سلامت نیوز: *مرحله التهابی؛ ابتدا، سرخرگ ها برای ایجاد لختگی منقبض می شود. سپس ۲ ماده به نام پروستاگلاندین و هیستامین موجود در خون باعث پهن شدن سرخرگ ها می شود و در نتیجه جریان خون به زخم ها افزایش می یابد. * مرحله تکثیر: در این مرحله شبکه خون و سلول ها پوست جدید تشکیل می شود.

این روند بر اثر اسیدلاکتیک، اسید اسکوربیک و عوامل رشد مانند اکسیژن کافی، آهن، مس و پیریدکسین به وجود می آید.

* مرحله بلوغ، دراین مرحله، پوست به بهترین نحو بازسازی می شود. مواد مغذی که در بهبود زخم موثر است.

*ویتامین C: هنگام بهبود زخم، ویتامین C در تولید کلاژن نقش مهمی ایفا می کند حتی پس از بهبود، زخم به طور متابولیکی فعال می ماند زیرا احتمال باز شدن مجدد زخم التیام پیدا کرده، وجود دارد. این امر زمانی رخ می دهد که بدن با کمبود ویتامین C مواجه می شود. ویتامین C در تولید بافت ها و مویرگ های جدید که اکسیژن را به قسمت های مختلف بدن حمل می کند، نقش دارد.

این ماده مغذی نقش مهمی در التیام پیدا کردن زخم ایفا می‌کند. منبع عالی ویتامینC گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای، سیب زمینی، اسفناج، مرکبات، توت فرنگی، کلم بروکلی، کلم برگ، گل کلم است.

* ویتامین A؛ نقش ویتامین A در بهبود زخم این است که تولید کلاژن را تسریع و عفونت را کنترل می کند. منبع ویتامین A شامل سبزی های برگ سبز، میوه های زرد و نارنجی، سبزی، جگر و لبنیات است. ویتامین K؛ اولین مرحله بهبود، لخته شدن خون در مرحله جراحت است. ویتامینK همراه با کلسیم و ترومبین، عامل اصلی لخته شدن خون در محل جراحت است. منبع عالی ویتامین K سبزی های برگ سبز، سبزی، گل کلم، کلم برگ، آواکادوو، کیوی و انگور است.

* روی؛ این ماده مغذی به تولید حدود ۳۰۰ آنزیم در بدن کمک می کند تا وظایف خود را انجام دهد. بیشتر این آنزیم ها در بهبود زخم ها و به خصوص تولید کلاژن نقش دارد و به تکثیر سلول ها و جذب برخی پروتئین ها به بدن کمک می کند.

منابع این ماده مغذی شامل غذاهای دریایی، میگو، گوشت قرمز، گوشت گاو، گوشت بره، کدو، نخودسبز، کلم بروکلی، دانه کنجد، دانه کدو حلوایی است.

*آهن؛ در روند تولید کلاژن، وجود آهن ضروری است. کاهش گردش خون باعثبهبود نیافتن کامل زخم در افرادی می شود که با کم خونی مواجهند. منبع غنی این ماده مغذی عدس، زردچوبه، لوبیا سبز، اسفناج، آویشن، نخود، کلم بروکلی، تره فرنگی است.

*مس: این ماده مغذی به آنزیمی به نام ایسیل اکسیدز در تولید کلاژن و الاستین کمک می کند تا روند درمان سرعت پیدا کند. منبع عالی این ماده گوجه فرنگی، سیب زمینی، لوبیاسبز، زنجبیل، کدوتنبل، بادمجان، دانه آفتاب گردان و نعناع است.