تلخی طعم شیرین میوه ایرانی با واردات بی رویه

سرویس اقتصادی افکار نیوز - عیسی جعفری سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با خبرنگار اقتصادی افکار نیوز با بیان اینکه قانونی درسال ۸۹ مجلس تصویب شده مبنی بر اینکه در صورت ضرروت و نداشتن تولید در داخل مجاز به واردات هستیم گفت: متاسفانه این قانون در کشورعایت نمی گردد که این جرم محسوب می شود .
وی ادامه داد: واردات به ۲ صورت از جمله با مجوز یا قاچاق وارد کشور می گردد که از هر ۲ راه ضربه بزرگی به تولید کننده داخلی وارد می شود.

به گزارش سرویس اقتصادی افکار نیوز، جعفری با اشاره به اینکه هزنیه تولید محصول برای کشاورزان بسیار بالا است و این امر امکان رقابت با کشورهای خارجی را فراهم نمی کند افزود: اگرصد درصد جلوی واردات گرفته شود اما باز با مشکل بزرگ تری به نام واسطه ها درگیر هستیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی در خصوص واسطه ها در بخش کشاورزی گفت: واسطه ها تمام محصولات کشاورزان را با قیمت پایین تر خریداری و با ۱۰ برابر قیمت در بازار عرضه می کنند که این مشکل و ضربه بزرگی برای کشاورزان ایجاد می کند.
نماینده کبودر آهنگ در ادامه توضیح داد: نظارت جدی بر کار و حذف واسطه ها و خارج شدن واردات از حالت بی رویه همانند سایر کشاورها می توان امیدی برای رشد بخش کشاورزی داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تصریح کرد: تا امروز نیز قوانینی که مانع واردات بی‌رویه شود، وجود داشت؛ اما متأسفانه تفسیر نادرست دولت از این قوانین موجب شد که واردات بی‌رویه محصولات کشاورزی ادامه داشته باشد.
جعفری با اشاره به اینکه دولت در زمینه حذف واسطه ها به تازگی گام های برداشته است افزود: در صورتی که نظارت افزایش یابد می توان گام های بزرگ تر در بحثاشتغال برداشت.

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد با تفکر اینکه می توان با واردات به سود کلانی دست یافت از پشت به خود خنجر می زنند تصریح کرد: ایران در چند سال گذشته یکی از بزرگترین تولید کننده های کفش بود در حالی که واردات به این بخش ضربه بزرگی وارد کرد این کم کم به سایر بخش ها از جمله پوشاک منسوجات تکرار شد.

نماینده کبودر آهنگ در ادامه خاطر نشان کرد: بسیاری از مسئولان منکر واردات بی رویه وقاچاق می شوند که البته چاره ای نیز جز این پنهان کاری ندارد، در حالی که اگر سری به صالح آباد درجاده بهشت زهرا بزنند مشاهده خواهند کرد که روزانه بیش از ۱۰ کامیون قاچاق کالا وارد کشور می شود.