چقدر از خرمای جهان در ایران تولید می شود؟

اسکندر زند در همایش بین المللی کشت بافت خرما با اشاره به هشت عامل موثر بر بخش کشاورزی اظهار داشت: از جمله این عوامل می توان به آب، خاک، ذخایر ژنتیکی اشاره کرد که ما در زمینه بسیاری از این عوامل دچار چالش شده ایم.

زند با بیان اینکه از عوامل انسانی موثر بر کشاروزی می توان به سرمایه، بازار، نیروی ماهر و تکنولوژی اشاره کرد، گفت: سرمایه گذاری نیز در بخش کشاورزی کم است. در حالی که وقتی عرصه در زمینه عوامل طبیعی بر ما تنگ می شود ما باید با عوامل انسانی این مسئله را جبران کنیم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با افزایش سرمایه، دانش و تکنولوژی ما می توانیم میزان تولیدات کشاورزی را افزایش دهیم.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اضافه کرد: برخی کارشناسان معتقد هستند که به دلیل بحران آب ایران ظرفیت کشاروزی را ندارد و باید میزان تولیدات این بخش را کاهش دهد. در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند ایران این ظرفیت را دارد و باید با افزایش سرمایه، دانش و تکنولوژی میزان تولیدات خود را ا فزایش دهیم که بنده با نظر دوم موافق هستم.

زند با بیان اینکه حدود ۱۰ مورد از اهداف توسعه پایدار به کشاروزی محیط زیست، آب و ... مربوط می شود؛ اهداف مهم بخش کشاورزی را در هزاره سوم مورد اشاره قرار داد و گفت: کاهش فقر، افزایش درآمد، امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم از جمله این اهداف است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت : در گذشته ما بیشتر به کاهش فقر و افزایش تولید فکر می کردیم در حالی که اخیرا دو مقوله جدید کیفیت تولید و پایداری اکوسیستم به این موارد اضافه شده که ما باید این اهداف را نیز مورد توجه قرار دهیم. بنابراین در حال حاضر کار کشاورزی نسبت به گذشته سخت تر شده است.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به کشاروزی دانش بنیان گفت: کشاورزی دانش بنیان کشاورزی است که به افزایش درآمد، تامین امنیت غذایی و پایداری اکوسیستم فکر می کند و سه رکن دارد که از جمله ارکان آن تحقیقات، نظام دانش و اطلاعات و نظام نوآوری است.

زند ادامه داد: نظام تحقیقات در کشور ما ۱۰۰ ساله است اما در زمینه دانش و اطلاعات باید کارهای زیادی انجام دهیم.

وی اضافه کرد: ما همیشه درکشورمان با مشکل تحقیق و دانش مواجه نیستیم گاهی مشکل ما نظام نوآوری است، نظام نوآوری اگر دانش را به عرصه نبرد و از آن محافظت نکند ما را در تحقق اهدافمان دچار مشکل می کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به جایگاه جهانی تولید خرمای کشور افزود: حدود ۱۷ درصد سطح زیر کشت خرمای جهان مربوط به ایران است و حدود ۱۳ درصد تولید خرمان جهان در کشور ما انجام می شود. که این نشان می دهد شکاف زیادی بین سطح زیر کشت و میزان تولید در کشور ما وجود دارد و ما باید عملکردمان را در این زمینه افزایش دهیم.

وی با اشاره به عوامل تاثیر گذار بر آینده نخیلیات کشور گفت: مزیت های تولید و صادرات کاهش شدید نیروی کار شاغل، قوانین و پروتکل های جهانی و تجارت خودرو از جمله عوامل تاثیرگذار بر این مسئله هستند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اهداف این وزارتخانه در افق ۱۴۰۴ را برای توسعه کشت خرما مورد اشاره قرار داد و گفت: توسعه سطح زیر کشت خرما به وسعت ۲۲۸۶۵ هکتار اصلاح نخلستان های درجه دو و جای گیری نخلستان های درجه سه از جمله اهداف ما برای افق ۱۴۰۴ هستند که به این منظور در مجموعه به حدود ۱۲ میلیون اصله نهال یا پاجوش نیازمند هستیم.

زند با بیان اینکه روش کشت بافت به دلایل مختلف برای تحقق این امر روش ارجحی است افزود: ترجیح ما باید این مساله باشد.

وی همچنین چالش های کاشت بافت را مورد اشاره قرار داد و گفت: برخی اختلالات رویشی و زایشی از جمله کوتوله گی نخل ها، نارسی، تغییر رنگ برگچه ها و... از جمله اختلالات رویشی و زایشی کشت بافت است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: با توجه به هزینه بالای احداث نخلستان های تجاری و مراقبت های چندین ساله مورد نیاز تا زمان تولید محصول اقتصادی (به طور متوسط هشت سال) ظهور هر گونه رویشی و زایشی در نخلستان ها می تواند خسارت جبران ناپذیری به اقتصاد و نخل داران و امنیت غذایی کشور وارد کند.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به آماده شدن سامانه شرکت های دانش بنیان گفت: به زودی از این سامانه رونمایی خواهد شد ضمن اینکه از سیاست های وزارت جهاد کشاورزی حمایت از شرکت های دانش بنیان است و ما امیدواریم تا پایان برنامه ششم بتوانیم برنامه خوبی را در این زمینه ارائه کنیم.

وی تصریح کرد: همه اهداف ما گسترش بخش خصوصی در کشاورزی و خواسته ای داریم گسترش روز افزون فعالیت بخش خصوصی در کشاورزی و همچنین گسترش تعاملات بین المللی است.

به گزارش مهر کشت بافق روشی از تولید است که در این روش سلولی از بافت گیاه برداشت می شود و در محیط ضدعفونی درون ظروف اسریل مانند لوله آزمایشگاه تکثیر می شود.