چالش آمریکا برای ادامه جنگ علیه دمشق

 آمریکا و مسئله حمایت این کشور از تروریستهای سوریه دچار تشتت شده است؛ به گونه ای که مسئولان و نهادهای این کشور در قبال این مسئله، مواضع گوناگونی و احیانا متناقضی دارند.

برخی از مسئولان در کاخ سفید میگویند که وزیر دفاع و رئیس ستاد مشترک آمریکا با اعزام نیروی بیشتر به سوریه مخالفند. ولی شاخه نظامی حاضر در پنتاگون در تلاش است که نسخه قدرتمندتری نسبت به دوران باراک اوباما تولید شود. در رأس این شاخه ژنرال «مک مستر» مشاور امنیت ملی آمریکا حضور دارد

وبگاه معارض «شبکه اورینت» گزارش داد، آمریکا میداند که با یک گروه تروریستی سازمان یافته‌ای مقابله نمیکند، بلکه با بافت پیچیده‌ای از شبه نظامیان بومی سوری روبه‌روست. مک مستر و دیوید پترائوس در تلاش هستند که «افراط گرایان خشونت طلب» را به حاشیه برانند و شکاف میان آنان و اکثر مسلمانان را روشن سازند.

پترائوس میکوشد که رضایت آمریکا در خصوص طرح سال 2015 خود را جلب کند. وی در طرح مذکور تلاش داشت که «گروههایی را که میتوانند بخشی از راه حل باشند» را از گروه تروریستی القاعده جدا کند و آن را رو در روی داعش و دولت سوریه قرار دهد.

بر اساس این طرح، باید شمار بیشتری از نیروهای آمریکایی به سوریه اعزام میشدند و با کمک «همپیمانان منطقه ای» مناطقی را از اشغال نیروهای افراطی «آزاد میکردند»، ولی بسیاری در کاخ سفید با این مسئله مخالف بودند و تأکید داشتند که این افکار، تلاش برای آغاز «جنگ عراقی جدید» خواهد بود.

پس از تجاوز موشکی آمریکا به فرودگاه الشعیرات سوریه، نمودهای نقشه مک مستر مشخص شد. ارتش آمریکا در حال حاضر در پی افزایش سطح قواعد درگیری نیروهای ویژه آمریکا است و از بالگردهای هجومی استفاده میکند.

 فرماندهان ائتلاف آمریکا بر روی پایگاهها و فرودگاههای داخل اراضی سوریه و کردستان عراق حساب باز کرده اند؛ فرودگاههایی که در آن هزاران سرباز آمریکایی، آلمانی، ایتالیایی، فنلاندی و انگلیسی حضور دارند. عملیات بازسازی پایگاههای جدید نیز حاکی از آن است که این پایگاهها موقتی نخواهند بود و چادرهای موقتی و مراکز عملیات سرویسهای جاسوسی و نیروهای ویژه این کشورها به ساختمانهای دائمی بدل خواهد شد.

قرار است در کردستان عراق 5 بالگرد جنگی مستقر شود که از آن به عنوان پل هوایی برای انتقال سربازان و حمایت لجستیکی مناطق عملیات فرعی در سوریه و عراق استفاده شود.

یک مسئول آمریکایی اعلام کرد که یک کادر از این کشور برای تعمیر و تجهیز فرودگاه نزدیک به سد الطبقه فعالیت میکند و بالگردهای این کشور در حال انتقال فرماندهان و نیروهای دموکراتیک سوریه هستند تا از هر گونه برخورد با سایر نیروها جلوگیری صورت گیرد.

بنا بر این گزارش، شاخه مک مستر از اهمیت تشکیل نیروهای عربی «اهل تسنن» برای همپیمانی با نیروهای آمریکایی مطلع است که برای «نابودی داعش» و ایجاد مناطق امن در سوریه مورد استفاده قرار خواهد گرفت، ولی انتخاب شریک عربی از میان گروههای معارض تروریستی حاضر در سوریه برای واشنگتن مسئله بسیار پیچیده ای است. در حال حاضر اولویت آمریکا نابودی داعش است ولی نیروهای عربی اولویت را جنگ علیه ارتش سوریه میدانند.