تعارف قهوه قجری اصلاح‌طلبان به وزرای روحانی

بیشترین لغتی که اصلاح‌طلبان در هفته‌های گذشته از انتخابات ریاست‌جمهوری 96 تاکنون به کار برده‌اند، لفظ «باید» بوده است.

بایدها و البته نبایدهایی که چینش کابینه جدید رئیس‌جمهور روحانی را با حرارت هرچه تمامتر هدف قرار داده است.

در واقع اگر این باید و نبایدها را مثل تابلوهای راهنمایی در نظر بگیریم که اصلاح‌طلبان قصد دارند بوسیله آنها کابینه رئیس‌جمهور روحانی را تغییر بدهند، در انتهای این مسیر هیچ راه خروجی ورود نخواهد داشت.

طی روزهای گذشته از انتخابات، تقریباً عمده وزرای دولت یازدهم آماج حملات شدید اصلاح‌طلبان قرار گرفته‌اند...

 

*ناصری: انتخاب رحمانی‌فضلی بی‌توجهی به شعارهای جامعه مدنی است/50 درصد کابینه باید تغییر کند/ وزرای اقتصادی، آموزش عالی و فرهنگی و اجتماعی را هم نمی‌خواهیم!

عبدا... ناصری، عضو شورایعالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان چند هفته قبل در گفت‌وگو با سایت جماران، حملات تندی را علیه کابینه یازدهم و البته علیه وزیر کشور صورت داد.

حملاتی که البته منجر به واکنش وزارت کشور نیز شد.

ناصری گفته بود:‌ «وزارت کشور هم از جمله مهمترین وزارتخانه‌هایی است که باید در آن تغییراتی صورت بگیرد. هم در سال 92 و هم در سال 96، توسعه سیاسی و گسترش جامعه مدنی از مهم‌ترین شعارهای آقای روحانی بوده است. متاسفانه انتخاب آقای رحمانی‌فضلی به عنوان وزیر کشور بی‌توجهی به این شعار است! انتخابات 29 اردیبهشت 96 این نکته را برای همگان اثبات کرد که ایشان حتی از توانایی لازم برای برگزاری یک انتخابات بی مسئله برخوردار نیستند.»

او در همان گفت‌وگو همچنین بر تغییر 50 درصد از کابینه تأکید کرد و اینطور گفت که تغییر در وزارتخانه‌های اقتصادی، آموزش عالی و فرهنگی و اجتماعی هم از مهم‌ترین تغییرات احتمالی دولت دوازدهم است.

در پاسخ به ناصری بود که چند روز بعد وزارت کشور در بیانیه‌ای بدون اینکه نامی از ناصری ببرد تأکید کرد:

«آرزو یا تلاش برخی جریان‌ها برای تأثیرگذاری در روند شکل گیری کابینه امری طبیعی و مباح است لکن دروغگویی و انتشار مطالب خلاف واقع برای به نتیجه رساندن این تلاش ها، رفتاری غیر اخلاقی،‌ غیر اسلامی و غیر سازنده است که با شأن نیروهای سیاسی و بعلاوه با رسالت حقیقی رسانه های بالنده ایران اسلامی،‌ ناهمخوان است.»

 

*صوفی: وزرای اقتصادی هم بروند.../روحانی از رحمانی‌فضلی ضربه خورده است

علی صوفی، دیگر عضو شورایعالی اصلاح‌طلبان و از وزرای دولت اصلاحات نیز چندی قبل در یادداشتی در روزنامه آرمان امروز پیرامون تغییر کابینه، ضمن انتقاد از وزیر کشور، پای وزارتخانه‌های اقتصادی را هم وسط کشید و نوشت:

«یکی از مهم‌ترین وزارتخانه‌ها وزارت کشور است که در دولت یازدهم در این وزارتخانه، چندان موفق نبوده است. با وجود تلاش‌ها و تجدیدنظرهایی که از سوی آقای رحمانی‌فضلی در سیاست‌های وزارت کشور صورت گرفته، اما عملکرد این وزارتخانه کافی نبوده و باید تجدیدنظری در این وزارتخانه صورت گیرد و شخصی که شناخت کافی از وزارت کشور داشته باشد بر مصدر این وزارتخانه تکیه زند. از دیگر تغییراتی که باید در کابینه دوازدهم شکل گیرد، تغییر در وزارتخانه‌های اقتصادی است. گرچه تیم اقتصادی فعلی دولت توانسته در سیاست مهار تورم و تثبیت قیمت‌ها موفق عمل کند، اما در بازار سرمایه و خروج از رکود با اینکه چشم‌انداز مثبت است، هنوز تحرکی در ارتباط با خروج واحدهای تولیدی در خروج از رکود نمی‌بینیم. از این‌رو برای وزرتخانه‌های اقتصادی باید گروهی با رویکرد اقتصادی متناسب با شرایط امروز و اوضاع اقتصادی کشور و هماهنگ با هم انتخاب شوند.»[2]

او البته چندی بعد در گفت‌وگو با سایت جماران،‌ صحبت‌های تندتری را هم علیه وزارت کشور مطرح کرد.

صوفی اظهار کرده بود: وزارت کشور وزارتخانه مهمی بود که در دوره قبل به آن بی‌توجهی شد و روحانی و نمایندگان مجلس از ضعف و سستی این وزارت خانه ضربه خوردند.[3]

ناظران و تحلیلگران سیاسی اما معتقدند اظهارات اصلاح‌طلبان ستادی علیه وزیر کشور دولت روحانی در حالی است که رحمانی‌فضلی یکی از فدایی‌ترین وزرای دولت یازدهم بوده است و حتی در ایران راه حجم عظیم تخلفات انتخاباتی را هم به جان خرید تا خار هیچ مژه‌ای به پای روحانی نرود.

 

*ما که سهم‌خواهی نمی‌کنیم ولی...

در این گیرودار البته اصرار اصلاح‌طلبان بر اینکه اهل سهم‌خواهی از کابینه نیستند نیز تبدیل به یک طنز تلخ شده است.

داریوش قنبری،‌ از نمایندگان اصلاح‌طلب عضو ادوار مجلس چندی قبل در همین رابطه نوشت: اصلاح‌طلبان هیچ‌گونه سهم‌خواهی از کابینه آقای روحانی ندارند، اما توقع دارند حال که آبروی جریان اصلاحات و اندیشه اصلاح‌طلبی را پای آقای روحانی گذاشته‌اند، رئیس‌جمهور نیز مسیر اصلاحات واقعی را برای جامعه مهیا کند!

نکته جالب دیگر آنکه عبدا... ناصری که در بالا به انتقادات تند و تیز او از کابینه و تأکیداتش بر تغییر 50 درصدی در کابینه اشاره کردیم به تازگی در گفت‌وگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اظهار کرده است:

«معتقدم همانطور که اصلاح طلبان رسما اعلام کرده اند فقط کارآمدی را معیار اصلی و لازم برای کابینه دوازدهم می دانند و قصد سهم خواهی ندارند ، اصولگرایان رقیب روحانی نیز باید به صراحت این موضوع را به آقای روحانی بگویند و سهم خواهی از دولت را فراموش کنند.»

 

*نمایندگان اصلاح‌طلب علیه روحانی؛ اصلاً 60 درصد کابینه باید تغییر کند.../احساس کنیم وزرای پیشنهادی روحانی همدل نیستند رأی نمی‌دهیم!

معضل روحانی در اَرنج کابینه جدید البته فقط با ستادی‌های اصلاح‌طلب نیست...

نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و فراکسیون امیدی‌ها هم که از عدم مشورت مؤثر روحانی با خود حسابی گلایه دارند نیز واگویه‌های مختلفی را درباره کابینه آغاز کرده‌اند.

علیرضا رحیمی، نماینده اصلاح‌طلب مجلس به تازگی در همین رابطه به سایت جماران گفته است:

«جوانگرایی کابینه لزوما به معنای کاهش سن کابینه نیست بلکه به معنای داشتن نگاه و روش های نو برای رسیدن به اهداف کشور و دولت است.  و برای ما هم مهم این ست که چه فردی از کارآمدی بیشتری برخوردار است و بتواند برنامه های دولت انجام دهد و نیازهای کشور را هرچه سریعتر پاسخگو باشد...من تصور می کنم بیش از 60 درصد کابینه باید تغییر کند.»

او البته توضیح نداده است که روحانی برای تشخیص کارآمدی و تأثیر وزرا صالح‌تر است یا نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس؟!

پروانه سلحشوری، دیگر نماینده مجلس هم اخیراً نظرات خود درباره کابینه جدید رئیس‌جمهور را گفته است.

در صحبت‌های او می‌خوانیم: برخی وزارتخانه‌ها باید تغییر کنند چرا که وزیر ناکارآمد بوده و نتوانسته رضایت مردم و رئیس جمهوری را جلب کند و جایگزین این دسته از افراد باید پیدا شود.

او می‌افزاید:‌ با نگاه به شرایطی که گفتم؛ حداقل 50 درصد کابینه باید تغییر کند.

رضا انصاری، دیگر عضو فراکسیون امید هم نفر بعدی اجرای این نمایشنامه تلخ است.

او به تازگی در یک گفت‌وگو بدون اینکه گویا در نظر بگیرد که رئیس‌جمهور روحانی صغیر نیست و خودش مصلحتش را بهتر از هرکسی تشخیص می‌دهد، تأکید کرده است:‌ «بر اساس بررسی‌هایی که در یک سال گذشته در مجلس و فراکسیون امید داشتیم به این نتیجه رسیدیم که افرادی در دولت هستند اما رفتار و عملکردشان متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌های رئیس جمهوری نبوده است...ما در فراکسیون امید به مدیرانی که رفتار دوزیستانه دارند رأی نمی‌دهیم!»

یکی از رسانه‌های کشور اخیراً طی گزارشی در واکنش به این خرده فرمایشات اصلاح‌طلبان پیرامون کابینه جدید روحانی نوشته است:

«این اظهارات اما در حالی است که اصلاح‌طلبان ستادی (چهره‌هایی نظیر محمد عطریانفر و علی شکوری‌راد) و رسانه‌های اصلاح‌طلب صراحتاً تأکید کرده‌اند که رئیس‌جمهور روحانی اولاً توصیه‌پذیر نیست، ثانیا در زمینه‌هایی که حساس شود بیشتر مقاومت می‌کند و ثالثاً اساساً اهل مشورت کردن با گروه‌ها و احزاب هم نیست…»

 

*آبی پاکی تابش روی دست سهم‌خواهان؛ «چند نفر بیشتر تغییر نمی‌کنند»/رضایت اجباری جریان خاص از حضور احتمالی اصولگرایان در کابینه

قال و مقال‌های اصلاح‌طلبان و ابراز حساسیت رسانه‌هایشان در زمینه کابینه جدید رئیس‌جمهور روحانی همچنان ادامه دارد اما در زیر پوست این رخدادها، حقیقت دیگری جریان دارد.

محمدرضا تابش، از معاریف فراکسیون امید، چند روز قبل در اشاره به تغییرات احتمالی در کابینه دوم رئیس‌جمهور روحانی به خبرگزاری ایرنا گفته است: «به نظرم اکثریت اعضای دولت یازدهم به کار خود در دولت آتی ادامه خواهند داد؛ فکر می کنم 5 تا 6 نفر تغییر می کنند. دو - سه نفر از وزرا خودشان خواستار کناره گیری هستند.»

قضیه اما وقتی جالب‌تر می‌شود که زمزمه‌های ورود چند اصولگرا به کابینه هم شنیده می‌شود و ستادی‌های اصلاح‌طلب ناامیدانه و مصلوب‌الید اما مجبورند که برای این رخدادها ابراز رضایت کنند.

محمد کیانوش‌راد، از نمایندگان مستعفی مجلس ششم اخیراً در بخشی از یک یادداشت در روزنامه آرمان امروز نوشته است:

«اصولگرایی یکی از جریانات اصیل کشور بوده و بخشی از اصولگرایان همواره برای اعتلای ایران تلاش کرده‌اند. اگرچه برنامه‌های اصلاح‌طلبان با اصولگرایان متفاوت است، اما این بخش از اصولگرایان در میان اصلاح‌طلبان از احترام زیادی برخوردار هستند. کارنامه و کابینه دولت روحانی در چهار سال گذشته نیز این موضوع را به‌خوبی نشان داد که دولت در به‌کارگیری اصولگرایان توانمند و خردورز کوتاهی نخواهد کرد و از حضور آنها استقبال می‌کند.»

اگرچه اظهارات کیانوش‌راد نوعی حادثه غیر مترقبه در سپهر سیاسی کشور و غیر قابل اعتنا تلقی شد اما در اقتفای او، محمدرضا خاتمی هم به صحنه آمد و خبر احتمالی حضور اصولگرایان در کابینه را تأیید کرد.

این فعال اصلاح‌طلب به تازگی در اشاره به تشکیل کابینه جدید رئیس‌جمهور روحانی به روزنامه شرق گفته است: «امیدواریم رئیس‌جمهور با اصولگرایان معتدل نیز وارد تعامل شود.»