عدم همکاری آمریکا در استرداد گولن

  نشست خبری «رضا هاکان تکین» سفیر آنکارا در تهران، به مناسبت سالگرد کودتای نافرجام ۱۵ جولای ترکیه در محل سفارت این کشور در تهران برگزار شد.

تکین در جریان این نشست تصریح کرد که در جریان کودتای ۱۵ جولای ۲۵۰ نفر کشته شدند. شکی نیست که فتح الله گولن در پشت این کودتا بوده  است. این گروه تروریستی سالیان سال در نهادهای دولتی به صورت پنهانی حضور داشته و اقدام به کودتا از سوی افرادی که حول این فرد بودند صورت گرفت.

وی افزود: دولت ترکیه از این وقایع اطلاع داشت و پیش بینی های لازم را برای مقابله با کودتای ۱۵ جولای انجام داده بود. البته کسی نمیتوانست پیش بینی کند که تا این حد آنها بتوانند در ارتش نفوذ کنند.

سفیر ترکیه ادامه داد: ترکیه پیش از این نیز تجربه کودتا را داشت اما هیچ کدام در این ابعاد نبود و به مردم و مجلس حملات نظامی صورت نگرفت. آنها با سیستمی اختاپوسی به نهادهای دولتی نفوذ کردند. اقدامات برای پاکسازی نهادهای دولتی از این افراد ادامه دارد.

تکین در ادامه یادآور شد: ۷۸ پرونده در این خصوص در حال رسیدگی است و ما مدارکی مبنی بر دخالت فتح الله گولن در این کودتا داریم. در یک سال گذشته حالت فوق العاده در ترکیه اعلام شد اما این حالت به گونه ای نیست که فعالیت و زندگی مردم مختل شده باشد.

وی تصریح کرد: ۳۴ هزار کارمند به فعالیت بازگشته اند و ۳۰۰سازمان بازگشایی شده اند. تمام اقدامات براساس اصول دموکراتیک صورت می گیرد و به دنبال عدول از دموکراسی نیستیم  و همچنین به مبارزه با گروه های تروریستی دیگر مانند پ ک ک و داعش نیز ادامه می دهیم.

تکین ادامه داد: ما در این دوران حساس که تجربه کردیم خواهان حمایت همه کشورهای دوست هستیم .به خاطر حمایت های ایران در شب کودتا مجددا تشکر میکنم. دوستی در روزهای سخت است که خود را نشان می دهد. ما در روزهای سخت از ایران حمایت کردیم و ایران نیز ما را در سختی ها حمایت کرد و ما از حمایت ایران اصلا تعجب نکردیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص همه پرسی اقلیم کردستان عراق گفت: ما طرفدار تمامیت ارضی عراق و همه کشورهای منطقه هستیم. موضع ما واضح است و اولین کشوری بودیم که به این موضوع واکنش نشان دادیم. حکومت مرکزی عراق باید تمام اقشار مختلف را در یک جا جمع کند.

هاکان تکین افزود: روند آستانه با تمام انتقاداتی که ممکن است در خصوص آن وجود داشته باشد تاثیرات مثبتی در سوریه داشته است. مذاکرات سازمان ملل در این خصوص نتوانست به خوبی پیش برود و ایران ترکیه و روسیه با آغاز مذاکرات آستانه تمام تلاش خود را برای حل بحران سوریه انجام دادند. امروز در بسیاری از مناطق آتش بس صورت گرفته و هدف ما این است که این آتش بس در تمام نقاط برقرار شود. ایران ترکیه و روسیه این روند را با هماهنگی سازمان ملل ادامه خواهند داد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود افزود: هیچکس نباید در قانون اخلال ایجاد کند. از نماینده مجلس تا اعضای احزاب هیچکس این حق را ندارد. حزب دموکراتیک خلق ترکیه یک حزب قانونی است و در انتخابات شرکت می کند. متاسفانه این حزب امتحان خوبی در ترکیه پس نداد و باعث ناامیدی افرادی شد که به آنها رای داده بودند و نتوانست بین خود و ترور فاصله ای ایجاد کند. اگر این کار را می کرد هم برای خود حزب و هم ترکیه راهی مثبت باز می شد. تصمیم در رابطه با این حزب را دادگاه خواهد گرفت و اگر ثابت شود جرمی ندارند آزاد می شوند و اگر اتهامات آنها ثابت شود براساس قانون مجازات می‌شوند.

هاکان تکین ادامه داد: در باره استرداد گولن در بالاترین سطح و در سطح وزرا مذاکرات ادامه دارد و ما اسناد خود را به آمریکا داده ایم. آنچه آمریکایی ها به ما گفته اند این است که نمی توانند وارد روند قضایی این موضوع شوند. در مورد صحبت های گولن در خصوص بازگشت به ترکیه می توانم بگویم نمی توان به صحبت های این فرد اعتماد کرد. در خصوص دخالت برخی کشورهای خارجی اسنادی در دست داریم. برخی کشورها از این کودتا خوشحال شده بودند. این کشورها در زمان مناسب پاسخ لازم را دریافت می کنند.

وی گفت: برخی از کشورها مایل به تغییر حکومت ترکیه هستند و مردم ترکیه بهترین جواب را به این کشور ها دادند و اگر به حمایت خود ادامه دهند پاسخ لازم به آنها داده خواهد شد.

سفیر ترکیه در تهران افزود: در بسیاری از مواقع ایران و ترکیه در یک راستا تصمیم گرفته اند و این دو کشور به لحاظ سنتی به یکدیگر نزدیک هستند و این در شب کودتا و در زمان تحریم های ایران این نزدیکی خود را نشان داد. در خصوص رفراندوم در کردستان عراق مواضع ایران و ترکیه نزدیک است. ارتباط دو جانبه ایران و ترکیه در سطوح بالا هیچگاه قطع نشده است. وزرای خارجه دو کشور ملاقات های مداوم دارند. در بسیاری از موضوعات اختلاف نظرهای جدی وجود دارد؛ به خصوص در برخی موضوعات منطقه ای به ویژه در سوریه. البته معتقد هستیم بیشتر باید به نتیجه گرا بودن روابط فکر کنیم و به دنبال برچسب زدن و بلد کردن اختلافات نباشیم. رایزنی ها در خصوص نشست سه جانبه ایران ترکیه آذربایجان ادامه دارد و ممکن است در آینده در بالاترین سطوح نیز دیدارهایی صورت گیرد.

تکین ادامه داد: ادعاهایی در خصوص ساختگی بودن کودتای ترکیه مطرح شد و عده ای مدعی شدند این بهانه ای برای ایجاد تغییرات در ترکیه است؛ اما همانطور که گفتم گروه تروریستی گولن گروهی نرمال نیست و فهم این موضوع برای کشورهای خارجی سخت است. کسانی که در ارتباط با این کودتا دستگیر شدند مدارک و اسنادی علیه آنها موجود است. هر چه بیشتر بررسی می شود مدارک بیشتری به دست می آید و مواردی که نمی توان حدس زد، مشخص می شود.

وی افزود: گفته می شود که ترکیه بعد از کودتا در خصوص سوریه تغییر موضع داده است اما باید بگویم سیاست ما در رابطه با سوریه پارامترهایی مشخصی دارد که غیرقابل تغییر است و ما معتقد به حفظ تمامیت ارضی سوریه و ایجاد حکومت دموکراتیک در این کشور هستیم. نباید حکومتی باشد که مذهب گرا یا فرقه گرا باشد. سوریه ای را می خواهیم که بتواند با عرب و کرد و ترکمن و.... به صورت یکپارچه کار خود را ادامه دهد. در رابطه با آینده سوریه مردم سوریه باید تصمیم بگیرند. در رابطه با بشار اسد به نظرم کسی که باعث این اتفاقات شده نمی تواند در آینده سوریه نقشی داشته باشد. اما مردم سوریه هستند که باید در این خصوص تصمیم بگیرند. تمام مردم سوریه باید این تصمیم را بگیرند حتی کسانی که از سوریه رفته اند و مخالفان  نیز باید در انتخابات شرکت کنند و اگر انتخاباتی چون انتخابات های گذشته برگزار شود نتیجه ای نخواهد داشت.

سفیر آنکارا در تهران ادامه داد: مسائلی در خصوص سدها و توفان گرد و غبار در ایران اخیرا مطرح شد و اینگونه جلوه داده می شد که مشکلات گرد و غبار ایران از سدهای ترکیه است اما این مسائل علمی نیست. معتقدیم که سدهایی که بر روی دجله و فرات احداث شده تاثیری بر بین النهرین نگذاشته و آماده هستیم با سازمان ملل یا هر سازمان دیگری درداین خصوص وارد مذاکره شویم. موضع ما در خصوص مسائل آبی موضع همکاری است. معتقدیم بیش از اینکه احداث سدهای ما ایجاد مشکل کند موجب مدیریت آب در این منطقه می شود. آماده گفتگو با ایران در این زمینه هستیم.

وی افزود: در دیدار اردوغان و روحانی یک توافقنامه محیط زیستی امضا شده بود و ما برنامه ای را در این خصوص به ایران تقریبا ۱۵ ماه پیش تقدیم کرده ایم. امیدواریم مقامات ایرانی به ما پاسخ دهند و موضوعاتی که می تواند موجب همکاری شود به جای طرح در رسانه ها به صورت همکاری مشترک و برد_برد مطرح شود. از ایران می خواهیم در این زمینه به حسن نیت ما اعتماد کند.

سفیر آنکارا در تهران در خصوص بحران قطر نیز گفت: ترکیه هم با قطر و هم با کشورهایی که با قطر دچار بحران شده اند روابط خوبی دارد. طرفدار جبهه گرایی در منطقه نیستیم. در منطقه به اندازه کافی درگیری و تنش وجود دارد و نباید بحران جدیدی ایجاد شود. حضور ترکیه در قطر براساس توافقنامه است که پیش از این بین کشورها امضا شده و در مورد تعداد نیروهای حاضر در آنجا نمیتوانم عددی را بگویم.

وی افزود: متاسفانه غربی ها که ادعای دموکراسی دارند در کودتای ۱۵ جولای امتحان خوبی پس ندادند. آنها طرف کسانی بودند که این قتل عام را انجام دادند . طبیعتا کسی اختلافات را بین ترکیه و اتحادیه اروپا ایجاد کرد و برخی دنبال بهانه بودند و این بهانه را به دست آوردند. گابریل وزیر خارجه آلمان اخیرا گفته بود که ما بعد از کودتا نتوانستیم با ترکیه همدل باشیم. امیدواریم همه کشورهای غربی به این فهم برسند و بتوانند ترکیه را درک کنند.

تکین ادامه داد: قبل از کودتا و در دوران اصلاحات ترکیه نیز موانعی برای عضویت در اتحادیه اروپا ایجاد می شد. آن ها اگر ما شرایطی که خواسته اند نیز فراهم کنیم باز شرایط دیگری خواهند گذاشت. قرار نیست برای عضویت در اتحادیه اروپا التماس کنیم.

وی در پایان سخنان خود گفت: سیاست غلط مقامات آمریکایی در خصوص تجهیز گروه های تروریستی کرد را در بالاترین سطوح به آنها گفته ایم و تاکید کرده ایم که بسیار اشتباه است که برای مبارزه با یک گروه تروریستی، گروه های تروریستی دیگر را تجهیز کرد. اما آمریکایی ها می گویند  برای مبارزه با داعش راه حل دیگری جز تقویت این گروه ها نیست و گفته اند این یک همکاری تاکتیکی است و همکاری بلند مدت نیست. ما سال های طولانی است که این گروه های تروریستی و تفکرات آنها را می شناسیم و اقدامات آنها در شمال سوریه برای ما واضح است و آنها در حال دست بردن به بافت جغرافیایی این مناطق و حتی مناطق غیر کرد نشین هستند.

سفیر آنکارا در ادامه یادآور شد: ما خواستار حفظ تمامیت ارضی سوریه هستیم. این گروه تروریستی به رقه چشم دارد و اینها میتوانند گروه هایی را به صورت ظاهری در آنجا قرار دهند و آنجا را مدیریت کنند در این خصوص بسیار با آمریکایی ها صحبت کردیم اما نتوانستیم به نتیجه برسیم. به آمریکا گفته ایم اگر در این اقدامات ذره ای به ترکیه تعرض شود ما اقدامات لازم و حتی اقدام نظامی انجام خواهیم داد. ما به دنبال صلح و ثبات در منطقه هستیم.