مرغ هم از سر سفره‎ها پر می‌کشد

 بیش از یک سال از افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار مصرف و فروش هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی همراه با استخوان به قیمت 37 تا42 هزار تومان و گوشت قرمز لخم گوسفندی به قیمت 60 هزار تومان (اعلام نرخ توسط دبیر ستاد تنظیم بازار) گذشت، اما هنوز تغییر مشخصی در کاهش قیمت‌ها  شاهد نیستیم.

دولت اقداماتی برای عرضه مستقیم گوشت قرمز تنظیم بازاری (وارداتی) با قیمت 31 تا 33هزار تومان در دستور کار دارد و طی ماه‌های گذشته این عمل را تکرار کرده است اما به دلیل حجم پایین عرضه این محصولات تأثیری زیادی در قیمت های موجود در بازار مصرف نداشته است.

یوسف جلوخانی نیارکی مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران در واکنش به افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ در بازار، با اشاره به اقداماتی که برای تنظیم بازار این دو محصول انجام شده است، گفت: با افزایش قیمت مرغ در بازار، عرضه مرغ منجمد به قیمت هر کیلوگرم 5700 تومان آغاز شده است.

وی همچنین با اشاره به اظهارات وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت سقف مرغ  گرم در بازار گفت: وی سقف  قیمت هر کیلوگرم مرغ را 7500 تومان اعلام کرد، بنابراین اگر قیمت‌ها  از این نرخ بالاتر برود، ما باعرضه بیشتر به بازار ورود می‌کنیم.

جلوخانی نیارکی همچنین به این نکته اشاره کرد که قیمت روز مرغ گرم در میدان بهمن (عمده فروشی) به  7100  تومان کاهش  یافته  است.

بنابراین گزارش اعلام قیمت 7100 تومانی قیمت مرغ گرم در میدان بهمن نشان از افزایش غیرمنطقی قیمت مرغ در سطح عرضه و دریافت سود بیشتر از اندازه توسط خرده‌فروشان است.

 طبق اظهارات همیشگی مسئولان وزارت جهاد کشاورزی، آنها ابزاری برای جلوگیری از گران‌فروشی در بازار ندارند و دستگاه‌های نظارتی در این ارتباط باید وارد عمل شود اما ظواهر امر نشان می‌دهد که همراهی مناسبی در این خصوص  میان دو دستگاه تولید و نظارت وجود ندارد.