اهداف بلند مدت قراردادهاى تولید مشترک

 محمدرضا نعمت زاده درمراسم امضای قرارداد تولید مشترک واگن با شرکت ترنس مش روسیه اظهار کرد:

قراردادی تولید مشترک واگن بین ایران و روسیه چند ویژگى مهم دارد که از جمله آن مى توان به اولویت دهى ایران در برنامه ششم به حمل و نقل عمومى و ریلى اشاره کرد.

نعمت زاده افزود: تولید 2هزار واگن مترو درمرحله اول این قرارداد قید شده که سال قبل هم توافق کردیم 6 هزار واگن باری وزارت راه و شهرسازی و پیمانکاران از روسیه خرید کنند و با هماهنگی قرار شد 1200دستگاه به کشور وارد و حدود 5 هزار دستگاه با همکاری ایران و روسیه در داخل تولید خواهد شد.

وی گفت: مشارکت و همکاری درازمدت مورد حمایت ماست که تا 30 سال آینده ادامه خواهد یافت و این قرارداد تنها خرید و واردات واگن به کشور نخواهد بود از سوى دیگر این فعالیت با استفاده از نیروی داخلی شروع می شود و طبق مزاکرات صورت گرفته باید یک کارخانه واگن سازی داخلی با سهم 80 درصد سهم خارجی و 20 درصد سهم ایدرو خریدارى شود.

 وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامع داد: شرکت روسى این قرارداد معتبرترین و بزرگترین شرکت حمل و نقل روسیاست، به همین علت خیلی به موفقیت این مشارکت امیدواریم همچنین امیدواریم بزودی واگن سازی پارس ایران به یک شرکت موفق تبدیل شود.

نعمت زاده تصریح کرد: در روز جارى مذاکرات نهایی ایران برای رسیدن به توافقات نهایی با اورآسیا در ارمنستان دنبال می شود و اکتبر امسال وزرای هر 5 کشور ساحلی جلسه اى خواهند داشت که امیدواریم یک رابطه مستحکم و پایدار میان همه طرفین برقرار شود.