مخالفت صریح نمایندگان با تشکیل وزارت بازرگانی/ وزارتخانه واردات نباید تاسیس شود

گروه سیاسی- دولت در خرداد ماه لایحه 2 فوریتی اصلاح بخشی از ساختار دولت را تقدیم مجلس کرد.

به گزارش افکارنیوز، این لایحه در روز یکشنبه 21 خرداد در صحن مجلس مطرح شد که نمایندگان ضمن مخالفت با 2 فوریت، با یک فوریت آن موافقت کردند.

بر اساس این لایحه، اختیار واردات محصولات کشاورزی و صنعتی از 2 وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت گرفته خواهد شد و به وزارت بازرگانی که تشکیل می شود، داده خواهد شد این در حالی است که در سال 1390 با ادغام وزارت بازرگانی در 2 وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت، وزارت بازرگانی منحل شد.

این لایحه برای بررسی به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس ارجاع شد.

در همین راستا خبرنگار افکارنیوز با تعدادی از اعضای کمیسیون در خصوص این لایحه گفتگو کرده و نظر آنها را در این زمینه جویا شده است.

 

شرایط بهتر محصولات کشاورزی بعداز ادغام وزارت بازرگانی

علی اکبری رئیس کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه اعضای کمیسیون با تفکیک بخشی از اختیارات وزارت جهاد کشاورزی و  وزارت صنعت معدن، تجارت و تشکیل وزارت بازرگانی مخالف هستند، گفت: کمیسیون کشاورزی مجلس همواره از تولیدات داخلی حمایت کرده و معتقد است که متولی تولید، توزیع ، واردات و صادرات محصولات باید یک وزارتخانه باشد تا بداند که چقدر محصول تولید داخل است و چقدر نیاز به واردات داریم.

وی با تاکید بر اینکه زنجیره تولید و توزیع باید در کنار هم باشند، گفت: برای هماهنگی در داخل و اطلاع از نیاز کشور به میزان مصرف و واردات، باید در بخش محصولات کشاورزی و تولیدات داخل در حوزه نظارت تمرکز داشته باشیم.

نماینده بجنورد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همواره از تولید داخل و صادرات حمایت کردیم، افزود: با مقایسه زمان گذشته که وزارت بازرگانی در دولت وجود داشته و از سال 1390 تا کنون که این وزارتخانه در وزارت صنعت و کشاورزی ادغام شد، پی می بریم که شرایط فعلی بهتر از گذشته است و نمایندگان مجلس در روزی که این لایحه در صحن مجلس مطرح می شود، تصمیم مناسبی خواهند گرفت.

 

وزارت بازرگانی مضر تولید و اقتصاد مقاومتی

شمس اله شریعت نژاد مسئول کارگروه منابع طبیعی و امور دام کمیسیون کشاورزی مجلس هم معتقد است که در گذشته به دلیل وجود مشکلات در بخش تولید، وزارت بازرکانی در وزارت صنعت و کشاورزی ادغام شد تا مشکلات تولید و واردات بیش از حد، حل شود.

وی با بیان اینکه نباید ناکارآمدی افراد را با تغییر ساختار وزارتخانه ها توجیه کرد، افزود: موضوع امنیت غذایی بسیار مهم است و با تشکیل وزارت بازرگانی نباید آنرا به مخاطره انداخت.

نماینده تنکابن در مجلس با بیان اینکه تشکیل وزارت بازرگانی به ضرر تولید و اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: نباید با تشکیل وزارت بازرگانی اختیارات واردات محصولات کشاورزی را از وزیر جهاد کشاورزی گرفت.

شریعت نژاد با بیان اینکه بعد از ادغام وزارت بازرگانی انگیزه کشاورزان برای تولیدات بیشتر شد، افزود: تجربه نشان داده که وزارت بازرگانی بیشتر رویکرد واردات دارد و به صادرات محصولات کمتر توجه می شود.

وزارت بازرگانی یعنی وزارت واردات

عباس پاپی زاده نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی گفت: بعد از ادغام این وزارتخانه ما شاهد رشد تولیدات داخلی بودیم.

وی افزود: وزارت بازرگانی در گذشته هیچ احساس مسئولیتی در قبال تولید نداشت و کارش صرفا واردات بود.

نائب رئیس اول کمیسیون ویژه تولید ملی افزود: دقیقا ما در زمان برداشت محصولات کشاورزی تولید داخل، شاهد واردات زیاد این محصولات از سوی وزارت بازرگانی بودیم.

پاپی زاده با بیان اینکه وزارت بازرگانی یعنی وزارت واردات، اضافه کرد: واردات به معنای سود و استفاده وارد کننده و به معنای آسیب و ضرر به تولید کننده است.

وی با بیان اینکه نظر ما بر رد این لایحه و مخالفت با تشکیل وزارت بازرگانی است، افزود: باید وظایف واردات محصولات کشاورزی و صنعت در اختیار 2 وزارتخانه جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت بماند.

نائب رئیس اول کمیسیون ویژه تولید ملی پیشنهاد کرد در صورت اصرار برخی برای تشکیل وزارت بازرگانی، باید اختیارات واردات و صادرات همچنان در اختیار وزارتخانه های تولید کننده یعنی جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت باقی بماند.