اجرای طرح مدیریت بحران در سفر حج

حمیدرضا خانکه با اشاره به دستور رئیس سازمان اورژانس کشور در اسفند ۱۳۹۵ با موضوع تدوین برنامه مدیریت حج، اظهار کرد: تعدادی از متخصصان حوزه سلامت در حوادث و بلایا در کمیته‌ای در مرکز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایای دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی برای تدوین برنامه کار خود را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه این برنامه برای اولین بار در ایران اجرا می‌شود، گفت: کمیته‌ای تشکیل شد که نقش کمیته مشورتی معاونت تخصصی بحران و پدافند غیرعامل سازمان اورژانس کشور را بر عهده داشت و با کار مستمر و با استفاده از تجارب بین‌المللی و ملی موفق شد ساختار جامع مدیریت بحران صحیح را طراحی و برنامه‌های آموزشی مرتبط را تدوین کند.

خانکه افزود: براساس این برنامه سامانه فرماندهی حادثه برای هر مجموعه طراحی و شرح وظیفه کلیه عوامل درگیر تعریف شد.

معاون تخصصی مدیریت خطر و حوادث و بلایا سازمان اورژانس کشور در ادامه اظهارکرد: تیم‌های امدادی در سطح کاروان مشخص شده و برنامه‌های آموزشی متناسب تدوین و به کلیه عوامل درگیر در سازمان حج و زیارت آموزش‌های لازم داده شده است.

وی افزود: طراحی این برنامه به گونه‌ای است که پاسخ به تمام مخاطرات در آن تدوین شده است و آمادگی لازم را برای عوامل اجرایی و مدیریتی حج و زیارت فراهم می‌کند تا در صورت وقوع هر حادثه‌ای با رعایت کلیه محدودیت‌ها، بهترین پاسخ در کوتاهترین زمان ارائه شود.

خانکه با اشاره به نظارت مسئولان بعثه رهبری و هیئت پزشکی سازمان حج و زیارت بر طراحی و اجرای این طرح گفت: این برنامه به صورت آزمایشی در سفر حج امسال اجرا و براساس نتایج آن، اصلاحات لازم توسط تیم تدوین کننده انجام می‌شود.

به گزارش وبدا، معاون تخصصی مدیریت خطر و حوادث و بلایا سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: این برنامه کاملا بومی است و مشابه خارجی ندارد و امکان ترجمه و پیشنهاد آن به کلیه کشورهای مشارکت‌کننده در حج را دارا است.