نابغه‌ای که ایرانی نبود!

 خداوند اموات مسلمین از جمله خانم ریاضیدانی که مرگش در این یکی دو روز احساسات روسای جمهور و مجلس و نشریات اصلاح‌طلب را جریحه‌دار کرد بیامرزد. 

 در این میان دلیل این همه توجه به این بنده خدا را نفهمیدم. شاید برخی معتقد باشند که ایشان نابغه‌ای جهانی و مایه افتخار ایران بوده و تجلیل از او تجلیل از علم و دانش است. اما به راستی هدف از این همه توجه (مخصوصاً از جانب نشریات اصلاح‌طلب) جایگاه علمی آن مرحومه است؟ اگر چنین است پس چرا یک هزارم این توجه به صدها نابغه علمی ایرانی که هم اکنون در این کشور با سخت‌ترین شرایط مشغول کار علمی و تحقیقاتی‌اند نشده و نمی‌شود؟ تا الان کدام نابغه و پژوهشگر شاخص ایرانی افتخار پیدا کرده تا به خبر و تیتر یک همه نشریات اصلاح‌طلب تبدیل شود؟ 

در ضمن چگونه می‌توان فردی را که پس از سال‌ها استفاده از امکانات رایگان آموزشی در ایران، به آمریکا مهاجرت کرد و تابعیت آمریکا را پذیرفت و با یک شهروند اروپای شرقی ازدواج کرد و سبک زندگی آمریکایی را بر سبک زندگی ایرانی – اسلامی ترجیح داد ایرانی دانست؟ در طول سال‌هایی که آن مرحومه مشغول تحصیل و تحقیق در آمریکا بود چه فایده و نصیبی از ایشان به ایران و ملت ایران رسیده و ایشان چگونه از ملت و کشور سابقش قدردانی نموده است؟ همان ملت و کشوری که هزینه و امکان سال‌ها تحصیل ایشان و امثال ایشان را فراهم آورده است؟

 سخن از بهشت و جهنم کسی در میان نیست و شاید روح آن مرحومه به علتی مشمول رحمت الهی باشد اما سخن از شیفتگی حقیرانه برخی به آمریکاست! اگر این مرحومه در همین ایران باقی می‌ماند و به همین مدارج علمی می‌رسید بازهم در هنگام فوت با این حجم "توجه از جانب صدا وسیما و سران قوا و مطبوعات اصلاح‌طلب روبرو می‌شد؟ پس چرا یکی مثل "مجید شهریاری" که به تنهایی و بدون هیچ چشمداشت مالی و ... بیش از صدها نابغه علمی به کشور و مردمش خدمت کرد به تیتر اول رسانه‌های اصلاح‌طلب تبدیل نشد؟  

 آیا علت غاز یا طاووس دانستن مرغ همسایه نیست؟ آیا هدف تجلیل‌کنندگان از مرحومه میرزاخانی (دانسته یا ندانسته) تجلیل از آمریکا و تعظیم در برابر عظمت آن نیست؟ آیا نتیجه این حجم توجه به فردی که آمریکایی بودن و زندگی درآمریکا را بر تحمل سختی‌ها در کنار مردمش ترجیح داد، آن نخواهد شد که سایر نخبگان و نوابغ هم به این نتیجه برسند برای عزیز شدن باید "آمریکایی" شد و وطن را فراموش  کرد؟ آیا تبدیل کردن چنین اشخاصی به الگوی جوانان، وفاداری و تعصب نسبت به ایران را در ذهن و جان آنان افزایش خواهد داد؟

محمد صادق کوشکی