ویندوز ۱.۰
۱۹۸۵
اولین نسخه ویندوز مایکروسافت، ویندوز ۱.۰ بود که برنامه‌هایی بسیار ساده داشت و اول بار انجام همزمان چندکار بر روی رایانه را فراهم کرد.



ویندوز ۲.۰
۱۹۸۷
دومین نسخه‌ای که مایکروسافت ارایه داد، ویندوز ۲.۰ بود که برخی از نواقص نسخه قبلی در آن رفع شد و کنترل پنل را هم به آن اضافه کردند.



ویندوز ۲.۱
۱۹۸۸
اشکالات نسخه دوم اصلاح و تعدادی برنامه هم به آن اضافه شد و ویندوز ۲.۱ نام گرفت و همانطور که در تصویر هم می‌بینید، برنامه نقاشی(پینت) از همین نسخه وارد کار شد.



ویندوز ۳
۱۹۹۰
سومین نسخه از ویندوز، مدیریت فایل و مدیریت برنامه را جایگزین نوع قدیمی آن یعنی MS DOS کرد.



ویندوز ۳.۱
۱۹۹۲
این ویندوز ارتقا یافته ویندوز قبلی بود، با این تفاوت که از اکسس دیسک ۳۲ بیتی هم حمایت می‌کرد و گزینه‌های شخصی‌سازی به آن اضافه شده بود و برای اولین بار بازی " مین سوییپر " را ارایه داد.



ویندوز ۹۵
۱۹۹۵
ویندوز ۹۵، ویندوزی بود که ظاهرش به کل با نسخه‌های قبلی تفاوت داشت و شکلی جدیدی از ویندوز بود و پیشگام ویندوزهایی است که این روزها با آن‌ها سر و کار داریم. گرافیک این ویندوز بسیار بالاتر رفته بود و برنامه‌های ارتباطی بهتری هم در آن ارایه شد.



ویندوز ۹۸
۱۹۹۸

ویندوز ۹۸ از جمله نسخه‌های موفقی است که تاکنون مایکروسافت عرضه کرده و هنوز هم در برخی از کامپیوترهای خانگی وجود دارد. این مدل با گسترش نرم‌افزار‌ها و کارآیی بهتر، اولین رویداد مهم در مسیر پیشرفت ویندوزها محسوب می‌شود.



ویندوز ME
۲۰۰۰

ویندوز ام‌ایی یا میلینیوم اگرچه نسخه محبوبی از آب در نیامد اما هنوز هم در مواردی، ابزارها و کارایی‌های بهتری نسبت به مدل‌های قبلی خود دارد.



ویندوز XP
۲۰۰۱

پدر همه نسخه‌های ویندوز، XP است. این ویندوز تا به امروز محبوب‌ترین نسخه است و بخاطر اجرا، ابزار و ظاهر منحصر به فردش هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا قبل از آن که ویندوز ۷ بیاید، XP بهترین نوع ویندوز محسوب می‌شد.



ویندوز ویستا
۲۰۰۶

ویندوز ویستا اگرچه برای مصارف عمومی موفق ظاهر نشد اما هنوز هم نسخه خوبی برای مصارف شخصی و رایانه‌های خانگی به حساب می‌آید.



ویندوز ۷
۲۰۰۹

ویندوز ۷ بهترین و موفق‌ترین نسخه ویندوز است که تاکنون ارایه شده است. ویژگی‌های جدید و پیشرفته در این ویندوز همچون " سوپربار "، آن را تبدیل به نقطه عطفی برای ویندوزهای بعد از ۹۸ و XP کرد. ویژگی‌های بی‌نظیر ویندوز ۷ همچون رابط کاربری بی‌نظیر و ابزارهای قدرتمند، آن را بهترین کرده است. کیفیت بالای این ویندوز به حدی است که برخی آن را ایمن‌ترین ویندوز تاریخ لقب داده‌اند.



ویندوز ۸
۲۰۱۲