای گفت: ما خشمگین هستیم از اینکه مدیریت دانشگاه کالیفرنیا از سرکوب پلیس برای مقابله با مخالفت‌ها آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز استفاده می‌کند.

یک مقام پلیس گفت که اسپری فلفل یک ابزار عادی است که می‌تواند بر روی مواردی که افراد اقدام به مقاومت نمی‌کنند، استفاده شود و برای بلند کردن معترضان قابل توجیه است.

این مقام پلیس تاکید کرد که وی در این فایل ویدئویی حداقل دو مورد از مقاومت فعال معترضان را مشاهده کرده است و به گفته وی هر کدام از این مقاومت‌ها می‌توانستند نیروهای بیشتر شامل برخوردها با باتوم و تکنیک‌های اعمال فشار علیه معترضان را برانگیزند.

وی افزود: ‌ آنچه که من مشاهده می‌کنم عملیات کاملا استاندارد پلیس است. از مدت‌ها پیش تاکنون تصاویر برخوردهای پلیس از برخورد ماه گذشته پلیس در اوکلند با معترضان گرفته تا دیگر درگیری‌ها در شهر نیویورک، ساندی گو، دنور و پرتلند دعلیه معترضان موجب تقویت هرچه بیشتر اعتراضات ضد سرمایه‌داری شده است.

تصاویر برخی از جدی‌ترین موارد سرکوب‌های پلیس به روی اینترنت انتشار یافته‌اند. به عنوان مثال پلیس در شهر سیاتل علیه یک معترض ۸۴ ساله اسپری فلفل استفاده کرد و در شهر نیویورک نیز پلیس با اسپری فلفل گروهی از زنان را سرکوب کرد.

در تصاویر منتشر شده از دانشکده دیویس یک افسر پلیس که عضو نیروی پلیس دانشکده دیویس است ابتدا یک بطری را پیش از آنکه محتویات آن را در یک برخورد گسترده روی معترضان نشسته بر روی زمین خالی کند، نشان می‌دهد. اغلب معترضان با اقدام وی سرهای خود را پایین می‌برند اما بعضی از آنها مستقیما هدف اسپری فلفل قرار می‌گیرند.

پس از آن برخی از مردم جمع شده در صحنه شروع به جیغ زده می‌کنند و شعار می‌دهند شرم بر تو. چند دقیقه پس از آن افسران پلیس عقب نشینی می‌کنند. در این اعتراضات ۱۰ نفر دستگیر شدند.

سخنگوی دانشگاه کالیفرنیا اعلام کرد که ۹ تن از کسانی که هدف اسپری فلفل قرار گرفتند، در صحنه معالجه شدند و دو تن دیگر نیز به بیمارستان انتقال یافتند. وی هویت افسری را که این اقدام را صورت داده فاش نساخت.

رئیس پلیس دانشکده دیویس طی یک کنفرانس خبری تصریح کرد که استفاده از اسپری فلفل تنها با تصمیم آنی در صحنه انجام شده است.

وی تصریح کرد: دانشجویان افسران پلیس را احاطه کرده بودند. افسران می‌بایست خارج می‌شدند و به دنبال راهی برای خروج بودند اما نمی‌توانستند خارج شوند.

همچنین روز شنبه در شهر پرتلند ایالت کالیفرنیا نیز چند صد تن از معترضان جنبش اشغال پرتلند که از محل پیشین تحصن خود اخراج شده بودند، حصار یک زمین متعلق به شهرداری این شهر را پاره کرده و پس از ورود به آن یک اردوی جدید را در این زمین برپا کردند.

معترضان اشغال اوکلند حصار این زمین خالی را که در کنار تئاتر فاکس قرار داشت، با سیم‌چین پاره کردند و به آن وارد شدند.

یک روزنامه سانفرانسیسکویی گزارش داد که معترضان بدون درگیری از موانع پلیس که اطراف زمین قرار داشته عبور کردند و پس از آنکه حصار را با سیم چین بریدند علامت‌هایی را که بر روی آنها نوشته شده بود " داخل نشوید " پایین آوردند.

دوشنبه گذشته پلیس اردوی معترضان اوکلندی را که در اطراف ساختمان شهرداری این شهر قرار داشت برچید و مقامات اوکلندی گفتند که دیگر تحمل اردوهای جدید معترضان را ندارند.

سخنگوی پلیس اوکلند اعلام کرد که خیابان‌های اطراف محل اردوی معترضان بسته شده و افسران پلس به محافظت از ساختمان‌های اطراف مشغول هستند.

وی افزود که هیچ دستگیری یا درگیری انجام نشده اما موضع مقامات اوکلندی همچنان بر این است که معترضان نمی‌توانند در طول شب اردو بزنند.

پلیس هنوز تصمیمی برای برخورد با محل جدید اردوی معترضان نگرفته و اعلام نکرده که چه زمان می‌خواهد اردوی جدید آنها را برچیند.

همچنین به گزارش روزنامه هافینگتن پست، پلیس منطقه کلمبیا روز شنبه ۱۱ تن از معترضان وابسته به جنبش اشغال واشنگتن را دستگیر کرد.

همچنان که افسران پلیس تظاهرکنندگان دستگیر شده را که در ساختمانی در مرکز شهر واشنگتن دستگیر کرده بودند و با خودروهای پلیس منتقل می‌کردند معترضان اقدام به شادی کردند.

گروهی تحت عنوان فرانکلین آزاد وابسته به جنبش اشغال واشنگتن دیسی روز شنبه در اعتراض به کمبود مسکن برای افراد بی‌خانمان ساختمان مدرسه فرانکلین را که یک ساختمان چهار طبقه است، اشغال کرد. این ساختمان تاریخی تا سال ۲۰۰۸ یکی از سرپناه‌های افراد بی‌خانمان بود.

معترضانی که دستمال به صورت داشتند، از پشت بام ساختمان یک بنر را پایین آوردند که روی آن نوشته شده بود: " اموال عمومی تحت کنترل شهرداری ".

همچنین بیش از ۶۰ تن از حامیان معترضان در یک پارکی در نزدیکی این ساختمان تجمع کردند و به تشویق معترضان پرداختند.

این ساختمان تنها چند ده متر با محل اردوی معترضان اشغال واشنگتن دیسی فاصله دارند.

سخنگوی معترضان اوایل روز شنبه اعلام کرد که آنها قصد دارند تا مدت نامحدود در ساختمان باقی بمانند. همچنان که معترضان بنر پشت بام ساختمان را پایین می‌آوردند، پلیس آنها را زیر نظر گرفت و سپس خواهان آتش نشان‌ها وافسران پلیس بیشتر در صحنه شد.

معترضان گفتند که پلیس و آتش نشان‌ها پس از آمدن به محل وارد ساختمان شدند و همچنین هواداران معترضان خیابان‌های اطراف ساختمان را مسدود کردند و شعار دادند: ما ۹۹ درصد هستیم.

حتی هنگامی پلیس با شکستن در وارد ساختمان شد تظاهرکنندگان همچنان خیابان‌های کنار ساختمان را مسدود نگه داشته بودند.

یک سخنگوی شهردار واشنگتن گفت که معترضان حاصر در این ساختمان دستگیر خواهند شد.

همچنین رئیس پلیس محافظت از ساختمان‌های دولتی واشنگتن به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که ۱۱ تن از معترضان درداخل ساختمان دستگیر شدند و هر کدام از آنها به جرم ورود غیرقانونی محاکمه شدند و در صورت گناهکار شناخته شدن به یک سال زندان محکوم خواهند شد. به گفته وی هیچ کدام از معترضان به هنگام دستگیری مقاومتی نکردند.

وي تصريح كرد كه ساختمان اكنون مهر و موم و تخته كوبي شده است و پليس در حال بررسي اين است كه معترضان چه طور به ساختمان وارد شدند.