قیمت اجاره کاهش یافته است

حسام عقبایی اظهار کرد: هر ساله در اسفندماه مالکان 20 تا 30 درصد قیمت مسکن را افزایش می دهند، اما امسال اتفاقی که افتاده این است که به محض ورود به ماههای اردیبهشت و خرداد، مالکان دیدند بازار کشش ندارد و نه تنها با این قیمتها مشتری نمی‌آید، بلکه قیمت پایین هم آمده است.

عقبایی درخصوص تناقض گزارشهای میدانی بازار اجاره و گزارش رسمی اعلام شده از سوی اتحادیه مشاوران املاک گفت: آنچه که از سوی ما اعلام می شود میانگین رشد اجاره بها در تمام بافتها و مناطق است اما گزارش میدانی ممکن است فقط به استثناهایی بپردازد که در آن نقاط اجاره بها ۳۰، ۴۰ یا حتی ۱۰۰ درصد افزایش داشته و طبیعتا نمی توان این مساله را به کل تعمیم داد.

وی افزود: کار مشاور املاک این است که روی فایل و در شرایط طبیعی بازار، کمیسیون دریافت کند. در عین حال که بازار اجاره موجرانی دارد، مستاجرانی هم دارد. هرچقدر که موجر بخواهد عدد را بالا ببرد باید ظرفیتی در مستاجر وجود داشته باشد که این موضوع تحقق پیدا کند. بیش از ۹۵ درصد مستاجران را دهکهای پایین تشکیل می دهند که حقوقشان بین ۱۲ تا ۲۰ درصد رشد داشته و تمام این رقم به سبد مسکن نمی آید بلکه باید به سبد بهداشت، ‌تغذیه، پوشاک، آموزش و غیره هم برود و بین ۷ تا ۱۰ درصد آن به مسکن اختصاص می یابد؛ این همان رقمی است که ما به عنوان رشد اجاره بها در شهرهای بزرگ اعلام کردیم.

رییس اتحادیه مشاوران املاک تصریح کرد: در بعضی بافت‌ها به دلیل کاهش عرضه و افزایش تقاضا کورسی بین متقاضیان گذاشته می‌شود. لذا خودشان برای این‌که موفق به اجاره مسکن مورد نظر شوند، قیمت پایه ای که موجر گذاشته را بالا می‌برند. علت این مساله هم ضعف تولید مسکن استیجاری و عدم تعادل عرضه و تقاضا است.