گزینه اصلی ترامپ برای ریاست بانک مرکزی آمریکا

«دونالد ترامپ»، رئیس جمهور آمریکا، رضایتی از ریاست «جنت یلن» بر فدرال رزرو (بانک مرکزی آمریکا) نداشته و بعید است حکم ریاست وی را که سال آینده به اتمام می‌رسد، تمدید کند.

 

پولتیکو روز گذشته در گزارشی از «گری کوهن»، سرمایه‌دار و بانکدار یهودی آمریکایی، به عنوان جدی‌ترین گزینه ریاست بانک مرکزی آمریکا یاد کرد. برخی منابع در کاخ سفید، وزارت خزانه‌داری و کنگره به پولتیکو گفتند اگر گری کوهن شخصا با این انتصاب موافق باشد، وی رئیس بعدی بانک مرکزی آمریکا خواهد بود.

 

یک جمهوری‌خواه که از امور فدرال رزرو آگاه است در این باره گفت: فقط کافی است گری کوهن با این سمت جدید موافقت کند، فکر می‌کنم او هم راضی به ریاست در بانک مرکزی است.

برخی منابع دیگر اظهار داشتند، شاید تعداد محدودی از سناتورهای جمهوری‌خواه دیدگاه خود را درباره ریاست گری کوهن مخفی کنند؛ اما احتمالا وی نظر مساعد اکثریت جمهوری‌خواهان را کسب خواهد کرد.

نکته جالب آنکه گری کوهن یک دموکرات است؛ اما هم‌اکنون به عنوان مشاور اقتصادی ترامپ در کاخ سفید فعالیت می‌کند. او رئیس شورای ملی اقتصادی دولت ترامپ است و سابقه مدیریت عملیاتی شرکت خدمات مالی گلدمن ساکس را در نیز کارنامه دارد.

جنت یلن در فوریه 2014 جایگزین «بن برنانکه» در فدرال رزرو شد. یلن اولین زن در تاریخ 100 ساله تأسیس بانک مرکزی آمریکا است که عهده‌دار سمت ریاست این بانک می‌شود. وی از سال 2010 تا 2104 نایب رئیس هیئت مدیره فدرال رزرو بود.

یلن در تدوین سیاست‌های اقتصادی بیشتر به نرخ بیکاری توجه دارد و نرخ بهره برای او کم‌اهمیت تر است. او معتقد است بانک مرکزی آمریکا نقش عمده ‌ای در دوره‌های اقتصادی دارد. یلن موافق تورم بوده و معتقد است کاهش تورم باعث کندشدن فعالیتهای اقتصادی می‌شود.