دولت برای بانک‌های دولتی قوانین جدید تدوین کند

محمد رضا حسین زاده در مراسم افتتاح موزه بانک ملی با اشاره به همکاری و مشارکت بانک ملی در روند توسعه کشور، اظهارداشت: حدود 50 درصد از بزرگراه‌های کشور توسط بانک ملی تامین مالی شده است.

وی افزود: علاوه بر مشارکت بانک ملی در اجرای پروژه های بزرگ عمرانی، در سال گذشته 3 هزار میلیارد تومان تسهیلات به 4 هزار بنگاه کوچک و متوسط پرداخت کرده است.

مدیرعامل بانک ملی با بیان اینکه تحریم‌ها شرایط سختی را برای شبکه بانکی و بانک ملی به وجود آورد، گفت: با اجرای برجام روابط بانکی توسعه یافت به طوری که روابط کارگزاری با 140 بانک برقرار شد و هم اکنون در حال مذاکره با 180 بانک و برقراری روابط هستیم.

وی ادامه داد: در این مدت بیش از 20 میلیارد یورو نقل و انتقال ارزی انجام شده و 2 میلیارد یورو ال‌سی گشایش شده است.

به گفته حسین زاده تراز ارزی بانک ملی از منفی 1.6 میلیارد یورو به مثبت 500 میلیون یورو رسیده است.

مدیرعامل بانک ملی از برنامه این بانک برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نخبگان خبر داد و گفت: امسال ما از استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان حمایت ویژه‌ای خواهیم کرد.

وی با اشاره به افزایش سرمایه این بانک از 9900 میلیارد تومان به 20 هزار میلیارد تومان، افزود: این اقدام دولت در تاریخ فعالیت بانک ملی بی‌سابقه بود.

وی تصریح کرد: نسبت معوقات ما 7.8 درصد است که از متوسط سیستم بانکی پایین‌تر است و ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم این نرخ را تا 2 سال آینده به 5 درصد کاهش دهیم.

حسین زاده در پایان خواستار تدوین سیاست ها و قوانین حمایتی برای بانک‌های دولتی شد و گفت: وقتی بانک‌های دولتی در جهت توسعه کشور همکاری می‌کنند، نمی‌شود مانند سایر بانک‌ها با آنها برخورد کرد.

وی با اشاره به یکسان بودن نرخ سپرده قانونی بانک ها، اظهارداشت: ما از دولت و بانک مرکزی می خواهیم قوانین ویژه‌ای برای بانک‌های دولتی تدوین کنند.