اعدام جوانان شیعی توسط آل سعود

 شبکه خبری النبأ که از منتقدان سیاست های دولت عربستان است، در واکنش به اعدام ۴ شیعه این کشور به اتهام اخلال در امنیت و اقدام تروریستی تأکید کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در حالی که بیش از دوماه است که شهرک العوامیه را محاصره کرده و اهالی منطقه الشرقیه را مورد هدف قرار داده است، ۴ فعال حرکت مسالمت آمیز مدنی در قطیف را هم اعدام کرده است.

رامی خلیل در گزارشی نوشته که این جنایت به کارنامه سیاه حقوق بشری آل سعود اضافه خواهد شد در حالی که تا کنون کسی نتوانسته دشمنی پیاپی این رژیم علیه اهالی محاصره شده شهرک العوامیه را متوقف کند.

بر اساس این گزارش امجد ناجی آل معبید ۲۴ ساله در جزیره تاروت متولد شده و در تظاهرات مسالمت آمیزی مربوط به حقوق شهروندی و سیاسی مشارکت کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شده بود، او در سال ۲۰۱۳ به وسیله افرادی که لباس شخصی به تن داشتند از یک فروشگاه تجاری ربوده شد و بارها مورد شکنجه و شوک الکتریکی قرار گرفت تا اینکه در ۸ دسامبر ۲۰۱۵ به اتهام عدم اطاعت از ولی امر به اعدام محکوم شد.

زاهر البصری ۲۷ ساله نیز  متولد جزیره تاروت بود و در سال ۲۰۱۳ به دلیل انتقادهایی که از حاکمیت کرده بود در یک بیمارستان در حالی که در انتظار اجرای یک عمل جراحی بود بازداشت شد و علاوه بر اینکه از اجرای عمل جراحی باز ماند زیر بار شکنجه یکی از پاهایش دچار شکستگی شد.

مهدی صایغ ۲۵ ساله او هم از اهالی جزیره تاروت بود، او خواهر زاده باسم القدیحی یکی دیگر از شهدای شیعه عربستانی است، نظامیان آل سعود مهدی صایغ را روز ۶ فوریه ۲۰۱۴ در نزدیکی منزل مسکونی اش بازداشت کردند، و در ماه مه سال ۲۰۱۶ به اتهام مشارکت در تظاهرات مسالمت آمیز به اعدام محکوم کردند. نیروهای امنیتی یک بار هم پدر او محمد حسن الصایغ را بازداشت کردند و بعد از چند روز او را آزاد کردند.

یوسف المشیخص نیز ۴۳ ساله و متولد شهرک العوامیه بود، او متأهل و دارای سه فرزند بود که نظامیان آل سعود در ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ او را در یک ایست بازرسی در شهر رأس تنوره در حالی که در راه بازگشت از محل کارش بوده بدون داشتن حکم قضایی بازداشت کردند.

المشیخص در دوره بازداشت اش در زندان سازمان اطلاعات عمومی عربستان که مخصوص زندانیان سیاسی است، ماه ها زیر شکنجه جسمی و روحی بود، او سه ماه در زندان انفرادی نگه داشته شد تا به صورت اجباری به شرکت در تظاهرات و تیراندازی به سوی نیروهای امنیتی اعتراف کند او در نهایت در ۶ ژانویه ۲۰۱۶ به اعدام محکوم شد.

در سایه سکوت سازمان های حقوق بشری عربستان جوانان زیر ۱۸ سال را به اتهام مشارکت در اعتراضات خیابانی به اعدام محکوم کرده است. یکی از معروف ترین متهمان در این زمینه علی محمد النمر (برادرزاده شیخ نمر) است که به اتهام مخالفت با ولی امر و شرکت در اعتراضات به اعدام محکوم شده است.