آخرین وضعیت قیمت نان/ نان گران می‌شود؟

آخرین بار آذر ماه سال 93 بود که اصلاح قیمت نان کلید خورد و نان رسما گران شد.

با اصلاح قیمت نان وعده بهبود کیفیت به مردم داده شد که عملا با گذشت چند سال از این ماجرا تغییری حاصل نشده است.

البته ناگفته نمایند که نانوایان در پی بالارفتن هزینه تمام شده و به منظور افزایش کیفیت بر افزایش قیمت نان پافشاری می کنند چرا که در شرایط کنونی برای جبران هزینه های خود چاره ای جز کاهش وزن چانه ندارند.

حسن عباسی معروفان معاون داخلی بازرگانی دولتی درباره آخرین وضعیت قیمت نان اظهار داشت:  درقیمت نان و فرآورده های گندم عواملی مختلفی نظیر مواد اولیه،هزینه کارگری، خدمات آب و برق و اجاره ملک دخیل هستند.

وی افزود: براین اساس هزینه تمام شده نان از سوی سازمان حمایت و اتحادیه نان استان ها باید مورد بررسی قرار گیرد.

عباسی معروفان گفت: طی سه سال اخیر هر کیلو گندم با نرخ 665 تومان در اختیار نانوایان یارانه پز و 900 تومان آزاد پز قرار گرفت.

معاون داخلی بازرگانی دولتی ادامه داد: ثبات نرخ گندم به معنای پایداری نرخ سایرخدمات نیست از این رو اسناد و مدارک نانوایان مبنی بر قیمت تمام شده نان باید مورد بررسی قرار گیرد، چرا که ثبات نرخ نان نباید به قیمت زیان و پایمال شدن حقوق نانوا تمام شود.

وی تصریح کرد: اگرچه بازرگانی دولتی تا پایان سال برنامه ای برای افزایش قیمت مواد اولیه ندارد و طبق سهمیه گندم مورد نیاز نانوایی را به نرخ قبل در اختیارشان قرار می دهد اما پس از بررسی از سوی ستاد تنظیم بازار در صورت نبود همخوانی قیمت تمام شده با نرخ فروش باید مجوز افزایش قیمت صادر شود.

نان گران می شود

محمد جواد کرمی رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم صنعتی گفت: با توجه به افزایش هزینه جاری و ثبات نرخ طی سه سال اخیر تغییر قیمت نان امری ضروری است.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط هر کیلو گندم با نرخ 1350 تومان از کشاورزان خریداری می شود، افزود: این درحالی است که دولت آرد را با قیمت 665 تومان در اختیار نانوایان یارانه پز و 900 تومان آزاد پز قرار می دهد از این رو یکسان سازی نرخ آرد و گندم در افزایش کیفیت و رقابت نانوایان تاثیر بسزایی دارد.

کرمی تصریح کرد: اگرچه هزینه تمام شده نان از سوی سازمان حمایت باید مورد بررسی قرار گیرد اما پیش بینی می شود که حدود 30 تا 35 درصد نرخ ها افزایش یابد.

ضروت آزاد سازی قیمت آرد و نان

قاسم زراعت کار رییس اتحادیه نانوایان تهران  بیان کرد: براساس دستورالعمل هئیت وزیران از سال 93، 80 درصد آرد به صورت یارانه ای و 20 درصد آزاد در اختیار نانوایان قرار می گیرد.

وی افزود: گرچه طی سه سال اخیر نرخ آرد تحویلی به نانوایان از ثبات نسبی برخوردار است اما هزینه های جانبی بیمه، حقوق کارگران،مالیات و خدمات آب، برق و گاز افزایش یافته است.

زراعت کار با اشاره به گلایه های نانوایان از ثبات نرخ نان طی سال های اخیر گفت: اعتراضات نانوایان به عدم تغییر قیمت نان به حق است چرا که سایر هزینه های جانبی تولید از افزایش نسبی برخوردار است.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران ادامه داد: نانوایان برای جبران هزینه های خود چاره ای جز کاهش وزن چانه ندارند که درنهایت این امر بی کیفیتی نان را در بر دارد.

وی درباه اینکه اسناد و مدارک لازم برای بررسی آنالیز قیمت به سازمان حمایت داده شده، بیان کرد: براین اساس انتظار می رود که تصمیمات لازم اتخاذ شود چرا که نانوایان متحمل ضرر و زیان هستند.

رئیس اتحادیه نانوایان تهران با اشاره به ضرورت آزاد سازی قیمت  آرد و نان بیان کرد: با توجه به آنکه مردم به دنبال نان با کیفیت هستند از این رو با یکسان سازی نرخ آرد علاوه بر سهولت نظارت امکان رقابت میان نانوایان میسر است.