واکنش رئیس فدراسیون فوتبال به برنامه تیم ملی و کنار گذاشتن مربیان ایرانی

مهدی تاج درباره اعتراض برخی مربیان لیگ برتر به زمان قرعه کشی این رقابت ها بیان کرد: مراسم قرعه کشی لیگ هفدهم حدود 20 روز پیش از شروع این رقابت ها برگزار شد و تیم ها می توانند برنامه خود را تا پایان لیگ تنظیم کنند. یادم می آید در روزهای ابتدایی حضورم در سازمان لیگ، برنامه رقابت ها به صورت سه هفته یک بار اعلام می شد اما در حال حاضر این برنامه به صورت سالانه ارائه می شود.

برنامه تیم ملی برای جام جهانی مشخص است

او درباره دوران تعطیلات لیگ برتر و برنامه فدراسیون فوتبال برای آماده سازی تیم ملی در این زمان ها گفت: هدف گذاری های خاصی داریم و براساس همین امر برنامه ریزی می کنیم. برنامه اصلی تیم ملی تدوین شده و اتفاقات روزانه تاثیری در آن ندارد. برنامه بازی های لیگ برتر طبق تصمیم کی روش و بر مبنای نظرسنجی از مربیان باشگاه ها تنظیم شده است و همین برنامه نهایی است. اینگونه نیست هرکسی هر ایده ای دارد، اجرا شود بلکه باید روی برنامه ای اجماع شود و همان را اجرا کنیم.

سرخابی ها هم به تیم امید بازیکن می دهند

تاج درباره غیبت بازیکنان برخی تیم ها در تمرینات تیم ملی امید، تصریح کرد: راه حلی که در دنیا روی آن به جمع بندی رسیده اند استفاده از روزهای فیفا دی است اما ما نمی توانیم براساس این برنامه پیش برویم. فیفادی برای کشورهایی مانند انگلیس، اسپانیا و آلمان خوب است که لیگ معتبری دارند اما اجرای آن برای کشورهای آسیایی سخت است. برخی از تیم های آسیا مانند ایران عمل کرده و بسیاری از کشورها هم کل لیگ خود را تعطیل می کنند.

او ادامه داد: استقلال و پرسپولیس به دلیل حضور در دوران آماده سازی به تیم امید بازیکن نمی دهند اما قرار است در روزهای آتی این کار را انجام بدهند. البته بسیاری از باشگاه ها با تیم امید تعامل خوبی داشته اند که باید از آن ها تشکر کنیم. با توجه به اینکه استقلال و پرسپولیس در اردوی خارج از کشور هستند، نمی توانیم به آن ها فشار بیاوریم. طاهری و افتخاری اذعان کردند اگر این 2 تیم در ایران بودند، بازیکنانشان را در اختیار پیروانی قرار می دادند. درست نیست که پای کمیته انضباطی و کمیته اخلاق به این بحث باز شود.

بلیت فروشی به باشگاه ها می رسد

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد قرارداد 11 ساله سازمان لیگ با سامانه بلیت فروشی دیدارهای لیگ برتر گفت: این قرارداد در دوران ریاست کفاشیان و براساس منطق به امضا رسیده است. البته به نظر می رسد طرف قرارداد سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال چندان به تعهداتش عمل نکرده است. با این وجود مذاکرات زیادی نسبت به قرارداد بلیت فروشی انجام شده و شرکت مذکور پیشنهادهای جدیدی را به باشگاه ها ارائه کرده است. اگر طرفین بتوانند شرایط مدنظر را فراهم کنند، مشکلات تا حد زیادی رفع می شود. البته قرار است سهم باشگاه ها از بلیت فروشی بیشتر شود. علی سعیدلو، محمد عباسی و محمود گودرزی به عنوان روسای قبلی سازمان تربیت بدنی و وزارت ورزش و جوانان، قرارداد بلیت فروشی بازی های لیگ برتر را با مرکز فناوری های ریاست جمهوری به امضا رسانده اند.

او افزود: قرارداد بلیت فروشی سازمان لیگ 11 ساله است. در ابتدا قرار بود تمام ورزشگاه ها مکانیزه شوند اما مرکز فناوری های ریاست جمهوری نتوانست به تعهداتش عمل کند. البته با تلاش فدراسیون فوتبال و حراست وزارت ورزش و جوانان، مفاد قرارداد بلیت فروشی تغییر می کند. در کل از سال آینده باشگاه ها بلیت فروشی را در اختیار می گیرند.

ساکت استعفا می دهد؟

تاج درباره بحث احتمال کناره گیری محمدرضا ساکت، سرپرست دبیر کلی فدراسیون فوتبال از سایر سمت های خود در این فدراسیون گفت: بخشی از ماموریت های قبلی ساکت در حیطه وظایف دبیر کل است. برخی نمی خواهند این موضوع را درک کنند زمانی که ساکت دبیر کل فدراسیون فوتبال است دیگر نیازی ندارد به عنوان مشاور کارهای مربوط به تیم های ملی را انجام دهد. به دلیل اختلافات اسدی و کی روش، دبیرکل ترجیح داد در امور مربوط به تیم ملی دخالت نکند اما در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد.

رئیس فدراسیون فوتبال ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تغییر دبیرکل، اختلافات هم به پایان رسیده است. درگیری های اسدی و کی روش قبل از حضور من در فدراسیون فوتبال وجود داشت و دیگر نباید این موضوع را ادامه داد.

بیانیه های کی روش در فضای مجازی

تاج درمورد بیانیه های فضای مجازی کارلوس کی روش و اینکه شاید زمانی چنین موضوعی دامن گیر رئیس فعلی فدراسیون شود، گفت: در کل مسائل باید شفاف و روشن باشد. اعتقاد دارم کارها باید براساس سیستم پیش برود. به همین دلیل کنار گذاشته شدن اسدی ربطی به بیانیه کی روش ندارد. تمام اعضای هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به عنوان منتخب مجمع، تصمیم به کنار گذاشتن اسدی گرفتند و با توجه به اینکه فضای تغییرات فراهم بود، تصمیم گرفتیم از او در جایگاه دیگری استفاده کنیم. سرمربی تیم ملی با دبیرکل سابق فدراسیون دعوا داشت و اگر 2 ماه قبل یا بعد از بیانیه کی روش هم چنین اقدامی می کردیم، بازهم مورد انتقاد قرار می گرفتیم.

وی افزود: تمام تلاش ما اینست که شرایط ایده آلی را برای تیم ملی فراهم کنیم. هرمی را درست کرده ایم که تیم های ملی در آن هرم کار می کنند.

چرا مربیان ایرانی رفتند؟

رئیس فدراسیون فوتبال درمورد دلیل کنارگذاشته شدن مربیان ایرانی از کادرفنی تیم ملی گفت: اگر از مفاد قرارداد کی روش اطلاع داشتید، می دانستید که او برای انتخاب دستیارانش اختیار دارد.