آبه و ترامپ بر افزایش فشار به کره شمالی تاکید کردند

 شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در یک گفت وگوی تلفنی، بر افزایش فشارها بر کره شمالی و همچنین همکاری برای تحقق مهار برنامه هسته ای و موشکی پیونگ یانگ به توافق رسیدند.

در این مکالمه تلفنی که روز دوشنبه صورت گرفت دو طرف همچنین از کشور چین خواستند تا با استفاده از اهرم ها و ابزارهای در اختیار عرصه را بر کره شمالی در بخش های مختلف تنگ تر کرده و دست از حمایت از این کشور بر دارد.

آبه و ترامپ همچنین اعلام کردند که آمریکا و ژاپن می بایست با همکاری جامعه بین المللی فشارها بر پیونگ یانگ را به منظور کاهش فعالیت های تسلیحاتی و موشکی افزایش دهند.

کره شمالی لحظاتی پس از نیمه شب جمعه گذشته اقدام به شلیک یک فروند موشک بالستیک با برد بیش از سه هزار و 700 کیلومتر کرد که بر اساس اعلام پیونگ یانگ این نوع موشک ها قادر است به راحتی شهرهای لس آنجلس، شیکاگو و نیویورک در آمریکا را مورد هدف قرار دهد.

یونهاپ خبرگزاری کره جنوبی نوشت: این موشک قبل از فرود آمدن در دریای ژاپن، مسافتی در حدود هزار کیلومتر را طی کرده بود.

پس از این پرتاب، مذاکره بین مقامات آمریکا، کره جنوبی و ژاپن برای مقابله جدی تر با پیونگ یانگ طی روزهای اخیر شدت بیشتری به خود گرفته است.

«مون جائه این» رئیس جمهوری کره جنوبی نیز که به تازگی سفری به آمریکا داشت، از کره شمالی به عنوان اصلی ترین دغدغه مشترک سئول- واشنگتن نام برده بود.

کره شمالی می گوید، تا زمانیکه تهدیدهای آمریکا علیه این کشور و رزمایش مشترک کره جنوبی و آمریکا در منطقه حساس ‏شبه جزیره کره ادامه داشته باشد، پیونگ یانگ نیز علاوه بر تداوم آزمایش های موشکی، توان هسته ای و تسلیحاتی خود را ‏تقویت خواهد کرد.‏